Status
Stängd för vidare inlägg.
M

maximilia

Jag fick syn på den här bilden, och undrar lite över formen på hästen. Vad är det man vill uppnå här? Varför väljer man att rida i den formen?

Bild

Sv: Form

Har naturligtvis inget säkert svar på detta i det här specifika fallet. Men jag tror inte man generellt kan döma värdet av formen utifrån en enstaka ögonblicksbild. En hästs arbetsform kan anta många "utseenden" utanför skolexemplet för korrekt och ändamålsenlig form, utan att för den skull behöva vara skadligt eller inverka menligt på hästens uppbyggnad och utbildning.

mvh/Halvhalt

Jag fick syn på den här bilden, och undrar lite över formen på hästen. Vad är det man vill uppnå här? Varför väljer man att rida i den formen?

Bild

Man vill uppnå att hästen ger efter i överlinjen och halsen så att man gymnastiserar dessa. Hästen blir då mer lösgjord enligt dom som vet och kan.

Man vill uppnå att hästen ger efter i överlinjen och halsen så att man gymnastiserar dessa. Hästen blir då mer lösgjord enligt dom som vet och kan.

Ja, det låter väl inte helt ologiskt. Men på ditt svar låter det inte riktigt som du håller med...? Varför i såna fall?

Malinsky: Av ryggen då?

Ja, det låter väl inte helt ologiskt. Men på ditt svar låter det inte riktigt som du håller med...? Varför i såna fall?

Malinsky: Av ryggen då?

Ja, som det ser ut där, men å andra sidan tittade jag lite för snabbt och trodde mer att det var stretch sidled och ingen ytter.. just.. Men så ser det ju inte ut.

Är det rollkur/hyperflex som ska diskuteras nu finns massor av trådar redan

Vem är det på bilden, samt hur kom det sig att du hittade den? Fanns det fler där den var?
Kan nog höra till någon rollkursdiskussion, detta. Men de brukar stängas p g a otillbörlig diskussion (kalla varandra samt superstjärnorna dumma saker)

Fny

*kl*
Precis som Immer skrev i sitt inlägg så finns det hur många gamla trådar som helst, både här inne och på gnägg som handlar om formen på hästen...Fortsätt diskutera i dessa.

/Den elaka tanten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Mat Fick syn på ett recept på en reel på Facebook men vet inte vem som lagt ut, så jag lägger mitt hopp till buke 😻 Det jag uppfattade var...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: hastflicka
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka