Försäkring av kallblod & Ponny

MaRomer

Trådstartare
Jag har mina i Folksam nu men funderar på att flytta dem. Får ju tyvärr ingen rabatt fast jag har 2 hästar, 1 hund och personförsäkring hos dem:(

Och nu när nya hästen har kommit kollar jag upp andra alternativ. När jag tecknade för 5 år sedan var Folksam utan tvekan billigast på samtliga hästar.

Hästarna det gäller är: Shettis valack, New Forest sto och Finnhäst. Så vad kostar era försäkringar? Alltså ni som har hästar av samma ras (Finnhäst går under kallblod)

Jag ska kolla upp Dina föräkringar och agria. Sveland var dubbelt så dyra som Folksam för 5 år sedan så jag tvivlar på att de sänkt premien:/

Flytta gärna tråden om den ligger fel!
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Min står som New Forest i försäkringen av någon anledning, vilket jag märkte häromdagen. (Har haft hästen i snart sex år :p)
Hon har dock ingen stam eller dylik. Vi tog över försäkringen när vi köpte henne, tycker det är lite underligt, men hon kanske är en New Forest?!

Jag har min försäkrad i Agria och är väldigt, väldigt nöjd.

Agria Bas Veterinärvård, 120 000 kr, kostar mig 2084 kr om året.
Agria Begränsad Liv, och Agria Bas Liv och Användbarhet kostar mig 10666 kr om året.
Sedan så har vi lagt till Agria Plus, tillägg, för att få runt 30 000 kr "extra" i ersättning vid hältutredningar, vilket kostar 500 kr om året.
Agria Incident ingår.

Årspremien blir då 14 250. Men veternärvården kostar ju bara 2584 kr om året.
Så det är liv och användbarhets försäkringen som är dyr, men då har vi henne försäkrad för 80 000 kr + 50 000 kr.

Och om man säger såhär, Agria har aldrig krånglat med oss och de har betalat mer än vad vi har betalat dom de senaste två åren. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Jävlar vilken dyr premie!!!!

Har min NF i A1 vet 50 000kr och A1 liv 20 000kr och ger ca 2000kr/året. Och då tar jag i lite. Hon är 4 år i år och precis inriden.

Mitt kallblod låg på samma Vet och med 50 000 i liv. Gav strax över 2000kr för honom.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Jag tycker inte att veterinärvården är speciellt dyr. :)
Med tanke på att hon får mer än dubbelt så mycket veternärvård som din försäkring ger. (tre gånger så mycket tom. 120 000 + 30 000)
Sedan så är hon ju försäkrad för ganska mycket mer i liv än vad dina är.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Ja det är hon men tycker ändå den var dyr;) Mina är ju mer för träning och nån tävling om året.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

:D Alla tycker olika.

Jag tycker att den är värt det. Idag kommer Agria att snällt betala dryga 24 000 kr av vår räkning från strömsholm på ca 30 000.

Min är också mer för träning då hon inte tycker så värst mycket om att tävla och jag föredrar att träna.
Någon tävling någon gång ibland blir det dock. :)
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Du har inte ens funderat på IF?

Jag har ingen New Forest men en Welsh Cob så svarar ändå, borde ju inte skilja så hiskeligt.

Har min försäkrad i IF, betalar ca 2500:-/år och då har jag maxad vet.vård (100 000:-) med ersättning för jourtid, transport, medicin mm.
Sen är hon livförsäkrad för ca 30 000:-

Jag tror att liv kostar runt 1500:- och vet.vård ca 1000:-.

Fast självrisk på 2500:- (största anledningen till att jag valde IF).
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Har inte ens hunnit kolla runt alla bolag;) Har fått bra priser på Dina idag. Så ska kolla upp dem mer!
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

jag rekomenderar dig inte att byta bolag på de hästar du redan har försäkrade i agria.. jag är iaf way för försiktig för att våga göra det.

jag har min ena försäkrad i folksam och den andra i agria.
har tyvärr inte belopp och så i huvudet vad gäller premien på folksam.
minns bara att hästen är försäkrad 35.000 liv och 60.000 vet. A1 plus rehab extra för 250 kr i månaden.

I agria har jag min unghäst som varit försäkrad där sen han låg i maggen.
Han är försäkrad 120.000 vetvård och 70.000 A1 + 30.000 A2 i Liv.
Det är livförsäkringen som får det att dra iväg så in åt pipan.
Månadspremien ligger på 1323 kr (15876/år) men när man har autogiro (månadsbetalning) så blir det lite dyrare eftersom de inte får in pengarna i förskott och kan tjäna på räntan typ. Att försäkra honom i 100.000 A1 i liv skulle kosta totalt runt 20 lopper om året. Jag trodde jag skulle dö när jag såg det haha.

ed. jag är en pantskalle. jag såg ju att du va intresserad av kallblod och tänkte att jag inte skulle svara... men wtf jag är blond så det försvann direkt och så svarade jag ändå. min unghäst är ett svenskt halvblod
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Hehe tänkte det måste vara halvblod du menar. Nu ar jag inte agria utan folksam:)
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Att byta försäkringsbolag KAN betyda problem vid vissa saker. Vissa skador räknas inte då alltid hästen som fullförsäkrad osv..kolla upp det noga..Även hästens ålder kan spela roll im detta.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Att byta försäkringsbolag KAN betyda problem vid vissa saker. Vissa skador räknas inte då alltid hästen som fullförsäkrad osv..kolla upp det noga..Även hästens ålder kan spela roll im detta.

Nya hästen har ju ingen försäkring alls.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Vad du gör, välj inte A****. Dyrt, bara strul när det ska betalas ersättningar och ändrar vilkor till höger och vänster....
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Vad du gör, välj inte A****. Dyrt, bara strul när det ska betalas ersättningar och ändrar vilkor till höger och vänster....

Vet detta. De ska ha dubbelt så mycket för en försäkring som folksam. DYRT!

Agria och Sveland går bort redan.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Welsh cob 3 år.

Folksam.

Livvärde 70 000 kr
Dubbel veterinärvård.
Extra rehab (tror jag iallafall).

5000 kr/år.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Vet detta. De ska ha dubbelt så mycket för en försäkring som folksam. DYRT!

Agria och Sveland går bort redan.

Vill bara inflika att Agria är i särklass billigast när det gäller våra försäkringar (fyra kallblod). Dessutom tycker jag att Agria är suveränt bra att ha att göra med vid skador.
Vi betalar runt 7000 totalt i premier för våra fyra hästar. De har inte så höga livförsäkringar (två står i 20 000, en i 15 000 och en i 5 000). Försäkringsformen är Agria plus.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Jag har Folksam och har liv 35000;- och vet 50000;-
Betalar 408kr/månad.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Har en connemara -92 i Agria.

Vet. vård 60 000
Liv & användbarhet ca 24 000 (minns inte exakt, den sjunker med viss % varje år pga ponnyns ålder)

Betalar ca 3000 kr om året.

Har aldrig använt försäkringen, inte heller förra ägarna som haft honom sen -97 så kan inte uttala mig om hur hjälpsamma de är vid utbetalningar.
 
Sv: Försäkring av kallblod & Ponny

Dessutom tycker jag att Agria är suveränt bra att ha att göra med vid skador.

Säger samma sak! Utredde min nordsvensk i nästan ett år innan veterinärerna hittade felet. Var aldrig några problem att ta alla besöken på försäkringen! Har samma erfarenhet av Folksam som senaste hästen, kallblodstravare, hade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 598
Ekonomi & Juridik Vilket försäkringsbolag väljer man? Den nya hästen, 5 år gammal, är oförsäkrad och jag vill alltså teckna en helt ny försäkring. Det är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 201
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 739
Senast: Amelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp