Försäkra mindre hästgård

JohannaB

Trådstartare
Vi har köpt gård! :D

Men nu när jag försöker teckna en försäkring inser jag att jag har hamnat i en smärre djungel...

Gården är klassad som jordbruksverksamhet vilket gör att jag ju inte kan ha en Villa-försäkring på den.
Det är dock en mindre gård, 2 hektar, och bara tänkt för mina egna hästar (2 stycken) vilket gör att många "riktiga" jordbruksförsäkringar känns väl avancerade...
Samtidigt vill jag ju givetvis ha både hus, lagård och garage osv rätt försäkrade, de är ju värdefulla för mig..

Är det någon annan som har försäkrat en sådan här "liten hästgård"?
Hur har ni valt att lägga försäkringen?
Tips och råd?

Sv: Försäkra mindre hästgård

Jag har en mindre fastighet och har den försäkrad hos Länsförsäkringar. Det är ju inte alla bolag som försäkrar jordbruksfastigheter...

En del av försäkringskostnaden är ju dessutm avdragsgill (jordbruksfastigheter ska ju deklareras som näringsverksamhet!).

Vi ringde till Dina försäkringar och så kom ett ombud ut och sammanställde allt för oss. Dina var i vårt fall billigare än länsförsäkringar och mer okomplicerade o med bättre villkor.

Vi har villa-försäkring på huset och gårdsförsäkring på resten. Det som tillhör jord/lantbruket/skogsbruket är avdragsgillt om ni skaffar f-skatt för gården.

Lycka till med nya gården!

På min försäkring brukar det stå en summa för rörelsedelen, den summan får man sen dra av! :laugh:

Vi har en midre jordbruksfastighet, den har vi försäkrade i länsförsäkringar :)

Liknande trådar

Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 562
Senast: athena
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 862
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka