Förmycket naturmedel i foderstat?

S

SMponny

Var till ett annat stall igår och där fanns det en jäätefin ponny som stog i en liten sjukhage. Den stod i konvalesens för nåt problem med leder eller senor och hade stått så i över fyra månader. veterinären trodde inte så mycket på att den skulle bli bra fick jag veta och ägaren var desperat efter lösningar.tycker synd om ägaren, ponnyn var toppstammad och bara 8år de hade ägt honom i ett år. en tjej skulle tävla i hoppning med den.

Men det jag blev fundersam över var foderstaten jag såg på väggen,så mycket preparat under en dag och då funderar jag om man kan överdosera och göra ponnyn sjuk i stället. Den fick
totalt varje dag
½ kg lusern, 100g rehab+djävulsklo,msn,kalk,mineraler o gurkmeja,evitamin säkert i rekommenderade doser,kommer inte ihåg doseringen. den fick inget på recept,bara vila och de skulle tillbaka till vet i mitten av okt igen.
Kan det vara skadligt eller kan det vara okej om man är desperat-att försöka på egen hand.
jag tänker inte lägga mig i vad de ger sin ponny, jag förstår dem också men jag är endå fundersam om något kan vara skadligt på lång sikt-med så här mycket.

Tacksam för svar:)

Sv: Förmycket naturmedel i foderstat?

Jag tyckte inte att det var så farligt, visserligen mer tillskott än vad någon av mina får, men det finns de som ger betydligt mer.

finns det folk som ger betydligt mer...oj oj oj...och jag tyckte att det här var mycket...hi hi....ja ger bara min ponny mineraltillskott och linfröolja som extra. ja hoppas att det går bra för ponnyn i alla fall och nu kan jag putsa ut och veta att de inte försämrar hälsan i alla fall. är inte så klok på naturpreparat än. blir det väl någongång antar jag

tack tack

vad ger du för tillskott förresten?

Kan det vara skadligt eller kan det vara okej om man är desperat-att försöka på egen hand.

Nog mest skadligt för ägarens ekonomi!

Riskerna och biverkningarna med användning av "normala" mediciner studeras för att minska riskerna. Däremot så finns ganska litet studier om hur mediciner fungerar tillsammans. Inom området alternativ medicin är det mycket mindre faktisk forskning kring skadeverkningar utan här styr marknadskrafterna fritt.

Jag skulle kalla lusern, rehab, kalk, mineraler och E-vitamin för "vanligt" foder, och djävulsklo, msn och grukmeja för tillskott. Det behöver inte vara skadligt, beror helt på den totala foderstaten, och mängderna. Om hästen t ex inte får tillräckligt med mineraler genom höet och kraftfodret, så är det ju skadligt att inte ge mineraler?

½ kg lusern, 100g rehab+djävulsklo,msn,kalk,mineraler o gurkmeja,evitamin

½kg lusern och 100g rehab är ju inte så mycke

Djävuklsklo är ju säkert i stället för Butta då det är antiinfalatoriskt
MSN är väl bra för lederna
Gurkmeja ska oxå vara bra vid inflamationer

Kalk och mineraler ger jag alla mina hästar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka