Förlora föl 2011

Kiraya

Trådstartare
Min vänner har förlora fin hingstföl tisdags. hingstföl efter Zorro-Bellini:(
Jag är ledsen och chock. Hingstföl ska född i maj men 5 veckor för tidigt.:(

har ni förlora sin föl?

Sv: Förlora föl 2011

Usch vilken deprimerande tråd :crazy:
Jag hoppas jag slipper skriva mer i denna!!!

Men det är bra att skriva av sig så jag skickar en massa kramar i förväg till dom som förlorar föl i år....

Ja jag förlorade tyvärr årets första föl :cry:, satte igång ca 3-4 v för tidigt, svårt felläge men tackvare skickliga veterinärer lyckades de få ut fölet utan att såga itu det, och stoet klarade sig utan komplikationer :bow:
Det var en hingstunge Diarado - Embassy I - Calypso II

hoppas det var årets enda missöde, 3 kvar som ska föla...

Jättetrist, jag har också förlorat mitt föl 2,5 månad innan fölning. Fast idag ser jag på det som hellre en kastning än ett döfött eller ett med missbildningar som man ändå måste avliva.

Och jag har förlorat både föl och sto tyvärr i morse..... gick in här för att läsa om tarmvred hos högdräktiga ston.

Vaknade vid 06.30 att det levde rövare nere i stallet, gick ner och hittade mitt sto liggande på sidan med upp och nervänd bädd och söndersparkade bakben. Var blodigt från kotan, via senan upp till hasen. Och naturligtvis jätteont. Min första tanke var att det var fölning på gång och att det var ett felläge. Hästen dock helt borta i ögonen, bara stönar och sparkar.

Ringer jourhavande som har telefonsvarare på, men efter en dryg timma står hon i allafall på gården och konstaterar tarmvred. Fanns inget att göra, hästen var helt borta, gick inte få kontakt och vi hade aldrig kunnat få upp henne.

Tragiskt, och man undrar vad man kunde ha gjort? Har hon ätit för mycket grönt gräs - men det har hon ju alltid gjort. Vi har inte gjort någonting annorlunda i år mot tidigare år, så det är väl bara att konstatera att sådant här händer och nu var det vår tur. Har aldrig tidigare haft en häst med kolik och vi har haft lätta fölningar, så vi har varit förskonade känns det.

Dock tråkigt med stoet, tog bort mitt andra avelssto i höstas pga genomtramp bägge bakkotor på betet, så nu tar vi en paus i avelsarbetet.

Och jag har förlorat både föl och sto tyvärr i morse..... gick in här för att läsa om tarmvred hos högdräktiga ston.

Vaknade vid 06.30 att det levde rövare nere i stallet, gick ner och hittade mitt sto liggande på sidan med upp och nervänd bädd och söndersparkade bakben. Var blodigt från kotan, via senan upp till hasen. Och naturligtvis jätteont. Min första tanke var att det var fölning på gång och att det var ett felläge. Hästen dock helt borta i ögonen, bara stönar och sparkar.

Ringer jourhavande som har telefonsvarare på, men efter en dryg timma står hon i allafall på gården och konstaterar tarmvred. Fanns inget att göra, hästen var helt borta, gick inte få kontakt och vi hade aldrig kunnat få upp henne.

Tragiskt, och man undrar vad man kunde ha gjort? Har hon ätit för mycket grönt gräs - men det har hon ju alltid gjort. Vi har inte gjort någonting annorlunda i år mot tidigare år, så det är väl bara att konstatera att sådant här händer och nu var det vår tur. Har aldrig tidigare haft en häst med kolik och vi har haft lätta fölningar, så vi har varit förskonade känns det.

Dock tråkigt med stoet, tog bort mitt andra avelssto i höstas pga genomtramp bägge bakkotor på betet, så nu tar vi en paus i avelsarbetet.

Vad hemskt :( hata förlora

Men fy vad hemskt att läsa! Tänker på dig! Hur länge hade hon kvar innan beräknad fölning?

Ja jag förlorade tyvärr årets första föl :cry:, satte igång ca 3-4 v för tidigt, svårt felläge men tackvare skickliga veterinärer lyckades de få ut fölet utan att såga itu det, och stoet klarade sig utan komplikationer :bow:
Det var en hingstunge Diarado - Embassy I - Calypso II

hoppas det var årets enda missöde, 3 kvar som ska föla...

såklart tröstkram till er alla!

Men uuhh vad trist Northern var stormförtjust i den kombon hade varit så intressant att se en levande fölunge med den stamen.
håller tummarna för dina andra då du avlar med så himla intressanta hoppstammar!

Jag förlorade både sto och föl i torsdagsmorgon... Fölet låg så illa att det inte gick få ut och efter mkt slit och många tårar var det hemskaste beslutet nödvädigt att tas:cry:
Det var stoets första föl och hon hade gått 368 dygn. Vid koll av fölet på 355 dygn var allt normalt och den låg som den skulle, men något hände de sista dygnen. Detta är mitt tredje sto med föl jag förlorar pg.a. komplikationer vid fölningen så nu tar jag en paus i avelsverksamheten. En liten tröst är dock att i fredags morgon födde mitt ponnysto ett friskt litet stoföl:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
695
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat