Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har förlorat både föl och sto tyvärr i morse..... gick in här för att läsa om tarmvred hos högdräktiga ston.
Vaknade vid 06.30 att det levde rövare nere i stallet, gick ner och hittade mitt sto liggande på sidan med upp och nervänd bädd och söndersparkade bakben. Var blodigt från kotan, via senan upp till hasen. Och naturligtvis jätteont. Min första tanke var att det var fölning på gång och att det var ett felläge. Hästen dock helt borta i ögonen, bara stönar och sparkar.
Ringer jourhavande som har telefonsvarare på, men efter en dryg timma står hon i allafall på gården och konstaterar tarmvred. Fanns inget att göra, hästen var helt borta, gick inte få kontakt och vi hade aldrig kunnat få upp henne.
Tragiskt, och man undrar vad man kunde ha gjort? Har hon ätit för mycket grönt gräs - men det har hon ju alltid gjort. Vi har inte gjort någonting annorlunda i år mot tidigare år, så det är väl bara att konstatera att sådant här händer och nu var det vår tur. Har aldrig tidigare haft en häst med kolik och vi har haft lätta fölningar, så vi har varit förskonade känns det.
Dock tråkigt med stoet, tog bort mitt andra avelssto i höstas pga genomtramp bägge bakkotor på betet, så nu tar vi en paus i avelsarbetet.
Ja jag förlorade tyvärr årets första föl , satte igång ca 3-4 v för tidigt, svårt felläge men tackvare skickliga veterinärer lyckades de få ut fölet utan att såga itu det, och stoet klarade sig utan komplikationer
Det var en hingstunge Diarado - Embassy I - Calypso II
hoppas det var årets enda missöde, 3 kvar som ska föla...