Förmaksflimmer

B

biven

jag är sååå ledsen!!!

Min häst som för övrigt har haft alla andra konstiga åkommor tidigare, har nu även fått förmaksflimmer.
Är det meningen att hon ska finnas vid livet?
Hon har lös benbit i höger bak, skada på minisken i vänster bak. haft partella upphakning, och opererats för struppipning.

och nu det här?

är det någon som har erfarenhet av detta och vet några kliniker som behandlar det? eller är det obotligt?
när hon opererades för struppipning måste dom ju ha lyssnat på hennes hjärta innan dom kastade henne? eller?
så hon kan inte ha haft det mer än max 2 år.
samt att jag har ridit henne under hela tiden och hon har varit väldigt duktig och hållt sig frisk och fin.
Nu fick hon lymfangit på kristi himmelsfärd, och sen dess har hon varit konstig.. kan det ha med medicinen att göra?
eller kom veterinären ut för sent, eller var det inte lymfangit då?
mina frågor är svåra, men min veterinär hade inte sett det här så ofta tidigare mer än max 1gång vartannat år...
buhuu!! jag mår skit och tårarna sprutar.
jag vill verkligen inte plocka bort henne, hon är ju min bebis!!!:(
 
Sv: Förmaksflimmer

kanske ska berätta varför jag fick reda på det här...

Jag åkte som sagt var till min veterinär för att kolla en svullnad på ett ben som inte hade gått ner, så jag bokade en tid och fick tid 3 veckor senare.

Veterinären tyckte jag skulle rida, för att få igång blodcirkulationen på benet, coh det gjorde jag.. lugna skritt turer, och lite trav

dagen innan jag skulle åka så ville jag känna lite på henne på en åker, för att kunna berätta för veterinären hur hon kändes.

och efter att jag travat en bit, saktade jag av, och gjorde halt, Då LÄGGER SIG hästen, med mig på.
och jag får kasta mig åt sidan.

sen reser hon sig igen och jag rider hem, och hon är piggare än tidigare????:confused:

när jag sen kommer till veterinären och berättar att min häst är konstig, hon lägger sig när jag rider.
då tog han fram EKG på en gång.
och ville även gå ner i strupen på henne. men efter att han gjort ekg testet så la han undan alla andra maskiner, då det var konstaterat.
Han ville inte att jag skulle anstränga henne, eller göra någon haltutredning heller, för då springer man på ett löpband.

så det var så jag fick reda på det.
åkte dit för ett ben, åkte hem med en hjärtsjuk häst...
 
Sv: Förmaksflimmer

Blåsljud och hjärtflimmer kan dyka upp när man har en infektion i kroppen, kan sedan gå tillbaka till normalläge. Men kan ta tid
Har en häst med kroniskt blåsljud som ej har några problem.

Vår ena tax hade kraftigt blåsljud, 4 på en 5 gradig skala. :( Visade sig att han hade en kraftig urinvägsinfektion.
Kollade honom nått år senare hade då 1 på skalan:) Hjärtat fick väl jobba på högtryck när han va sjuk

Börja med att kolla att det inte ligger en infektion/virus i kroppen på hästen som kan vara orsak till problemet.
Ta reda på nån vet som har specialliserat sig på hjärtproblem på häst

Håller tummarna:bump:
 
Sv: Förmaksflimmer

Hur vet du att det kan komma av en infektion?
den veterinären jag var hos sa att det inte uppkom av en infektion..
jag skulle bli väldigt glad om det gjorde det, då vet jag iallafall var det kom ifrån.
Vi har tagit blodprov på henne med, för att se vad det kan vara.

Vilken veterinär har du pratat med? kan du inte skriva ett privat meddelande till mig`?? så kanske jag kan kontakta den personen.
Min veterinär gav mig inte mycket hopp, utan sa att hästen kan bli utdömd av det här om jag vill.
TRO FAN JAG INTE VILL!! hon är mitt allt, och jag kan inte tänka mig att inte göra allt för att hon ska bli bra igen.
han kunde inte så mycket om förmaksflimmer.. men har du någon man kan prata med som bor ner mot småland, skåne är jag dig evigt tacksam.

Mvh
 
Sv: Förmaksflimmer

STACKARE! Hoppas verkligen att det löser sig för dej och din häst! Tänker på er. Vet tyvärr ingenting om det..
 
Sv: Förmaksflimmer

Finns det ingen hästtjej/kille här inne på buke som har varit med om förmaksflimmer??
suck:cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp