Pga all hetta i sommar har hästen ridits mest ut i lugnt tempo. Nu tycker jag hon börjar se väldigt " kantig" ut över korset.Borta är den fina runda formen =( . Dags att börja bygga upp igen! Tips på övningar, har någon? Här har knappt regnat så de få grusvägarna som finns här är betong- hårda, har inga bra klätterbackar heller. Blir nog mest hänvisad till ridbanan, tyvärr.Hur ser era hästar ut efter sommaren? Hur gör ni ?
Att inte rida pga värmen är bara för ryttaren tycker det är för varmt hästen klarar av värmen mkt bättre än vi.
Om man inte kan rida över 26 grader så kan ju ingen rida alls halva året om inte ännu längre som bor typ Spanien, Portugal, Australien, vissa delar i USA osv. Där är de ju typ 35 grader 4 månader om året och folk rider utan problem..4Då ska vi nog i llilla Sverige klara av att ridai 26 grader=) och 30 grader de ynka dagar de blir så varmt i detta land.
Jag har ridit/kört precis som vanligt.
De allra varmaste dagarna när det var 34 grader tog jag och spolade av hästen med kallvatten innan kör/ridturen så de svalkade med vinden på de blöta.
Mkt uppskattat hos hästen=)
Eller så skrittar vi ner till sjön och badar och tränar vattengympa suuuperbra varma soliga sommardagar=)
Jag själv hade vattenflaska med mig på turena.
Det som stör mig och hästen är istället alla dessa förbannade bromsarna som kommer med värmen... men med bra myggridtäcke och flugmedel och en flugpiska i handen så är man väl utrustad
Min häst går ute dygnet runt från början av maj och in 1 oktober hon kan va trött vissa perioder men ska man iväg och tävla/träna kan hon få gå in någon natt innan dagen och då är hon som vanligt=) Sedan lite havre i magen så är de fart på totton)
Tar betet slut så stödfodras hon men går fortfarande ute dygnet runt på sommaren=)
Bete har jag av 2 skäl,, jag vill att hon ska få leva ett så nära vildhästliv som de bara går i fångenskap en period om året..
Och av ren och skär bekvämlighet från min sida.. Skönt att under några månader om året slipper åka ut varje dag för att mocka. Utan de dagar hon ska vila åker jag inte ut helt enkelt.
Tillsyn får hon dagligen flera ggr till och med ändå, blir en liten semester för en själv med så att säga=)
Jag har grusvägar/skogsvägar/ grustag/ paddock/åkrar att rida på och har inte märkt eller tänkt på att det varit stenhårt i backen för de har alltid funnits varierande underlag att rida på.
Är bortskämd med att ha en grusväg som knappt några bilar kör påoch den sladdas regelbundet.. så den är alltid mjuk och fin
Samma är på vintern.. har nu köpt overall.. batteriuppvärmda vantar/sockor, så nu kan vintern komma och de kan va -30 grader men jag kan ta en körtur i alla fall=)
De ska mkt till för att vädret ska hindra mig från att köra/rida hästen=)
Åska är en av de få ggr jag kastar in handduken och skippar ridningen. Efter att nästan ha träffats av en blixt vid en ritt!