Förlänga ättiden

sthu

Trådstartare
Hästen har fått boxvila och står på strikt diet pga vikten.
Ger enbart halm i dagsläget men kan ej ha fri tillgång på grund av hans övervikt.

Så nu vill jag ha tips på vad jag kan göra för att maximera ättiden så mycket som bara möjligt! Allt för att hästen ska ha och pilla med så länge som möjligt.
Har tyvärr inte möjlighet att slänga till honom ny mat var och varannan timme (i dagsläget 3-4 fodringar). Använder hönät/påse vid varje tillfälle, ger ca 2-3 kg per gång.

Såå, några tips på hur man kan hålla hästen sysselsatt så länge som möjligt utan att tillsätta något extra förutom halmen?

Sv: Förlänga ättiden

Kålrötter, morötter hängandes i taket? Kanske dela dem i bitar och lägga i en dunk/flaska med hål i så kan kan jobba med att försöka få ut bitarna?

Annars grankvistar? Grenar från gran, asp, björk?

Jag vet dessvärre inte hur det är med de här grejerna med tanke på hans tillstånd.

Jag vågar inte riktigt ge något annat än halm och lite lucernpellets i dagsläget.. Vågar inte riskera nåt, i och med att jag inte vet vad som har utlöst fången.
Och känner jag min ponny rätt hade han nog ätit upp hela dunken :D

Dubbla hönät gör det lite svårare att få ut mycket i taget.
Det finns även hönät med små maskor, ca 7cm, det kan vara ett alternativ.

Nej jag förstår att du inte vågar göra det. Vad 17 ska man hitta på då åt honom att göra? :confused:

Haha, det låter som en riktig ponny :D

Ursäkta, men bara halm? Var får hästen i sig proteinet ifrån?

Vad gäller ättid så har jag sett supersmarta grejer, som höhäckar med rutnät över, tror rutorna är typ 5x5cm. Har inte tid att leta nu, men prova att söka på "natural feeder".

Det är kanske inte så konstigt att folk inte kan komma med råd.

I första inlägget får hästen: Enbart halm
I nästa inlägg får hästen: halm och lite lusernpellets
Sen kommer det fram att den även får soja.

Vad kommer sen, att han har fri tillgång på havre?

Stammar av asp, sälg eller ask att gnaga på (utan smågrenar, så de får plats i boxen;-)) och rejält små maskor i hönät. jag har hönät från shires med maskor som är fyra x fyra cm... De lär sig att äta fort i dem också men det tar ändå längre tid. Bark är garanterat ofarligt i alla fall och är bra sysselsättning. , lucernpellets kan innehålla rätt mycket melass!!! Vilket jag INTE skulle ge en fångis. Finns några sorter utan melass om man får tag på dem...
Lycka till med pållen!

och rejält små maskor i hönät. jag har hönät från shires med maskor som är fyra x fyra cm...

Hööks hönät med små rutor dog första natten.
Hansbos har små rutor, men dåligt knutna, så rutorna blir snabbt större. Håller iallafall skapligt läge...

Vart hittar du shires?

han får soja och lusernpellets med, även om det nu inte stod i den här tråden :)

Kan han verkligen få det, med tanke på hans tillstånd? :confused:

När min systers ponny fick fång så skulle hon ta bort ALLT och ge enbart halm. Det spelade ingen roll att det blev svältkur, för det var det som krävdes för att hästen inte skulle dö av fången (eller ja, komplikationer av den). Nu blev det visserligen utgången iaf i slutändan :cry: - men ändå.

Soja ska vara bland det bästa du kan ge en fångis, då det har lågt "GI" och stärkelse. Lusern är bra för magen...

Men rätta mig gärna om jag har fel, men så har jag förstått det :)

Jag skulle köpt ett sånt här nät. Maskorna är 3*3 cm och det rymmer ca 3kg. Kostar 200 plus frakt. Dom är mycket hållbara :)

honat203x320cm2002_small.jpg

Du kan köpan en happyball och skära ett hål och lägga pelletsen i den. Det e då ingen risk att han äter upp bollen...

Jag köpte 2st till en vän samt 1st 5kg. Hon har haft dom några veckor och är mycket nöjd. Sen köpte jag 2st 13kg med 4*4cm till mina pållar och dom är jag väldigt nöjd med :)

Inser att jag var lite väl otydlig i första inlägget (skyller på stressen). Han får lucernpellets och soja, precis som Constance sagt. Har dock dragit ner det rejält, ffa sojan. Det är inget akut fånganfall han fått, "bara" kraftiga känningar eller hur man ska beskriva. Veterinären hittade ingen puls och det är ingen nämnvärd värme i hovarna.

Olika former av aktiveringsbollar funkar inte. Dels är det svårt att få in halm i dem, dels tappar han tålamodet och gör pannkaka av dem :p

Småmaskiga hönät verkar lite småkrångliga att få tag i med kort varsel? Verkar ju super annars! Men 200 var lite mycket, har inget större förtroende för hållbarheten när det kommer till min käre ponny. Han är ganska våldsam av sig när han inte får gå ut...

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar