Försäkring under praktik

pimy

Trådstartare
Jag träffade en veterinär igår, som jag har sökt praktik hos inför Djursjukvårdarutbildningen. Då jag idagsläget har ett fast jobb, måste jag säga upp mig själv alternativt ta tjänstledigt under tiden jag praktiserar och därför får jag ingen praktik genom AF utan måste ordna praktiken helt själv. Jag hade tänkt jobba ett tag nu och lägga undan så mycket pengar att jag klarar mig utan inkomst (leva mkt fattigt under praktiken dock...) och göra praktiken utan inblandning av AF.
När jag så var där igår så säger vet. att om inte jag kan få praktik genom AF så blir han ersättningsskyldig ifall det skulle hända mig något där eller om jag skulle orsaka någon skada på utrustning eller djur och det kan man ju förstå att han inte vill... så han sa att jag antingen var tvungen att själv teckna ansvarsförsäkring och olycksfallsförsäkring. Jag undrar om man kan teckna en sån ansvarsförsäkring som privatperson. Nån som vet vilket bolag som kan tänkas ha en sån isåfall?

Nån som har ordnat praktikplats själv? Hur har ni då gjort med försäkring, har det var med försäkringar då? Behövde ni teckna egna då?

Sv: Försäkring under praktik

Ja, jag tecknade en egen när jag praktiserade hos veterinär. Det var enkelt, ringde bara försäkringsbolaget och bad dem fixa det.

Är lite intresserad av djursjukvård...
VAr ska du gå utbildningen? Svårt att komma in? Hur mkt praktik behövs innan? Måste den vara på en praktik???
Vill veta allt så det är en liten dröm för mig... men har inga jättesuperbetyg... Dock över medel...

Utbildningen är på 2 år, dvs 80p på SLU i Skara. Det behövs rätt höga betyg för att komma in, förra året var det ca 18,4 i betyg/1,6 på högskoleprovet. Den praktik som krävs för att man ska vara behörig ska vara minst 6 månader på heltid från djursjukvård (ex hos veterinär) eller minst 12 mån på heltid inom djurvård (det kan vara kennel, ridskola, stuteri etc) Minst 1 månad på varje ställe som man får räkna med. Egen häst/andra djur räknas inte även om man haft djur hela livet. Det är lite konstigt eftersom man på praktik på stuteri förmodligen inte får göra mer än mocka och motionera några hästar och det är i mina ögon sak samma som att mocka och rida sin egen häst. Kennel kan ju betyda en familj som tar en kull/år och då lär det året mestadels gå ut på att gå ut och rasta en/flera hund/-ar och sen sitta i familjens kök och fika...
Kolla på slu.se om du vill ha mera info om utbildningen!

har nu kollat med mitt försäkringsbolag och det ska tydligen räcka med en vanlig hemförsäkring för i den ingår det en ansvarsförsäkring. Hade föreställt mig att det var en kostsam extraförsäkring av den typ som tex en hovslagare har men det var ju skönt att det inte var så!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 035
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar