W
woffihaa
Sv: Förlänga ättiden
5kg 3*3 270kr 13kg 4*4 200kr
5kg 3*3 270kr 13kg 4*4 200kr
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan han verkligen få det, med tanke på hans tillstånd?
När min systers ponny fick fång så skulle hon ta bort ALLT och ge enbart halm. Det spelade ingen roll att det blev svältkur, för det var det som krävdes för att hästen inte skulle dö av fången (eller ja, komplikationer av den). Nu blev det visserligen utgången iaf i slutändan - men ändå.
Kan han verkligen få det, med tanke på hans tillstånd?
När min systers ponny fick fång så skulle hon ta bort ALLT och ge enbart halm. Det spelade ingen roll att det blev svältkur, för det var det som krävdes för att hästen inte skulle dö av fången (eller ja, komplikationer av den). Nu blev det visserligen utgången iaf i slutändan - men ändå.
Det var nog inte så stor fråga om att läka i första skedet utan att STOPPA anfallet.
På vilket sätt skulle svält stoppa anfallet?
Tror ändå att veterinärer är ganska pålästa o uppdaterade även om folk inte anser så här.
:
För att stoppa anfallet kan det krävas att få ner både energi o proteinintag- som en fet häst annars gör om till energi.
NÄR läget är stabilt kan man ge lite mer protein- för läkning, men inte sällan avstannar viktnedgången som ska stävja att den kan stå på boxvila så kort tid som möjligt
Tror ändå att veterinärer är ganska pålästa o uppdaterade även om folk inte anser så här.
Att sätta in lucern eller annat nytt foder när magen är instabil verkar korkat om man vill få bukt på den
Håller tyvärr inte med.
När min häst fick fång så tog jag först ut en vet(vill inte köra en häst med akut fång i onödan)
Den veterinären sa att jag skulle sko med kilsula, ge metacam och sätt i gång hästen nu.
Käns som det sista jag skulle göra med en fång häst (motiverade det blandnnat med att en så pass stor häst inte får fång)
När jag senare åkte in till klinik så höll veterinären med om att det var fång.
Så långt ifrån alla är pålästa.
Varför anses halmdiet några veckor vara svält?? Vad jag vet innehåller det mindre energi än hö o då kan den få tugga lite mer- när den är sjuk o står inne.
Men ger du bara halm är det INGA proteiner. Varför störa magen ännu mer när hästen har förgiftats redan och magen redan är inblandad? Och vem har pratat om tabeller? Halm är inte näring, det är bukfylla och kalorier.Det är inte att jag är emot att ge protein- bara att man inte kan följa tabeller när de har fått fång. Hellre lite mindre än för mkt.
Det är inte att jag är emot att ge protein- bara att man inte kan följa tabeller när de har fått fång. Hellre lite mindre än för mkt.