Form i LC & LB?

D

denotroliga

Hur viktig är egentligen formen i LC och LB programmen för ponny?
Är vägarna och sitsen viktigast?

Sv: Form i LC & LB?

Off topic gäller samma form för häst eftersom programmen är desamma.
I LC är det inte jätteviktigt med formen. Du kan ha en ralativt låg och fri form utan att det påverkar dina poäng nämnvärt.
I LB bör du ha hästen i en stadig form. Något högre än LC men inte hög. Och nosen hästen ska inte gå bakom lod. Detta ger lägre poäng lixom häst öt.

Ska tilläggas att LC o LB är utbildningsprogram så domarna brukar inte vara alltför hårda (vilkte dock kan variera från domare till domare). Är inte hästen superstadig kan du få bra totalpoäng ände om du har bra vägar o lydig häst. titta på almännt intryck längst ner i programet o se vad domarna tittar på.

Lycka till!!!

Allt beror ju på hur bra poäng du vill ha. Klart att du kan få godkänt även om hästen är väldigt låg, eller lite ostadig i en LC, men om du vill vinna tex. så krävs det ju att formen är bättre än hos de andra ekipagen (förutsatt att vägarna osv är likvärdiga hos dessa).

Ponnyn skulle jag säga måste gå i hyffsad form i båda programmen. Ngt lägre är okej i LC.n men behöver inte vara 100% stadig i formen i alla övergångar etc. Även fats det är ett +:p

Förr sa man att hästen knappt behövde vara på tygeln i LC, men dat är verkligen en sanning med modifikation... För att uppnå godkända poäng i LC ska hästen vara stadig och eftergiven i formen (däremot kan både en längre form och en LA-form ge bra poäng) i alla gångarter. Stadig är nyckelordet, en häst som bara är på tygeln "ibland" får mycket sämre betalt än en häst som är stadig men kanske något lång och "öppen".
Bland B-ponnyerna är det ofta så att de inte är så eftergivna, så en liten ponny som verkligen är på tygeln (spelar nästan ingen roll i vilken form) har stor chans att placera sig. B-ponnyernas "vinstpoäng" når sällan upp till C- o D-ponnyernas, så jag har varit med om att B-ponnyer vunnit sin kategori på under 60%!

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 105
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar