Förmedlares ansvar vid försäljning?

M

missan

Vilket ansvar har förmedlaren vid försäljning? Har köpt en häst, det framgick inte innan att det inte var kvinnan ifråga som äger hästen. När min väninna hämtar hästen skrivs ett kvitto med en helt annan säljare (vilket min väninna dumt nog inte noterar, utan tar bara kvittot och hästen och åker). Väl hemma visar sig hästen halt och både jurist och veterinär tycker fallet är solklart. MEN när jag kollar upp säljaren (=namnet på kvittot) är han en riktigt storskurk och redan jagad av kronofogden. Inga pengar att få tillbaka där alltså.

I mitt tycke är det uppenbart att storskurken och förmedlaren satt detta i system, och jag är förstås blåst!

Kan förmedlaren verkligen friskriva sig från allt ansvar på detta vis?

Sv: Förmedlares ansvar vid försäljning?

Om förmedlaren är näringsidkare o du privatperson har denne såvitt jag förstått saken ansvar enligt konsumentköplagen.
PL

Lagen ändrades häromåret, har tyvärr det inte här framför mig, men förmedlarna fick mkt större skyldigheter på sig... Ska se om jag hittar det i papprena senare :-)

Tack det vore jättesnällt!

missan

putt putt

Ingen annan som vet eller har någon aning om vart jag kan hitta information om detta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på, som många här redan vet, att sälja min häst. Nu är det så att en familj har blivit fästa vid hästen på videon som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 382
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar