Förrymd kanin

nevin

Trådstartare
Hur troligt är det att en tam kanin överlever ute i skogen?

Det handlar om en dvärgvädur, kastrerad hane, 2 år, van att gå lös både ute och inne. Han har varit i området han försvann i, men det var förra året, och nu hann han bara vara där en vecka innan han försvann...

Han försvann i sommarstugan, och det är ganska djup skog runt om, inga grannar och ingen trafik i stort sett.

Kan man hoppas på att han bara gått lite vilse, och hittar hem igen, eller är det att tro för mycket? han har varit borta en vecka nu.....

Ska poängtera att det inte är min kanin, utan en person jag känner.

Sv: Förrymd kanin

Jag hade en kanin som hittade hem efter knappt en vecka, så hoppet finns. Tyvärr finns det ju massor med djur som ser kaninen som ett byte i skogen så ja, hoppas för mycket kanske man inte ska göra... :(

Jag plockade upp en förrymd kanin förra sommaren. När jag sedan satte upp lappar i den lokala ICA-butiken för att finna ägaren fick jag höra av andra att de sett kaninen springa vid stället där jag plockat upp den i ca två veckor. Och det var ändå ute i skogen, precis vid en hyfsat trafikerad 70-väg. Både rovdjur och bilar hade alltså kunnat ta kål på den lilla kaninstackaren, men den hade klarat sig fint. :)

Jag har haft mina kaniner lösa på min tomt, mitt i skogen bland rovfåglar och lodjur. Hela vintrarna går de fritt, turas om med varandra. Inte försvinner de, utan de trivs alldeles utmärkt. Har fungerat jättebra i två år nu. Varje kväll får de nytt foder i buren, som står öppen, men det är inte ofta de går in för att äta. Finns ju mkt blåbärsris som de hellre knaprar på. Mina djur är dock ganska tama och springer inte och gömmer sig så fort de ser att man kommer.
Men kaniner är mycket revirtrogna, och jag har aldrig varit med om att de har sprungit iväg någon längre sträcka. Som längst 60 m från vårt hus.

jag vet kaniner som har varit borta i två veckor eller så.. det var någon som varit borta mycket längre än så, så nog kan han komma tillbaka :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 153
Senast: dotzie
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 253
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama