Förlänga ättiden

Sv: Förlänga ättiden

Om dom bara har hemma så får man dom inom ett par dagar. Visst 200 är lite dyrt. Min kompis har haft sina sen innan jul. Vet att den ena hästen är ganska brutal med sitt nät och ännu när det helt i alla fall. Hoppas du kommer på någon lösning!

Kan han verkligen få det, med tanke på hans tillstånd? :confused:

När min systers ponny fick fång så skulle hon ta bort ALLT och ge enbart halm. Det spelade ingen roll att det blev svältkur, för det var det som krävdes för att hästen inte skulle dö av fången (eller ja, komplikationer av den). Nu blev det visserligen utgången iaf i slutändan :cry: - men ändå.

Och hur ska hästen kunna läka utan att få de byggstenar som behövs?

Kan han verkligen få det, med tanke på hans tillstånd? :confused:

När min systers ponny fick fång så skulle hon ta bort ALLT och ge enbart halm. Det spelade ingen roll att det blev svältkur, för det var det som krävdes för att hästen inte skulle dö av fången (eller ja, komplikationer av den). Nu blev det visserligen utgången iaf i slutändan :cry: - men ändå.

Nu är jag inte så hemma på fång, men er veterinär kanske gick efter de "gamla" lärorna - att fång orsakades av protein? För ger man bara halm så har man ju tagit bort allt proteinintag för hästen. Bara en tanke... :)

Det var nog inte så stor fråga om att läka i första skedet utan att STOPPA anfallet.

Det pratades inget om proteiner alls - utan att han skulle gå på svältkur för att stoppa anfallet. Tyvärr var han så dålig att det inte gick så lång tid innan hovbenet roterat så mycket att det bara var 1-2 mm kvar innan sulan penetrerades (trots svältkur, mediciner under en tid) så han togs bort... :cry:

köp en sån lekboll som man kan ha godis i, och så fyller du den med lusernpellets. då har han att göra ett tag, och alla hästar brukar tycka att det är kul. köp en som är hård! inte dom mjuka, dom blir helt platta om hästen trampar på den.

det där stämmer ju inte alls. en sjuk häst behöver näring! att plötsligt byta till halm när den står med akut fång kan tom göra hästen sämre. att man bara ska ge halm var något man trodde i gammla dagar. att ts ger halm förstod jag som att det berodde på att hästen var väldigt överviktig och på bantning redan innan. lusern är bra för fånghästar! :)

såvida hästen inte är fet, insulinresistent och höet har skyhögt sockerinnehåll så man vet att det orsakat fånget så finns ingen som helst anledning att ge halm istället för hö. är man orolig för sockret kan man även blötlägga höet.

i dom flesta fall är det även så att graden av skada beror på den utlösande faktore. dvs när fånget väl har börjat så är till stor del utgångsläget redan bestämd, även om man såklart kan göra det sämre om man inte behandlar hästen korrekt. har hästen tex ätit mkt gräs med hög fruktanhalt och därför fått fång så ska man ta bort den från gräset, men hästen ska forfarande få den näring den behöver från hö ed. man ska aldrig svälta en fånghäst, och du kan inte få ett fånganfall att klinga av vid att ta bort maten som inte orsakat anfallet. det är som ett leksakstog som väl börjat rulla, hur långt det rullar beror på hur hårt man puttat det.

btw så går det att rehabilitera hästar som har så allvarliga sänkningar att hovbenet penetrerat sulan. finns en hel del exempel illustrerad med bilder på nätet, där hästarna blivit helt bra igen. googla "pete ramey" tex.

Senast ändrad:

På vilket sätt skulle svält stoppa anfallet?

Varför anses halmdiet några veckor vara svält?? Vad jag vet innehåller det mindre energi än hö o då kan den få tugga lite mer- när den är sjuk o står inne.
Hur många kg hö kan en fet ponny äta för att gå ner i vikt?
Läs bantningstråden!
Hästen eget fett kan göra den sjuk.

För att stoppa anfallet kan det krävas att få ner både energi o proteinintag- som en fet häst annars gör om till energi.

NÄR läget är stabilt kan man ge lite mer protein- för läkning, men inte sällan avstannar viktnedgången som ska stävja att den kan stå på boxvila så kort tid som möjligt

Tror ändå att veterinärer är ganska pålästa o uppdaterade även om folk inte anser så här.

Att sätta in lucern eller annat nytt foder när magen är instabil verkar korkat om man vill få bukt på den:crazy:

Tror ändå att veterinärer är ganska pålästa o uppdaterade även om folk inte anser så här.

:

Håller tyvärr inte med.
När min häst fick fång så tog jag först ut en vet(vill inte köra en häst med akut fång i onödan)
Den veterinären sa att jag skulle sko med kilsula, ge metacam och sätt i gång hästen nu.
Käns som det sista jag skulle göra med en fång häst:crazy: (motiverade det blandnnat med att en så pass stor häst inte får fång)

När jag senare åkte in till klinik så höll veterinären med om att det var fång.
Så långt ifrån alla är pålästa.

För att stoppa anfallet kan det krävas att få ner både energi o proteinintag- som en fet häst annars gör om till energi.

NÄR läget är stabilt kan man ge lite mer protein- för läkning, men inte sällan avstannar viktnedgången som ska stävja att den kan stå på boxvila så kort tid som möjligt

Att sätta in lucern eller annat nytt foder när magen är instabil verkar korkat om man vill få bukt på den :crazy:

Det var precis detta jag och veterinären/veterinärerna menade.
(Det var mer än en inkopplad då det var på kliniken i Skara.)

Håller tyvärr inte med.
När min häst fick fång så tog jag först ut en vet(vill inte köra en häst med akut fång i onödan)
Den veterinären sa att jag skulle sko med kilsula, ge metacam och sätt i gång hästen nu.
Käns som det sista jag skulle göra med en fång häst:crazy: (motiverade det blandnnat med att en så pass stor häst inte får fång)

När jag senare åkte in till klinik så höll veterinären med om att det var fång.
Så långt ifrån alla är pålästa.

Jag antar att det var distriktsveterinär du pratar om - det förklarar ju tyvärr en hel del isf då de (iaf häromkring) mest duger till kossor, vaccinationer och kanske någon avlivning... :grin:

För mig är det självklart att alltid vända mig till en HÄSTklinik när det gäller allvarligare sjukdomstillstånd/skador. Jag förstår att du inte ville transportera en sjuk häst i smärttillstånd, men man kan ju ta ut veterinär som ger smärtstillande och därefter kan man transportera till klinik. :)

Nej, axel, det är långt ifrån alla veterinärer som är bra på fång, tyvärr... Har, tex, fått rådet av en vet att låta hästar med akut fånganfall gå ute i hage så länge de inte "jagar varandra"...:crazy:

Och ärligt talat så tycker jag att det är konstigt att du tycker så nu, när du i vanliga fall endast anser att Strömsholms veterinärer och hovslagare är något att ha...

Varför anses halmdiet några veckor vara svält?? Vad jag vet innehåller det mindre energi än hö o då kan den få tugga lite mer- när den är sjuk o står inne.

Det finns nog ingen uppdaterad veterinär som påstår att proteiner är skadligt för en fånghäst, varken utomlands eller i Sverige. Det är inte heller vad de får lära sig på veterinärutbildningen idag.
Även agronomerna inom hudsjursutbildningen menar att proteiner är viktiga för feta fångponnyer som ska bantas.

Att proteiner orsakar fång trodde man när jag var ung och det är länge sen.

Det är inte att jag är emot att ge protein- bara att man inte kan följa tabeller när de har fått fång. Hellre lite mindre än för mkt.

Ja jag vet inte vad ni har för vettar, men jag har inte råkat ut för ngn som har gett ngt stick-i-stäv rekommendation:p

Det är inte att jag är emot att ge protein- bara att man inte kan följa tabeller när de har fått fång. Hellre lite mindre än för mkt.
Men ger du bara halm är det INGA proteiner. Varför störa magen ännu mer när hästen har förgiftats redan och magen redan är inblandad? Och vem har pratat om tabeller? Halm är inte näring, det är bukfylla och kalorier.

Det man ska akta sig för är sockret och fruktanerna! En häst som under ett fånganfall får för mkt fruktan (och/eller socker om den är IR) lär inte bli bättre. Men det är inte samma sak som energi och definitivt inte som proteiner. men det är bara så där hundrade tråden vi diskuterar samma sak. Tro vad du vill!!

Jag gav min ponny proteiner tom med behovetnär hon var sjuk.

Jag fattar inte vad du menar med tabeller och annat.

Jag hade en hård boll till honom sist han hade boxvila (5-6 år sen visserligen). Den blev totalmosad så fort den var tom och det tog inte lång tid...
Det är dessutom rätt svårt att ge en boll i boxen, det är massor med spån så han kommer inte hitta pelletsarna när de trillar ut.

Det är egentligen grovfodret jag vill ha tips om!
Provade med dubbla hönät idag, men det gjorde ingen större skillnad.. Han har sån jäkla teknik när det kommer till att äta!

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar