Försäkra äldre häst

auryn

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns veterinärvårdsförsäkring att tillgå till en äldre häst?

Är så att jag och sambon köpte ett sto för ett tag sen som är född -88 och dessutom dräktig. Vad vi kan se är hon hel och frisk. Pigg och glad. Vi har visserligen ingen veterinärbesiktning som understryker detta. Ansåg inte detta nödvändigt då hon är av det äldre slaget och används till enbart promenadridning. 3 ultraljud har gjorts och fölet lever rövare så även denne verkar må bra.

MEN hon ska ha föl i juli. Det kan ju gå snett så man hade helst velat ha någon form utav försäkring och gärna som täcker för fölet tills dess att man kan försäkra denna enskilt.

Genom Agria kan man få en Katastrofförsäkring men det täcker ju bara förlust vid brand, trafikolycka etc. Men det känns inte vidare aktuellt. Folksam försäkrar bara hästar upp till 16 år.

Men visst måste det gå att försäkra en häst som är äldre? Ska man verkligen få stå med skägget i brevlådan bara för tidigare ägare valt att inte ha hästen försäkrad? Kan det gå att försäkra om man har ett veterinärintyg som täcker att hästen är frisk?
 
Sv: Försäkra äldre häst

Det finns inga andra än Agrias katastrof och veteran.
Dessutom kan man bara teckna den t o m det året hästen fyller 21.
 
Sv: Försäkra äldre häst

De flesta bolagen tecknar inte nyförsäkringar på äldre hästar än 16år, dock fick jag mitt sto född -92 försäkrat hod Sveland för snart 2 år sedan, det var eg. ett undantag, hade redan 8 hästar försäkrade där så de var snälla och att jag kunde bevisa att hästen varit helt frisk de senaste 7åren (följt detta sto dessa åren o velat köpa henne, men då var hon inte till salu)
 
Sv: Försäkra äldre häst

Åh, vilken tur!
har oxå Sveland på andra hästen , och när jag köpte denna så hade hon precis fyllt 16 månaden innan, så typiskt !
 
Sv: Försäkra äldre häst

Vad innebär veteranförsäkringen? Agria sa inget om detta när jag talade med dom sist:confused:
 
Sv: Försäkra äldre häst

Jag har veteranförsäkringen på min 21-åring och 19-åring. Det är tyvärr ganska många begränsningar i både liv- och vet.vårdförsäkringen, men finns nog fullständiga villkor på Agrias hemsida om jag minns rätt. Tycker ändå det är värt det!

Agria Katastrof Liv (Skydd för specifikt uppräknade olycksfall som bland annat brand och trafikskador.)
Agria A2 Veterinärvård (Ersätter kostnader för veterinärvård när hästen skadat sig på grund av fraktur eller fissur utan tecken på försvagning, sårskador eller kolik.)
Plus-tillägg (Ersättning för djurambulans, veterinärens resekostnader, medicin som utlämnats eller föreskrivits på recept samt avlivningskostnader.)
Agria Incident (Ersätter olyckor och personskador som hästen orsakar)
 
Sv: Försäkra äldre häst

Förresten, Agria Foster- och Fölskydd kan tecknas utan att stoet är försäkrat i Agria. Står det på hemsidan!
 
Sv: Försäkra äldre häst

Låter som det är värt ett försök att teckna foster och fölskydd. Men även om stoet inte är försäkrat hos Agria kanske de har en gräns på ålder på stoet även där..? Mitt sto är trots allt 23. Kanske även värt ett försök att ringa Sveland och se vad de har att säga.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Det finns inget bolag som fosterförsäkrar ett sto som fyllt 21. Jag har kollat och ett bolag kunde göra det fram till dagen innan stoets 21-årsdag men har hon fyllt 21 är det kört.
Föl brukar man kunna teckna försäkring för när de är två dagar gamla under förutsättningen att de är friska.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Tack för alla svar. Jag får helt enkelt hålla tummarna för att fölet är friskt!

Men smått förbannad är man på att tidigare ägare inte hade försäkring och att försäljningsstallet inte meddelade detta innan köp. Men men..
 
Sv: Försäkra äldre häst

Men smått förbannad är man på att tidigare ägare inte hade försäkring och att försäljningsstallet inte meddelade detta innan köp. Men men..

Men alltså, det måste ju vara ditt ansvar att kolla upp huruvida försäkring finns innan köp. För att det ska gå att ta över en försäkring måste den väl vara obruten så om du inte gjort detta senast i samband med köpet hade det varit kört ändå.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Visst är det så men nu var stoet vi köpte ett inbyte till stuteriet/försäljningstallet och hon skulle tydligen enligt avtal inte ens säljas vidare vilket hon gjorde redan någon dag efter att hon flyttats till detta stall.

Det vi fick höra av stuteriägaren var hon skulle kontakta förra ägaren om detta och även om allt annat vi ville ha svar på som vi inte fick. Vi skulle få uppgifter om försäkring, språngsedel etc. Så om man köper en häst, får pass och avtal skrivs om att detta ska skickas vidare till oss så litar man ju på det.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Så om man köper en häst, får pass och avtal skrivs om att detta ska skickas vidare till oss så litar man ju på det.

Om det står i avtalet att hästen är försäkrad så är det ju avtalsbrott om så inte är fallet. Ni borde kunna kräva någon form av ersättning som om inte annat kräver en akututryckning av veterinär vid fölning om det går sig illa.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Dessvärre står det inte exakt att hon är försäkrad utan att tidigare ägare ska kontaktas om ägarbyte, språngsedel och försäkringspapper. Så det är luddigt hur det kan tolkas. Men för en 23årig häst känns det inte nödvändigt att försöka få tag på uppgifter mer. Vi fick aldrig svar när vi ringde stuteriet el tidigare ägare utan fick till sist ett sms där det stod att hästen ifråga inte fick säljas vidare från stuteriet. Så tillslut gav vi upp hoppet om svar på våra frågor:(
I efterhand har vi fått veta att fler har vart i denna sits efter att ha köpt häst därifrån.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Men att större ställen, ex försäljningsstall, har sina hästar oförsäkrade är knappast konstigt eller ovanligt.

Vad som i så fall verkar ovanligt, är att köparen varken har koll på att det brukar vara så, eller ens frågar om hästen är försäkrad.
 
Sv: Försäkra äldre häst

Jag som köpare frågade om detta både vid telefonkontakt innan vi tittade på hästen och vid tidpunkten för köp... annars hade det inte skrivits i avtalet att tidigare ägare skulle kontaktas om detta av stuteriägaren. Jag har även försökt få svar om detta i flera månader efter. Sen var vårt sto ett inbyte från en privatperson och hade stått på försäljningsstallet bara några dagar innan vi köpte henne. Om nu detta är sant eller ej kan jag inte veta. Så ganska givet hoppades man ju att denna privatperson hade henne försäkrad.

Men hur det än är så var detta inte därför jag startade tråden...
 
Sv: Försäkra äldre häst

Jag som köpare frågade om detta både vid telefonkontakt innan vi tittade på hästen och vid tidpunkten för köp... annars hade det inte skrivits i avtalet att tidigare ägare skulle kontaktas om detta av stuteriägaren.

Men det säger ju inte ett smack om huruvida hästen ÄR (var) försäkrad eller ej, så på den frågan har du (tyvärr) ingen annan än dig själv att skylla.

Hoppas du hittar en bra försäkring till fölet och att det blir en komplikationsfri födsel! :)
 
Sv: Försäkra äldre häst

Men om tidigare ägare ska kontaktas om försäkringen så är den ju med stor sannolikhet bruten, hästen inte är försäkrad av nuvarande ägare så har den inte en obruten försäkring. och att kontakta någon angående försäkring innebär knappast att den ens varit försäkrad.
 

Liknande trådar

Hästvård Har tagit mig an en äldre dam, 22år gammal, som är helt oförsäkrad. I vanliga fall gör jag inte det, men i det här fallet så föll jag...
2
Svar
28
· Visningar
9 475
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik :)Ska ev få en häst som är helt frisk och sund, men som förra ägare plocka bort försäkringen på när han slutade tävla. :( Det var...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: strenua
·
Hästvård Tog i våras mig an ännu en misskött problemhäst som tyvärr inte var försäkrad. Killen är 17år och kan alltså inte försäkras hos varesig...
Svar
2
· Visningar
1 084
Senast: Lillekarl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp