Försäkring A1 dyr/billig eller alternativ

E

Eleonore

Hoppas nu denna tråd kommer rätt här inne.

Jag undrar lite om vår ponnyförsäkring,
ponnyn är ett litet B-korsningsto född 97.

Fakta;
Agria Bas Liv och Användbarhet 15000
Agria Bas Veterinärvård 120000
Grundrisk 2800 kronor samt 0% rörlig självrisk inom självriskperiod på 125 dagar
Agria Plus, tillägg
Agria incident ingår.
försäkringsgivare LRF Försäkring
Intjänad Självriskrabatt 0 kronor

Kostnaden vi ska betala är 4385 kronor. :eek:
Förra året tyckte jag visserligen att försäkringen var dyr men då betalade vi 3300, om jag minns rätt. Att vara utan försäkring är inget alternativ men kanske finns det någon sorts alternativ? Eller vad säger ni, är detta en normal summa?
Vad betalar ni i försäkring för en russ-korsning, liknande häst eller annan?

Tänkte också rent procentuellt :( på att om kostnaden SKA vara så här hemsk så hur sjutton har de råd att betala försäkring för hästar i över 100.000 kronors-klassen...:crazy: Eller det kanske inte alls funkar så som jag tänker. Man får väl hoppas det i alla fall.

Sv: Försäkring A1 dyr/billig eller alternativ

Om du struntar i 0% efter självrisken och lägger den på 20% istället kommer du under 3000kr i premie. Eller lägger den på 1800+20% så blir premien ~3500kr.

du har den absolut högsta veterinärvårdsförsäkring som finns.

Du måste ta ställning för hur mycket ni kan tänka er behandla henne,
kanske räcker det med 60 000 i tak?
Ni har även plusförsäkring, den täcker även mediciner/djurambulans/avlivning mm. Den skulle jag behålla.

Att höja självrisken skulle jag inte göra, då blir det dyrt när man använder den.

Sen är frågan om hon behöver en livförsäkring? 15 000 är inte mycket pengar, kanske kan ni riskera de istället för att betala högre premie varje år?

Eller ha en begränsad livförsäkring som täcker om hon dör snabby/avlivas pga tex brutet ben. Den täcker inte förslitningar men
det är en risk man får avväga, tror man att ponnyn kommer drabbas av förslitningar?

Grymt dyrt. :eek:
Jag har en försäkring i ett privat hästförsäkringsbolag, som kostar mig 490 kr om året. :cool:
Motsvarar A1 försäkring inkl veterinärvård givetvis, och min shettis är försäkrad för 5000, den summan så att jag ska kunna köpa ett nytt shettisföl om min häst avlivas.
Minns inte hur hög självrisken var, men den var överkomlig.

Om du struntar i 0% efter självrisken och lägger den på 20% istället kommer du under 3000kr i premie.

Jag må vara korkad men vad sjutton BETYDER det egentligen? Om hon då blir skadad ska jag betala självrisk + 20% av avgiften, eller vad? Jag fattar inget om siffror och jag får ångest av att fylla i papper:(:cry:.

Du måste ta ställning för hur mycket ni kan tänka er behandla henne,
kanske räcker det med 60 000 i tak?

Eller ha en begränsad livförsäkring som täcker om hon dör snabby/avlivas pga tex brutet ben. Den täcker inte förslitningar men
det är en risk man får avväga, tror man att ponnyn kommer drabbas av förslitningar?

Jo 60 000 i tak låter ju mer realistiskt faktiskt. Jag tror knappt att denna lilla busa skulle bli behandlad för 120.000. Det låter plågsamt när man har min fantasi i alla fall.

Vad betyder begränsad livförsäkring? Betyder det då att försäkrngen inte täcker just förslitningsskadorna du nämner? Förslitningsskador är nästan helt absurt att tänka på i förhållande till vår lilla goding. Godingen är alltså min dotters lilla ridponny. Hon rids mellan 4-6 dgr i veckan och visst tränar vi men inte såååå hårt. Som det är nu tävlas hon inte heller. Iofs ska hon vara med på lite småtävlingar till hösten men i alla fall. Typ LC dressyr och kanske någon Clear Round i hoppning.

Precis. Så som du har nu så betalar du på en räkning på säg 10000kr bara 2800kr, inget mer. Om du istället lägger till 20% blir summan för dig att betala 4220kr dvs lika mycket mer som du sänker årspremien med. Eller med fast på 1800 +20% blir det 3440kr du betalar av 10000kr.

Sen som övriga nämnt att det räcker med 60000kr i vetvård. Där får du också tänka över hur mycket ni vill göra för ponnyn om det händer något. En kolik som behöver buköppnas kommer över 60000kr första 2-3 dygnen i princip. Känner ni att det inte är ett alternativ utan att ni då skulle välja att avliva då räcker 60000kr hyffsat långt.

Förslitningsskador kan de få även av mindre träning. Blir hon tex halt och hon blir utdömd för det så småningom då täcker inte en begränsad livförsäkring.

Det ÄR krångligt och jobbigt med försäkringar, men ack så bra att ha när de behövs. :)

Varför inte dela försäkringen, så att du inte har hela beloppet i A1? Jag tror jag har min hästar "delade" i A1 och A2 (?). Blir billigare premie, men man får inte ut lika mkt om hästen tvingas avlivas (däremot om den dör tror jag). Kan inte riktigt skillnaden, men det har funkat bra än så länge. Men kanske är det detta som nämns som begränsad livförsäkring tidigare i tråden?
Jobbade som hästskötare/beridare till en som är försäkringsnisse, och han tipsade mig om detta. Tror han hade alla sina hästar (de flesta) försäkrade så här, dvs halva beloppet i A1, halva i A2....

S

Senast ändrad av en moderator:

Fast iom att a:1an bara är på 15000:- så känns det rätt meningslöst :p

Du har fått bra förklaringar redan och jag skulle i ditt fall välja 60 000 och begränsat liv framför att införa 20%.
20% på 60 000 är en rätt rejäl slant. Och 20% märks även vid mindre belopp vilket är det som oftast drabbar djurägare.

Ja, det har du ju rätt i.. Läste nog inte så noga, förutsatte nog att det var i högre prisklass :angel:

S

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka