förmånsbeskattning av hobbyhästar

moiran

Trådstartare
Varför har man valt att särbehandla hästar på detta sätt? Om man har en jordbruksfastighet med beten som man får betesbidrag för av EU, och har en handfull hästar som man bedriver avel med så räknas ju detta som hobby (om man inte det inte går med vinst), och man får förmånsbeskatta för att man kan ha dem på jurdbruksfastigheten. Om man skulle byta ut hästarna och ha får eller kanske rödkullor på exakt samma premisser skulle inte detta alls räknas som hobbyverksamhet, utan rakt av ingå i jordbruksverksamheten - även om denna avel inte inbringar någon som helst vinst. Varför har man gjort denna uppdelning? Är det en sådan förmån att rent hypotetiskt ha möjligheten att sadla upp en fölmärr och ta sig en ridtur? Samtidigt så räknas det ju inte som hobbyverksamhet, utan man måste skatta om man säljer sina avkommor för mer än 30000 - även om man inte gått med vinst om man räknat ihop de totala kostnaderna för ta fram denna häst. Jag ser inte riktigt anledningen till att det ska vara så här. Kan någon förklara?

Sv: förmånsbeskattning av hobbyhästar

Det varierar i bedömningen verkar det som. Vi har inte haft de problemen med skatteverket tex.

Sen är det ju hela verksamheten som skall gå med vinst och då är EU-stöden en del. Man kan inte se EU-stöden som en ensam post och hästarna som en ensam post.

Men visst är man är utlämnad till en bedömning som skatteverket skall göra.

Tja, det verkar ju som skatteverket har befogenhet att plocka ut hästarna som hobbyverksamhet om dessa i sig inte genererar någon vinst - även om jordbruksverksamheten allt som allt går med vinst...

Senast ändrad:

Tja, det verkar ju som skatteverket har befogenhet att plocka ut hästarna som hobbyverksamhet om dessa i sig inte genererar någon vinst - även om jordbruksverksamheten allt som allt går med vinst...

Då kan man ju överklaga beslutet.

Självklart kan man det. Men det måste ju finnas något med hästverksamhet som sticker skatteverket i ögonen, eller som är specialreglerat på något sätt eftersom man ändå gör så att man gärna plockar ut hästarna ur jordbruksverksamheten, kallar det hobbyverksamhet, och önskar förmånsbeskatta dem. Samtidigt som en småskalig fåravel knappast skulle hamna i samma situation. Då kan jag ju inte låta bli att undra vad det är som är så där extra förmånligt med att ha hästar som betesdjur jämfört med andra djurslag.

Nog samma utgångspunkter som fråntagit rätten till friskvård genom golf, ridning och segling. Det räknas som lyx helt enkelt.

Ska man vara krass så är det väl heller inte optimalt att låta dyra duktiga ridhästar beta marker som enda sysselsättning? Då känns det som hobby...

Men principiellt BORDE inte SKV göra skillnad på får/häst mfl så länge de befinner sig på fastigheten för betesändamål och inte används på annat sätt privat. Då får man nog göra en affärsmässigt korrekt investering, i hästar som ej är elit och ridbara i 5-10.000-kr klassen. Då kanske man kan räkna hem häst som betesalternativ?

Men vad spelar det för roll vad hästarna är värda (förutsatt att de redan finns och inte behöver köpas in)? De äter ju gräs. Jag pratar ju om småskalig avel, så de fina ridhästarna går ju förvisso inte och äter gräs som enda sysselsättning. Men även om någon skulle rida på dem så förstår jag nog inte varför det då blir ett solklart hobbyverksamhetsfall. Tar fårbonden hand om ullen och stickar tröjor till alla barnbarnen, eller rödkullabonden far land och rike runt och visar upp sina kor på olika mässor och tillställningar gör ju inte det någon skillnad...

Ett alternativ är väl kanske att köra in sina fölmärrar och dra in en stock eller två från skogen emellanåt och kalla dem jordbruksmaskiner...

Förr var det i alla fall här ett krav på minst fem hästar för att det skulle bli en rörelse. Inga valacker fick räknas i de hästarna heller utan det skulle vara ston och ev unghästar. Eller att man hade en för avel godkänd hingst. Eller travhästar i träning som gick med vinst.

Det är väl som du själv skriver att hästverksamheten "råkar" gå med vinst som gör att det blir svårt.
Det finns många som vill ha sina hästar som rörelse för att kunna få tillbaka momsen. Får man tillbaka den så går man ju inte med vinst, då har man gjort en förlust. Går man med vinst får man betala in moms i stället.

Sedan att jämföra med kor och får går inte heller. Ingen av dessa djursorter kostar så mycket i inköp som en häst. Sedan kan de ofta slaktas till ett hyfsat pris som ligger i linje med värdet på djuret. Det kan du ju inte göra med en häst, där får man istället ofta sättar pengar till för en avlivning när det är dags.
Föder man upp kalvar eller lamm av bra kvalitet och slaktar vid rätt viktklass så går de med vinst. D v s de har inte ätit och kostat mer än man får tillbaka från slakteriet. Vilket är totalt omöjligt med en häst.
Seminering av en ko sker hemma på gården och kostar mellan 150 - 1200 kronor då inberäknat seminörens reseersättning och i den högreprisklassen en fin importerad tjur. Försök att göra om det med en häst!

Så jag kan mycket väl förstå att det finns restriktioner från Skattemyndigheterna för tillåta hästar att bli verksamhet. Vissa kommer helt enkelt inte att kunna gå med vinst under en överskådlig framtid.

Jag har själv råkat ut för något liknade när jag flyttade från ett skatteområde till ett annat. Där jag bodde innan hade vi uppfödning av shetlandsponnies och hade egen gpdkänd hingst utan problem. När vi flyttade hit där vi nu bor följde ju hästarna med. Jag hittade en sjuk kalv hos grannen som jag av ren välvilja köpte och gav veterinärvård. BINGO! Hästarna blev då genast hobby och kalven rörelse. Vilket gav mig en restskatt på ca 90 000. Fick skaffa ett jobb till för att klara av det.

Idag har jag jobbat upp en verksamhet med hästar som huvudinriktning godkänd av Skattemynd. Visserligen har jag omkring 20 hästar men gör mellan varven rejäla vinster. Jag har kor, får och hästar, normalt så ger intäckterna från kor och får ihop med EU-bidrag att verksamheten går jämt upp. När jag säljer någon av mina uppfödningar så blir det mer eller mindre ren vinst. Vilket gör att vissa år blir det ganska mycket plus andra +-0.

Jo, visst spelar det roll hur mycket hästarna kostar!

Om jag har ett uppdrag att dra en snöplog som ger en viss liten intäkt per år, kan jag välja att köpa

1. En liten billig begagnad fyrhjulsdriven bil som precis klarar uppdraget, där jag kan räkna hem inköpet med intäkterna.
2. En superdyr sportbil som också klarar uppdraget, men som jag hela somrarna svischar omkring i privat lyx.

Väljer jag 1 så kan mycket väl detta fordon ingå i verksamheten fullt ut och bekostas av verksamheten. Väljer jag 2 och bekostar helt av verksamheten så är det ett uppenbart försök att subventionera min bil-hobby.

Om uppdraget är att beta av marken och inget annat, skall erforderlig, effektiva och affärssunda betesdjur inköpas. Kanske kan du konstruera ett avtal där verksamheten hyr in betesdjuren till en låg kostnad? Beror lite på hur det hela är upplagt och vem som äger djuren respektive tecknar företaget.

Sedan är det bara kostnader DIREKT relaterade till betesgången som är avdragsgilla ändå. Kostnader som sadlar, träning, ridutrustning etc är ju ändå inte kopplade till intäkterna.

Sedan att jämföra med kor och får går inte heller. Ingen av dessa djursorter kostar så mycket i inköp som en häst. Sedan kan de ofta slaktas till ett hyfsat pris som ligger i linje med värdet på djuret. Det kan du ju inte göra med en häst, där får man istället ofta sättar pengar till för en avlivning när det är dags.
Föder man upp kalvar eller lamm av bra kvalitet och slaktar vid rätt viktklass så går de med vinst. D v s de har inte ätit och kostat mer än man får tillbaka från slakteriet. Vilket är totalt omöjligt med en häst.

Jag är fullt medveten att man oftast går med vinst när man föder upp köttdjur. Det var därför jag medvetet tog en lågeffektiv ras som rödkullan som exempel (men visst kan man gå med vinst även med dessa). Denna avel bedrivs inte helt sällan i "hobbysyfte" eller för att bevara rasen, inte huvudsakligen för kött- eller mjölkproduktion. Om man jämför dessa med egenuppfödda fölmärrar så borde driftkostnaden vara ungefär densamma. Semineringskostnaden för nöt är, som påpekats, mycket lägre, men sedan betingar priset för en unghäst av god stam ett betydligt högre pris än slaktpriset för en ungtjur eller ett får.

Så om man då tar en jordbruksverksamhet med småskalig nötavel som bisyssla som går med förlust år efter år (det är faktiskt oftast mycket svårt att gå med vinst om man bara skulle ha en handfull kor som avelsmaterial, kanske jämförbart med ridhästavel i samma volymer? marginalerna är ju inte stora...), varför förmånsbeskattar man inte denna typ av verksamhet på samma sätt? För att hästar är roligare än kor?

(Att inköp av ridutrustning och dylikt inte ska vara avdragsgillt inom verksamheten (om man nu nyttjar djuren endast som betesdjur i verksamheten) kan jag ha förståelse för)

Nu är det ju så att om man har Rödkulla för att bevara rasen så får man EU-bidrag speciellt för just det. Gäller även andra utrotningshotade lantraser. Så även om det sker i liten skala och inte ger stora intäckter till slakt, så ger det ändå inkomster i form av bidrag och även ganska höga priser på livdjur vid försäljning.

Men om du kör år efter år utan vinst så kommer inte heller uppfödning av nötkreatur i liten skala att få fortsätta att vara rörelse. Finns en hel del mindre lantbruk här i trakten som blivit av med sin status som verksamhet när nya ägare har tagit över och bara har det som en "bisyssla" till vanlig anställning. Även utan att ha hästar, för att det inte kommer att gå med vinst.

Aha! Dit har det inte kommit häromkring än. Är det bara lika - att förlustverksamheter oberoende av djurslag klassas som hobby och lyfts ur jordbruksverksamheten - så kan jag leva med systemet.

(och ja, jag är medveten om EU-bidragen för gamla utrotningshotade lantraser, men jag har ändå mer än ett exempel på nära håll där det ändå går back, troligen mestadels pga småskaligheten)

Senast ändrad:

Precis, och då kan bli rejält eftertaxerad eftersom man bedrägligen tillskansat sig skattepengar (vilket i princip alltid är fallet om detta inträffar....).

Men det är inte olagligt att driva verksamhet som går med medveten förlust. Det olagliga ligger i att redovisa det som näringsverksamhet och att redovisa inom momssystemet! Undantaget är jordbruksfastigheter som måste redovisas som näringsverksamhet, men givetvis får bara relevanta kostnader relaterade till inkomstsidan påföras näringsverksamheten.

Driver man ett företag där man inte avser att gå med vinst på ett tydligt sätt, så är det bara att fortsätta att driva det och redovisa som hobbyverksamhet utanför momssystemet. Inga problem.

Skulle det visa sig gå annorlunda kan faktiskt SKV ompröva även det och kräva att man redovisar som näringsverksamhet istället.... Det går även att själv begära omprövning om man tycker att man är felaktigt behandlad.

Aha! Dit har det inte kommit häromkring än. Är det bara lika - att förlustverksamheter oberoende av djurslag klassas som hobby och lyfts ur jordbruksverksamheten - så kan jag leva med systemet.

Tyvärr har du en poäng i att just djurslaget häst särbehandlas, men tyvärr av ganska goda skäl även om det i sak är helt fel att göra så. Det finns tyvärr ganska många som gärna bedrägligen tar in sina privata ridhästar i näringsverksamheten och finansierar sina privata utsvävningar med skattemedel.

Vill du ha hästarna i företaget - se till att det är affärsmässigt sunt och dokumentera noga. Kan du visa vinstsyftet enskilt med hästverksamheten ska det inte bli några problem! Problemet (och det olagliga) är om hela grundtanken är att kostnaderna/förlusterna i hästverksamheten ska finansieras av resterande....

Jag har en kompis som har fått sina hästar godkända hos skattemyndigheten som markvårdare på sina beten Hon har jordbruks/skogsfastighet och kan på så sätt dra momsen och kostnaderna kring hästarna på jordbruket.
De ifrågasatte om hon bedrev avel eller liknande men det gör hon inte men hon sa att annars får hon skaffa får. Hästarna gör samma nytta på fälten. Då fick hon godkänt.
Är det olika hur de bedömmer???????

Problemet är väl att du mycket väl kan en hästverksamhet som går med massor med vinst men att dina egna "onyttiga" valacker som du har i verksamheten kan komma att räknas som en förmån som du nyttjar privat -precis som en bil kan komma att göra det. Min fråga blir då hur Skatteverket värderar detta, dvs vad är t ex förmånsvärdet för en 24 år gammal valack? Det borde kanske finnas en lista precis som det finns på bilarna??? :idea: Ngn som vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka