Försäkring

Wille

Trådstartare
Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan de har: https://www.lassie.co/kattforsakring

Men jag tycker att kostnaden för försäkringarna skenat. När jag tog över katterna för 2½ år sedan drygt så kostade en försäkring 142 kronor i månaden. Nu kostar det 175 kronor i månaden per katt.

Jag funderar på att dra ner på katternas försäkring till ett grundskydd. Tr/Forl ingår både i nuvarande försäkring och grundskyddet, vilket jag tycker är viktigt.

Men om jag förstått det rätt så är veterinärvård för 30000 per år väldigt lite. Törs jag ta den risken? Jag skulle gå sönder helt om jag blev tvungen att ta bort en katt för att jag inte har råd med behandling.
 
Bara du kan bestämma om du törs ta risken. Men jag tycker du lite svarat själv. Du skulle gå sönder helt om du behövde ta bort en katt pga inte råd. Och du har ingen buffert att ta av. Behåll 60 000.

30 000 räcker inte riktigt alla gånger om du behöver akutoperera en helg på stort djursjukhus. Och ofta är det ju uppföljande besök med. Man kanske nallat lite av försäkringen innan så det bara är 25 000 kr kvar tex

När Lukas svalde sin leksak räckte inte 30.000 kr. Så efter det höjde jag även hans till 60. Just för att vara mer säker på att det skulle räcka.
Jag sänkte Liten till 30 sina sista år. För vi skulle inte göra något större ändå. Fast hon lyckades förbruka 25 tusen av dem ändå...🙈

Edit. Jag skulle se det som att 66 kr per månad/ 792 kr per år är det värt att kunna vara lite lugnare.
 
Jag har också Lassie till min huskatt, och när jag skaffade henne för 1,5 år sedan var det åtminstone den mest prisvärda försäkringen. (Koraten är lustigt nog billigare i Agria, men jag har ju lite rabatt där så det kanske gör den skillnaden. Eller så är rasen placerad i någon märklig rasgrupp hos Lassie, så vitt jag vet är i princip samtliga korater i Sverige försäkrade i Agria. Alla 30, typ...)

När vi hade katt i inneliggande vård för ett år sedan så kostade det nästan 43' för tre dygn (inkluderat avlivning och kremering :cry:), och då var det ingen operation eller något som krävde stora åtgärder på så sätt.

Jag har valt att ha relativt hög nivå på fasta självrisker för att hålla nere premien, för min del är det lugnt att hosta upp ett par tusenlappar och försäkringen är till för att täcka när det blir något stort. Där får man ju fundera på vad man har för ekonomiskt utrymme själv.
 
Fast även om du har försäkring så handlar det ju om så mycket mer än bara akuta operationer med mera när det kommer till djur, det är självrisk, det som inte tas av försäkringen, mediciner och förbrukningsvaror.
Nu vet jag inte hur gamla dina katter är men när våra djur börjar bli till åren tar vi bort antingen hela eller åtminstonde en stor del av den, då vi hellre avlivar än utsätter dem för operationer mm. Men vi har aldrig haft skador som så på de få katter vi haft, men som tex de hundar vi haft som har en beräknad livstid på 12-15 år så är allt över 10 år "bonus år" och efter 10 år så tar vi bort antingen hela eller som sagt iaf stor del av den. Vi ansåg inte att man behandlar en lungcancer eller så på en 10+ gammal hund (bruksraser) utan valde då att avliva hellre.
Hästar har vi haft försäkrade men återigen inte så vi skulle tarmvredsoperera om det skulle hända efter 25 års ålder (SHB) utan händer nåt större då så valde vi att avliva. Nu hände det inte heller något. Och den enda jag har behövt avliva var vårt 29åriga sto som blev lejonmat på Kolmården då.

Men till kontentan, det handlar ju inte alltid bara om vad försäkringen kostar utan allt omkring kostar ju också ...
 
Bara du kan bestämma om du törs ta risken. Men jag tycker du lite svarat själv. Du skulle gå sönder helt om du behövde ta bort en katt pga inte råd. Och du har ingen buffert att ta av. Behåll 60 000.

30 000 räcker inte riktigt alla gånger om du behöver akutoperera en helg på stort djursjukhus. Och ofta är det ju uppföljande besök med. Man kanske nallat lite av försäkringen innan så det bara är 25 000 kr kvar tex

När Lukas svalde sin leksak räckte inte 30.000 kr. Så efter det höjde jag även hans till 60. Just för att vara mer säker på att det skulle räcka.
Jag sänkte Liten till 30 sina sista år. För vi skulle inte göra något större ändå. Fast hon lyckades förbruka 25 tusen av dem ändå...🙈

Edit. Jag skulle se det som att 66 kr per månad/ 792 kr per år är det värt att kunna vara lite lugnare.
Vart fick du 66 kronor ifrån?
 
Fast även om du har försäkring så handlar det ju om så mycket mer än bara akuta operationer med mera när det kommer till djur, det är självrisk, det som inte tas av försäkringen, mediciner och förbrukningsvaror.
Nu vet jag inte hur gamla dina katter är men när våra djur börjar bli till åren tar vi bort antingen hela eller åtminstonde en stor del av den, då vi hellre avlivar än utsätter dem för operationer mm. Men vi har aldrig haft skador som så på de få katter vi haft, men som tex de hundar vi haft som har en beräknad livstid på 12-15 år så är allt över 10 år "bonus år" och efter 10 år så tar vi bort antingen hela eller som sagt iaf stor del av den. Vi ansåg inte att man behandlar en lungcancer eller så på en 10+ gammal hund (bruksraser) utan valde då att avliva hellre.
Hästar har vi haft försäkrade men återigen inte så vi skulle tarmvredsoperera om det skulle hända efter 25 års ålder (SHB) utan händer nåt större då så valde vi att avliva. Nu hände det inte heller något. Och den enda jag har behövt avliva var vårt 29åriga sto som blev lejonmat på Kolmården då.

Men till kontentan, det handlar ju inte alltid bara om vad försäkringen kostar utan allt omkring kostar ju också ...
Mina katter är 5 år gamla.

Medicin ingår i försäkringen upp till 6000 kronor.
 
Fast även om du har försäkring så handlar det ju om så mycket mer än bara akuta operationer med mera när det kommer till djur, det är självrisk, det som inte tas av försäkringen, mediciner och förbrukningsvaror.
Nu vet jag inte hur gamla dina katter är men när våra djur börjar bli till åren tar vi bort antingen hela eller åtminstonde en stor del av den, då vi hellre avlivar än utsätter dem för operationer mm. Men vi har aldrig haft skador som så på de få katter vi haft, men som tex de hundar vi haft som har en beräknad livstid på 12-15 år så är allt över 10 år "bonus år" och efter 10 år så tar vi bort antingen hela eller som sagt iaf stor del av den. Vi ansåg inte att man behandlar en lungcancer eller så på en 10+ gammal hund (bruksraser) utan valde då att avliva hellre.
Hästar har vi haft försäkrade men återigen inte så vi skulle tarmvredsoperera om det skulle hända efter 25 års ålder (SHB) utan händer nåt större då så valde vi att avliva. Nu hände det inte heller något. Och den enda jag har behövt avliva var vårt 29åriga sto som blev lejonmat på Kolmården då.

Men till kontentan, det handlar ju inte alltid bara om vad försäkringen kostar utan allt omkring kostar ju också ...
Sådär med ålder och inte behandla saker med dålig prognos eller utsätta för stora operationer resonerade jag med. Så sänkte vetvården. En öroninflammation, en behandlingsbar hälta (artros) och en operation för urinsten (som jag trodde skulle vara stor och jobbigt men som var i paritet med en kastrering) senare så hade 25 000 kr förbrukats av försäkringen. Det jag betalat innebar såklart att totalkostnaden var mer mer iom fast och rörlig självrisk mm. Men blev ändå både förvånad och förskräckt när jag såg hur lite som återstod till årsförfallodagen

Så jag sänkte inte den andra senioren. Trots att det enda hon i hela sitt 13 åriga liv kostat är för en juvertumör (och ser var totalt typ 15 000 kr.).
 
Sådär med ålder och inte behandla saker med dålig prognos eller utsätta för stora operationer resonerade jag med. Så sänkte vetvården. En öroninflammation, en behandlingsbar hälta (artros) och en operation för urinsten (som jag trodde skulle vara stor och jobbigt men som var i paritet med en kastrering) senare så hade 25 000 kr förbrukats av försäkringen. Det jag betalat innebar såklart att totalkostnaden var mer mer iom fast och rörlig självrisk mm. Men blev ändå både förvånad och förskräckt när jag såg hur lite som återstod till årsförfallodagen

Så jag sänkte inte den andra senioren. Trots att det enda hon i hela sitt 13 åriga liv kostat är för en juvertumör (och ser var totalt typ 15 000 kr.).

Så har de varit med mina också. Upp till tonåren har de aldrig varit hos veterinären för annat än vaccination, sen har det varit ett par år med smågrejer som plockar på i kostnad. Pengarna kan ju lätt rulla på ordentligt om man behöver ett par provtagningar med breda analyser tex, utan att det är något som behöver vara speciellt jobbigt för djuret. Tantkatten fick dra ett par tänder när hon var 16, hon var sitt vanliga jag dagen efter och fick två friska år till. Hade vi inte velat åtgärda tänderna hade vi fått avliva henne där och då, för hon kunde ju inte gå med ont i munnen.
 
Så har de varit med mina också. Upp till tonåren har de aldrig varit hos veterinären för annat än vaccination, sen har det varit ett par år med smågrejer som plockar på i kostnad. Pengarna kan ju lätt rulla på ordentligt om man behöver ett par provtagningar med breda analyser tex, utan att det är något som behöver vara speciellt jobbigt för djuret. Tantkatten fick dra ett par tänder när hon var 16, hon var sitt vanliga jag dagen efter och fick två friska år till. Hade vi inte velat åtgärda tänderna hade vi fått avliva henne där och då, för hon kunde ju inte gå med ont i munnen.
Ja men precis. Tant Liten fick ju pga den där effektiva behandlingen mot artros ta blodprov var 6e månad. Kostade typ 3000 kr per gång.

Fluffiga tantkatten började skrika på nätterna. Vetbesök med diverse prover och konstaterande att hon är fysiskt kärnfrisk. Kostade 3500 kr

Och har man några sådana besök, man kanske behöver röntga eller det krävs flera återbesök för något så kan man förbrukat 10 000 av de där 30 000 redan den dag något som kräver djursjukhus sker
 
Fast även om du har försäkring så handlar det ju om så mycket mer än bara akuta operationer med mera när det kommer till djur, det är självrisk, det som inte tas av försäkringen, mediciner och förbrukningsvaror.
Nu vet jag inte hur gamla dina katter är men när våra djur börjar bli till åren tar vi bort antingen hela eller åtminstonde en stor del av den, då vi hellre avlivar än utsätter dem för operationer mm. Men vi har aldrig haft skador som så på de få katter vi haft, men som tex de hundar vi haft som har en beräknad livstid på 12-15 år så är allt över 10 år "bonus år" och efter 10 år så tar vi bort antingen hela eller som sagt iaf stor del av den. Vi ansåg inte att man behandlar en lungcancer eller så på en 10+ gammal hund (bruksraser) utan valde då att avliva hellre.
Hästar har vi haft försäkrade men återigen inte så vi skulle tarmvredsoperera om det skulle hända efter 25 års ålder (SHB) utan händer nåt större då så valde vi att avliva. Nu hände det inte heller något. Och den enda jag har behövt avliva var vårt 29åriga sto som blev lejonmat på Kolmården då.

Men till kontentan, det handlar ju inte alltid bara om vad försäkringen kostar utan allt omkring kostar ju också ...

Det krävs inga större behandlingar för att komma upp en hel del i kostnader. Allt handlar inte om cancer eller buköppning, min ena får smärtstillande i injektionsform varje månad. Kostar strax över 16000/år.
Min andra fick förvisso buköppnas, men man behövde inte öppna tarmen. Dvs mycket billigare. Kostade 57000.
 
30000 kr räcker inte till mycket. Inläggning bara ett dygn med dropp, blodprover och bilddiagnostik landar lätt på 20000-25000 kr. Då kan det handla om urinstopp eller bara inappetens. Trauma som leder till fraktur, då räcker inte 30000 kr.

Med det sagt är det du som bestämmer hur mycket du vill göra.

Jag ser dock många förtvivlade djurägare som valt lägre belopp som behöver avliva för att de helt enkelt inte har råd med ingrepp som ändå har god prognos.

Jag har valt 60000 kr för mina katter (inkl. medicin) men högre självrisk. Med högre självrisk får man ner försäkringspremien.
 
Megara lämnades in för trolig FORL/TR visade sig at hon hade parodontit. Tre tänder rök och eftersom det inte tas av försäkringen så fick jag glatt (nåja) betala 10,000. Senaste gången hon var inne med misstänkt UVI så gick det på försäkringen så fick efter betald självrisk 2000.

Jag vill egentligen ha Lassis stora men just nu är det lite väl mastigt för mig så det får bli Folksam 60,000 (inklusive TR) plus rehab och mediciner. Tyvärr tillhör ju Megara den dyraste gruppen av raskatter. Det är en relativt liten del katter så varje katt som åker till veterinär innebär det en högre premie för hela gruppen :cautious:
 
Megara lämnades in för trolig FORL/TR visade sig at hon hade parodontit. Tre tänder rök och eftersom det inte tas av försäkringen så fick jag glatt (nåja) betala 10,000. Senaste gången hon var inne med misstänkt UVI så gick det på försäkringen så fick efter betald självrisk 2000.

Jag vill egentligen ha Lassis stora men just nu är det lite väl mastigt för mig så det får bli Folksam 60,000 (inklusive TR) plus rehab och mediciner. Tyvärr tillhör ju Megara den dyraste gruppen av raskatter. Det är en relativt liten del katter så varje katt som åker till veterinär innebär det en högre premie för hela gruppen :cautious:
Mmm har Lassies stora på Nicke höjdes med hundra kronor från 430 till 530 per månad nu vid nytt försäkringsår. Jag ska se om jag kan höja självrisken och får ner premien. Men han ska ha största möjliga försäkring han är ju bara dryga 2 år. Och gällande honom står jag ju själv för alla kostnader och är ju långtidssjukskriven så även om jag har ett rejält buffertsparande vill jag lugnt kunna ta honom till veterinär när det behövs.
Sune har Trygg-Hansa (80 000)och kostar bara 350 per månad. Men honom delar jag veterinär och försäkringskostnader med hans husse (mitt ex) så blir ju inte lika extremt för min ekonomi om något händer.

Jag kommer aldrig lägga mig på annat än högsta försäkring på kommande katter, ja det kommer alltid bo två här :D , så länge de mår bra av att va två:)
 
Jag skulle inte ha en lägre försäkring än 60 000. Speciellt inte om katterna endast är 5 år gamla. Men man får väl punkta upp För och nackdelar och vad man gör om man slår i taket på sin försäkring.
Här har försäkringspengarna i princip används upp för både Lucifer och Sune ett par gånger. Sune behövde operera bort analsäckar och operera pga mellanörainflammation, under en och samma period och med kanske 10 akutbesök också det året. Ibland slår det till att allt sker under samma försäkringsår.
 
Mmm har Lassies stora på Nicke höjdes med hundra kronor från 430 till 530 per månad nu vid nytt försäkringsår. Jag ska se om jag kan höja självrisken och får ner premien. Men han ska ha största möjliga försäkring han är ju bara dryga 2 år. Och gällande honom står jag ju själv för alla kostnader och är ju långtidssjukskriven så även om jag har ett rejält buffertsparande vill jag lugnt kunna ta honom till veterinär när det behövs.
Sune har Trygg-Hansa (80 000)och kostar bara 350 per månad. Men honom delar jag veterinär och försäkringskostnader med hans husse (mitt ex) så blir ju inte lika extremt för min ekonomi om något händer.

Jag kommer aldrig lägga mig på annat än högsta försäkring på kommande katter, ja det kommer alltid bo två här :D , så länge de mår bra av att va två:)

Har tänkt många gånger tänkt på att regga om Megara till brun huskatt och komma undan med hälften av premierna :D Problemet är 'tyvärr' att hon är chippad och där står det att hon är SVERAK reggad raskatt.
 
Mmm har Lassies stora på Nicke höjdes med hundra kronor från 430 till 530 per månad nu vid nytt försäkringsår. Jag ska se om jag kan höja självrisken och får ner premien. Men han ska ha största möjliga försäkring han är ju bara dryga 2 år. Och gällande honom står jag ju själv för alla kostnader och är ju långtidssjukskriven så även om jag har ett rejält buffertsparande vill jag lugnt kunna ta honom till veterinär när det behövs.
Sune har Trygg-Hansa (80 000)och kostar bara 350 per månad. Men honom delar jag veterinär och försäkringskostnader med hans husse (mitt ex) så blir ju inte lika extremt för min ekonomi om något händer.

Jag kommer aldrig lägga mig på annat än högsta försäkring på kommande katter, ja det kommer alltid bo två här :D , så länge de mår bra av att va två:)

Oj, vilken skillnad det är! :eek: Jag betalar nog 275:-/månad för koraten, med Agria...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 335
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 035
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 336
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp