Förlöpare !

S

spralla

Jag har en häst som absolut inte vill gå först...
Vad skall man göra åt detta problem ? Skall man använda spö och mana på henne tills hon förhoppningsvis har lärt sig att gå först ? :crazy:
Förbryllad !

Sv: Förlöpare !

ojojoj...för hästen jag rider är det tvärt om! MEn hur går det när du rider själv då?

Då går det, om än trögt. Är vi 2 är det totalt hopplöst. Hon kan tvärstanna mitt en galopp och vilja släppa förbi hästen bakom. Inte bara stanna, gärna backa också...
:devil:

Kanske det skulle funka om du börjar med att försöka rida bredvid om ni är två. Om h*n sen vänjer sig efter ett tag så kan ni börja turas om att rida först, en liten bit i taget, osv

Hästen är väl smart..hehe...bättre att skicka fram nån annan att kolla efter faror..haha! Nä men jag tror det bara är att träna och vara tuff mot hästen, börja som anne1 skrev att rida bredvid den andra hästen och rör dig sakta men säkert framåt. Och träna när du rider själv att hästen går fram ordentligt!

Måste hon gå först då? Jag har två hästar, en av varje. Den ena vill aldrig gå först så det slipper hon, hon var också lite trög i början när hon var ensam men det är bara en vanesak, ju mer man rider ut ensam ju säkrare blir hon. Den andra vill alltid gå först så det får hon oftast, beror på var vi rider för när hon skyggar (vilket hon gör ofta) så vänder hon på en femöring och matte hinner aldrig sitta kvar..
Jag upplever det inte som nåt problem att den ena inte vill gå först..

Ibland är det ett måste....
som vid Hoburgsritten tex. Vi var med på vår första CR på 5 mil och hade sällskap av en annan som inte heller ville gå först. De första 3 milen var en ständig kamp och då hade man önskat att man hade en häst som ville gå först. Efter 3 mil blev vi uteslutna pga hälta :(
Vilket kan bero på denna ständiga kamp...

Okej, då kan jag förstå om det var lite jobbigt..

En hast maste lara sej att kunna ga forst!! Nagonting annat ska du inte acceptera.

Tycker att du ska vara lite tuff mot henne och tvinga henne att ga forst. Borja med kortare perioder, for att sedan ga forst hela vagen.
Ga pa med spot om sa behovs.
Forst och framst verkar det som om du behover fa henne att ga frammat riktigt nar du rider ensam, nar du lost det problemet kommer hon att bli battre nar ni rider ut flera stycken.

Hej!
jag har haft samma problem, :mad: jag började med att låta den gå bredvid en annnan. Sen började jag succesivt låta den andra komma längre och längre back och började min häst stanna eller rygga så gjorde den andra tjejen halt med sin häst och lätt aldrig den få gå förbi min häst förren han gick några steg till och då berömde jag henne på en gång. Det tar sin tid och det är många hårda ord :smirk:
Men det är det värt för tillslut var det inga problem :banana:
jag har rekommenderat detta till alla som har detta problemet och det har funkat, hoppas det kan hjälpa dig.

Hon är inte ranghög, inte över den andra hästen i alla fall *ler*

Om hon är ranglåg gentemot den andra kan det kanske vara så att hon känner sig obekväm med situationen. Hon är inte van vid att "få" gå före. Dock ingen lösning på ditt problem. Träna på att gå bra själv först kanske och sen fortsätta i par med nån som hon inte är så låg mot?

Spirelli skrev:
Om hon är ranglåg gentemot den andra kan det kanske vara så att hon känner sig obekväm med situationen. Hon är inte van vid att "få" gå före. Dock ingen lösning på ditt problem. Träna på att gå bra själv först kanske och sen fortsätta i par med nån som hon inte är så låg mot?

Är det inte den ranglåga hästen som "skickas" fram för att kolla efter faror? Det är väl bara när det är något positvit den tvingas bak...typ vid utfodring el. linkande...

Nä, varför ska man göra det ? Hästar har ju naturligt sina positioner...Varför ska man rubba dessa ??

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama