Förlänga ättiden

Sv: Förlänga ättiden

Bygg en låda för grovfodret!

Vi har gjort flera olika, men den som fungerat bäst är en som vi byggt av en lådhurts. Vi skruvade fast ena sidan av hurtsen i väggen, andra sidan sågade vi ut och skruvade fast ett galler från en gammal hästtransport och så gjorde vi ett lock som vi la på toppen, med fastskruvade lister under (så att det passade i toppen på hurtsen). Inuti skruvade vi fast en list i bakkant och så la vi en skiva på den så det blev en lutning mot gallret i framkanten. Dörren till hurtsen har vi satt fast på insidan så pålle inte ska kunna öppna den, men vi ska kunna öppna och göra rent på insidan.

Hoppas du förstår hur jag menar. Iden fick jag av Ove Lind, www.sundhast.se där kan du även se bilder med olika lösningar.

Viktigt att tänka på är att det måste vara fyrkantigt galler, inte för stora maskor (vi har 5x5 cm till islandshäst, kunde kanske varit nåågot mindre) och ca 30-45 graders lutning på botten mot gallret.

Sv: Förlänga ättiden

Det låter inte som någon lämplig lösning.. Det tar plats i boxen (som redan är lite liten), kräver att jag bygger i boxen (vilket jag inte fick) och dessutom tycker jag det låter lite farligt med tanke på skaderisk och så.. Hönät kan de visserligen fastna i, men de kan även dra sönder dem med lätthet. Åtminstonde de hästar och hönät jag kommit i kontakt med.

Nej, jag tror det får bli hönät och hopp om att hästen snart får komma ut igen!

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar