Form av krampanfall?

C

CassyJo

Jag har en liten fråga på en väns räkning. För en stund sedan fick hennes katt någon typ av anfall. Den gick med stela bakben men hela kroppen lutade till höger vilket gjorde att den till sist ramlade omkull på sidan. Den lyfte vänster framtass upp mot öronen två gånger som om att försöka ta bort något från huvudet fast inget fanns där. Katten fortsatte att försöka gå rakt men ramlade omkull på höger sida hela tiden. Ögonen såg chockade ut. Hon tog katten i knät och på ett par sekunder kunde den stå, gå och leka igen precis som vanligt. Detta är förtsa gången hon ser det på katten.

Tilläggas ska också att katten dagen innan ramla ner från en låg höjd i sömnen och slog i huvudet vid det slaget kunde katten inte ställa sig upp utan var lite yr ett par sekunder men sen hoppa den upp igen och var som vanligt. Och idag dyker detta upp.

Hon ska ringa veterinär i morgon men vill ändå höra efter vad det kan tänkas vara.

Hjärnskaning? I så fall finns det något hon kan göra för katten?
Epilepsi? Hjärnblödning? Vad kan det vara?
 
Sv: Form av krampanfall?

Det är omöjligt att svara på vad det beror på, det kan säkert vara allt du skriver eller något helt annat, det bästa är att ringa veterinären och konsultera. En av mina katter har undersökts för kramper lite liknande dessa, veterinären sa då att en gång kan vara något tillfälligt men händer det två gånger bör man reda ut det (min katt har haft det två gånger). Vanligtvis börjar man med en allmän undersökning och blodprov där man testar för en massa olika saker för att se om det finns något som indikerar på åt vilket håll man ska fortsätta utredningen.

/Erica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 949
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 164
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 181
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 689
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp