Förlänga ättiden

Sv: Förlänga ättiden

Men det är kalorierna som gör den sjuk. Hur ska man få ner det om man samtidigt vill att de ska äta hela tiden. Den ekvationen går ej ihop.
Halm innehåller som regel mindre energi än hö o är inte lika smakligt= räcker längre- äts saktare.

Pratar nu om akut sjuk fångPONNY som är överviktig.
Visst kan man ge hö, men mindre då den står still o kanske har byggt upp fetman på den "näringen". då blir det ganska lite. För mig är näring även energi.

De bör oxå banta lite snabbt eftersom fettdepåerna i sig gör att det späds på.

alex började ge sin fångponny mer än 1kg lusern under det akuta stadiet o undrade varför anfallet inte hävdes. Klart att man kan skylla på höt.
Det kan lika gärna ha varit fettet som gjorde sitt.

Men det är kalorierna som gör den sjuk. Hur ska man få ner det om man samtidigt vill att de ska äta hela tiden. Den ekvationen går ej ihop.
Halm innehåller som regel mindre energi än hö o är inte lika smakligt= räcker längre- äts saktare.

Visst kan man ge hö, men mindre då den står still o kanske har byggt upp fetman på den "näringen". då blir det ganska lite. För mig är näring även energi.

alex började ge sin fångponny mer än 1kg lusern under det akuta stadiet o undrade varför anfallet inte hävdes. Klart att man kan skylla på höt.
Det kan lika gärna ha varit fettet som gjorde sitt.

Det finns vad jag vet massor av faktorer som kan framkalla ett fånganfall
för stort intag av stärkelse, fruktaner, insulinresistens,en mängd olika giftiga ämnen, ngn annan rubbning av tarmen osv.
Fetma kan vara en av dessa faktorer antagligen ofta som en bidragande faktor till IR. Men när det gäller IR så måste det vara ngt som höjer insulinhalten dvs hästen måste utsättas för ngt som ökar insulinhalten i blodet. Jag har nog egentligen inte förstått det som att en häst helt plötsligt får fång pga den är fet utan att det gör den mer känslig för tex höga sockerhalter i blodet.

Lusern innehåller inte mkt socker, lagrar inte det som fruktan heller så att ponnyn skulle fått fång av lusern är nog inte särskilty troligt. Dessutom innehåller lusern en hel del kalk som hjälper till att motverka en försurning av grovtarmen. En mkt trolig orsak till ett fånganfall är ju att det kommer för mkt fruktan eller stärkelse till grovtarmen och det då blir en feljäsning så att det bildas massor av mjölksyra. Då sänks pH massor av nyttiga bakterier dör, giftiga ämnen bildas, tarmväggen börjar läcka så att en del av dessa skadliga ämnen kommer ut i blodet.

Det är farligt att banta hästar snabbt. Jag har förstått det som att feta ponnyer är extra farligt att snabbanta och det är oftast de som får fång - kanske.

Ja o vad händer om den då ställs i stillhet- med insulinet?

Du om ngn borde veta hur svårt det är att banta en ponny!

Har du sett ngn som har lyckats snabbanta?

Det man vill se är att den börjar gå åt rätt håll- handlar inte om svält, utan om att få hästäagaren att förstå vad som krävs för att den ska blir frisk. Ägaren måste som regel bli rädd o då bli seriös i sitt handlande.
det ser man om o om ifgen- eller hur?

Nu tycker jag tråden spårat ur!
Kan vi släppa själv fångdiskussionen och prata mer om hur man kan underhålla en ponny på boxvila på bästa sätt?

För precis som du säger vill jag inte ge någonting extra, alla extrakalorier ska bort bort bort! Och bara som en liten parentes i det aktuella fallet; det är inte något akut-anfall han fått, utan en kraftig känning.
Och en till avstickare: jag känner numera revbenen! :banana: Visserligen under ett lager fett, men man känner dem!

Nu tycker jag tråden spårat ur!
Kan vi släppa själv fångdiskussionen och prata mer om hur man kan underhålla en ponny på boxvila på bästa sätt?
Och bara som en liten parentes i det aktuella fallet; det är inte något akut-anfall han fått, utan en kraftig känning.

Ursäkta en lite fortsättning på urspårningen du behöver ju inte svara om du inte vill (håller med dig om att det inte passar in i din tråd).

Men vad menar du med en kraftig fångkänning? vad är det för skillnad på det och ett akut anfall?

För mig är ett akut anfall när eller om fånget redan greppat tag i hästen, även om det då kan komma fort.

En känning är mer vaga symtom, eller ett vagt symtom, där inte behandling alltid krävs.

Med behandling menar jag då medicinskt, självklart kan inte, om det beror på fodret, häste då gå på samma fodergiva, eller om det är bete, adjöss med det.

Snålmatning.

Haha, nu fortsätter jag ändå.
Han har "bara lite ont" i hovarna, ingen puls eller värme. Hade jag väntat några dagar med att ta ut veterinären hade det nästan säkert blivit ett "helt" anfall med alla symtom och en häst med mycket ont. Men nu har vi motat olle i grind så att säga och klarar oss bra som det ser ut.
Ja, nu fortsätter vi den diskussionen på annat håll!

Funderar på såna där påsar man köper fodermorötter i, skulle det funka tro? Eller de kanske är för finmaskiga?
Ska prova ikväll (om jag kommer ut ur huset, har varit snöstorm hela natten..).

de är aldeles för veka, hästen kommer riva i sig hela plasten på nolltid. köp ett finmaskigt hönät eller använd dubbla hönät.

Ja, jag var rädd för det.. Har provat dubbla hönät, men det gjorde ingen vidare skillnad. Visst, gav kanske någon minut (bättre än inget).
Har inte riktigt råd med finmaskigt hönät i dagsläget, veterinärräkningen sög ut det sista av mina tillgångar.. De kostar ju en hel del!

Och snålvarianten är Hööks för 29 kr/st. Enkelt sådant hejdade L några dagar, sen funkade dubbla några dagar och trippla några dagar. Sen överlistade han allt, men alla är ju inte lika förslagna.

Det var inte distriktarna, utan en hästveterinär med gott ryckte.

Jag vill inte köra en häst med akut fång, oavsett om den fått smärtstillande eller ej känns det olämpligt med risken för komplikationer!

Det är tyvärr för mycket just nu, ligger redan ett par tusen back den här månaden.. Det är inte roligt att vara student alla gånger!

Det på Hööks såg inte speciellt finmaskigt ut, måste väl ändå vara rätt rejält tilltagna rutor på det!

Försöker lura ut ett annat alterantiv till hönät eller höhäckar (får inte montera upp något i boxen då jag bara hyr platsen).. Det måste väl finns fler sätt än så att dra ut på ättiden!

Ett hö har ungefär 7 MJ per kilo, halm har 4 MJ per kilo. I höt har du även proteiner och mineraler som du på något sätt måste få i hästen, med tillskott som t.ex. lusern får du även fler kalorier. Varför då inte ge hö?

JAG tycker så, men många vill att hästarna ska äta nästan hela tiden o då funkar det inte med hö. Smörgåsbord:grin:

Nu är Ts en sdn som har haft en smällfet ponny som nu ev. har fått fång o står på box o vill inte heller nu låta den äta mindre än i 16h/dygn.
Gissa varför den har varit fet:crazy:

Suck, jag vill inte att min häst ska stå sysslolös. Därmed får han den extrema mängden 6-7 kg halm per dag, som han inte äter upp. Det ger i runda slängar knappt 30 MJ.
Nu vill jag att det ska ta så lång tid som möjligt för honom att äta maten, som fördelas på tre givor, så han inte ska börja gnaga på väggarna eller utveckla stereotypier.

Dessutom, han är inte smällfet. Han är inte i idealhull, men revbenen är skönjbara.

Jag förstår dig. Hur mår han nu?

Jag funderar på om du inte ska kunna lägga in ett liten trädgren så han har när maten tar slut. Tror du det är så farligt?
Jag lade in små korta stumpar emellanåt till min shettis när hon stod på boxvila. Fast det kanske var efter fånganfallet var hävt...

Jag håller med! Min häst fick fång av fruktanet i gräset i somras och hon ordinerades boxvila alternativt sjukhage utan gräs med mjukt underlag och HÖ i NORMAL mängd.
Man ska aldrig svälta eller banta en häst, det gör stor skada i magen.
Ska hästen gå ner i vikt eller återhämta sig från fång så är det kraftfodret som ska väck!
Ev. kan man minska höet nåt kg och ge motsvarande mängd halm men då menar jag typ 2-3 kg av 9kg eller så..
Att BARA ge halm tillhör den gamla skolan där man ansåg proteinet vara boven, utvecklingen går framåt ;) Men alla veterinärer hänger inte med.
Det finns massor att läsa om fång på nätet, bara att googla och läs främst vetenskapliga artiklar!
Hoppas det ordnar sig med din häst!

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar