Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På samma sätt som med en häst på bett, eller en häst utan träns överhuvudtaget.
Formen har inget med bettet att göra.
Precis likadant som med vanligt träns! Ingen skillnad alls.
Mvh Linn som alltid rider dressyr bettlöst!
För att få ner hästen på tygel brukar jag ta in den på en volt ställa och rida in i/ ta i yttertygeln. Sedan jobbar jag med balansen framåtbjudningen undertramp precis som vanligt
Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillningDet är inte vad som menas med form. Hästen ska inte "ner på tygeln". Den ska in med bakbenen och upp med ryggen, samt länga ut överlinjen...
Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillning
Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillning
Fast en häst kan inte gå "på tygeln" om den inte först går i rätt form vilket kommer bakifrån och med höjd rygg- först. Huvudet kommer alltid efter kroppen när hästen går i en korrekt form. Om den bara böjer på halsen så går den inte i form utan har knäppt av och kommer inte arbeta korrekt. Du kan heller aldrig få en häst att gå i form och arbeta korrekt genom att böja ner huvudet först.Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillning
jaha jag gör tydligen helt fel, kan någon förklara exakt hur man gör då? Jag är ingen expert jag litar bara på ridslokeläraren och vad jag ser när jag slänger en blick i spegels då och då annars går jag på känsla.
Arbetet kommer bak ifrån, min är ganska jobbig att få i arbete, steg ett är att få henne loss i sidorna (böjt spår, ta och ge lite lätt för att få henne att slappna av och följa med), steg 2 är att aktivera bak kärran, (jag gör det med övergångar) sen så är det bara att bibehålla ett jämnt stöd i handen och arbeta med t ex halvhalter och tempot för att samla ihop allt. Dvs skit i huvudets placering, den kommer automatiskt när allt annat är på platsjaha jag gör tydligen helt fel, kan någon förklara exakt hur man gör då? Jag är ingen expert jag litar bara på ridslokeläraren och vad jag ser när jag slänger en blick i spegels då och då annars går jag på känsla.