Försäkringar igen: livvärde

Migo

Trådstartare
SKK tycker att ett godkänt VP är värt en livhöjning på 2500:-. Att marknadsvärdet på hunden snarare höjs med 10.000-15.000 skiter de blankt i. Såvida jag inte säljer hunden och köper tillbaka den igen förstås.

Likaså den ettåriga, dyra, specialsöksutbildningen. Det är ju ingen officiell titel (till skillnad från utställningschampion) så den värdehöjer inte hunden alls.

Är det så illa att SKK skiter blankt i att ta hand om de arbetande hundarna och intressena bakom dem? Med tanke på att sporthundarna går att värdehöja in absurdum, men vallhundarnas livvärde inte ens uppnår hälften av markandsvärdet.

Och ni som har höga livvärden, hur har ni motiverat det hos försäkringsbolagen?

(Frittes marknadsvärde är uppe nästan 40.000:- Enligt SKK är han bara värd 12.000:-)

Sv: Försäkringar igen: livvärde

Det är helt galet att arbetsmeriter ger så lite (eller ingen) höjning på livvärdet jämfört med utställningsmeriter. Till och med ett cert på utställning ger mer än VP alltså:meh:

Är det skk som höjer livvärdet? Trodde försäkringsbolagen hade sina egna tabeller för värdeökning?
Jag har liv på 37200kr på Nova (Korad, SeUCH, SeVCH, EeUCH, LPI) Inga problem med det, krävdes bara en vet besiktning för att få höja.

Det är inte SKK som höjer livvärdet, men det är dom som har sammanställt en lista som försäkringsbolaget tar del av.

Visst känns det logiskt? Vad är väl ändå ett års noggrann utbildning inom ett arbetsområde värt, jämfört med fina öron och rätt färg?

Jag fattar faktiskt inte vad SKK håller på med.

SKK har en lista med officiella meriter och vad respektive merit är värd.

Den har försäkringsbolagen, tror inte ens att den finns att titta på för oss "vanliga dödliga".

Av ren nyfikenhet ringde jag Folksam där min hund är försäkrad, och ombudet sa att dom bryr sig inte om meriter bortsett från championat, dom har alltså slutat gå efter SKKs "åtta hundra här och tusen kronor där". Upp till 20 000kr kan jag höja på eget bevåg, över 20' behövs veterinärintyg och över 30' behövs "betydande meriter", på flat som jag frågade om är det t ex jaktchampionat eller utställngschampionat (För det är ju samma sak..............)

Dom har även att man kan höja en viss summa när hunden fyller 1år, 2år, 3år osv förutsatt att den aldrig varit sjuk eller skadad.

*kl
Kan jag höja livvärdet på hundarna för att de är utställningsmeriterade?! Hmmm. Kostar det extra? Vad "vinner" jag på det? (Tänkte om det blir "extra" år, har ju en ras som blir 12+ år....)

Mer on-topic: Uselt om faktiskt arbete inte ska premieras mer än att vara av rastypiskt utseende och kunna uppföra sig i utställningsringen... Är detta något alla försäkringsbolagen följer, eller har de egna listor? (Utöver Folksam då)

SKK har en lista som försäkringsbolagen har som grund för värderingen.

Ett högre livvärde gör att du får ut en större summa om hunden förolyckas eller skadas så att den inte kan användas. Det innebär en merkostnad i form av högre premie. För mig som är beroende av mina hundar i tjänst så är det mycket viktigt att snabbt kunna ersätta dem om något händer, och tanken är att livvärdet då ska vara så högt att jag kan köpa in en hund med motsvarande utbildning. Ett skämt, med tanke på hur lågt de nu värderar arbetsmeriter.

Och ja, du kan höja livvärdet vid genomförda hälsotester, MH, officiella meriteringar osv.

Men det verkar lite konstigt... Jag höjde mina gamlingar när de var ynglingar, grundat på att de hade SVCH, skräpchampionat egentigen, men det var värt 10-12 papp. Minns att de höjdes från runt 10 000 i liv till 21-22 000 i liv.

Sen har det väl sällan med marknadsvärdet på hunden att göra, finns ju hundar med stora merieter som knappt har försäkring. Men du borde ju kunna höja själv?

Spännade lista, tack för den!

Jag noterar att t ex spaniel- och retrieverprov inte meriterar, mer än att det möjligen bevisar att hunden är tränad i rasspecifikt arbete. Men det finns tydligen inget krav på att den där träningen gav något resultat... OM hunden blir jaktchampion MED utställningsmerit är den värdefull, inte annars. Utställningchampion med C/D-höfter och kassa armbågar har tydligen ett helt annat avelsvärde än en jaktlabbe/golden/springer/cocker som inte är tillräckligt utställningsmeriterad?

Noterar också att höga meriter i bruks- eller lydnadsgrenar eller draghundsmeriter inte heller är värt något.

Spännade lista, tack för den!

Jag noterar att t ex spaniel- och retrieverprov inte meriterar, mer än att det möjligen bevisar att hunden är tränad i rasspecifikt arbete.

/QUOTE]

Jag tror att den listan enbart gäller drever (Och eventuellt andra drivande raser)! Annars fattas ju alla världens jakt- och sportgrenar förutom drevprov och viltspår.

Senast ändrad:

Måhända att det är SKK som tillhandahåller listan men det är ju försäkringsbolagen som står för sista ordet i den här frågan så det är väl dit man bör rikta sin kritik. Kan jag tycka.

Och lite lustigt är det ju att man inte kan göra som med hästar. Där kan du ju typ höja försäkringen hur mkt som helst bara du är villig att betala premien.

Själv har jag höjt en del på båda mina. Inte så mycket som jag skulle kunna utan till en för mig rimlig summa. Det ger en väldigt liten premiehöjning (livförsäkringen kostar ju inte speciellt mycket, det är veterinärdelen som är dyr) och jag tycker det känns tryggt.

Vill man veta vad som ger värdehöjning och hur mycket kan man fråga sitt ombud. Det är inte så att det är några hemligheter även om det kanske inte finns utlagd offentligt i uppdaterad version :)

När jag höjde livvärdet på Sam så ringde jag bara in och talade om vad jag ville höja till. Det efterfrågades visserligen en motivering till hans livvärde men jag angav bara hans meriter och att summan på livvärdet är vad det skulle kosta mig att köpa en ny likvärdig hund. Det var inga problem med det och någon lista att gå efter hade de inte.

Intressant lista. Ska man plussa ihop allting då?

Som för Ipod, ska jag lägga ihop valppris + excellent, cert och CK på utställning + tre 1a pris på olika jaktprov + godkänt hägntest på vildsvin + anlagsklass viltspårprov + 1a pris viltspårprov samt för rasspecifikt arbete..

Ptja, han är en arbetande hund och kommer upp i nästan 50' om det är så man räknar. Det är väl ett ganska rättvist livvärde för honom.

Angående VP så låter det som något för SVAK att ta upp med SKK? 2500 är ju inte särskilt mycket i ökninng om marknadsvärdet ökar med så mycket som du säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka