Förlamningssjukdomar

D

Dolores_88

Vilka förlamningssjukdomar finns det hos kanin och vilken symptom har den?

Min äldre kanin hade i somras något som kan beskrivas som förlamning i bakdelen och kramper. Vi beslutade oss för att avliva henne men hon blev konstigt nog bättre och några timmar senare var hon "som vanligt", om än något svag. Hon har varit helt frisk sedan dess och har idag inga problem.
MEN... nyss hittade jag min andra kanin med exakt samma symptom och misstänker nu att det är en sjukdom som båda smittats av. Ska rådgöra med vet. men vill också höra om ni har varit med om liknande.
Funderar på om det kan vara nosematos - hoppas inte!!

Sv: Förlamningssjukdomar

Knepigt att INGEN här vet någonting??

Vet ingenting om kaniner - sorry...
Men marsvinsförlamning kommer sej ju av C-vitaminbrist, finns nån liknande bristsjukdom hos kaniner tro? Eller har den fått i sej nån växt som inte är giftig?

Tyvärr så vet jag inte. En av mina franska vädurar hade det för något år sedan. Jag gav henne jättemycket B- och C-vitamin och hon blev bra - kan dock inte säga att det hjälper alla.
Veterinärerna på din ort verkar dock rätt kunniga så det är nog lönt att iaf fråga dem.
Skickar hälsningar till din gammelkanin från oss i M-byn!

Nidorina skrev:
Tyvärr så vet jag inte. En av mina franska vädurar hade det för något år sedan. Jag gav henne jättemycket B- och C-vitamin och hon blev bra - kan dock inte säga att det hjälper alla.
Veterinärerna på din ort verkar dock rätt kunniga så det är nog lönt att iaf fråga dem.
Skickar hälsningar till din gammelkanin från oss i M-byn!

Hej Cecilia!!
Minta tackar och tar emot hälsningarna. Hon är nu ensam kanin på gården. :(

Detta är inte riktat till ngn speciell:
Vi beslutade oss för att (efter 2 dygn) avliva min Matilda, hon blev 2,5 år gammal.
IMG00002.JPG

På torsdag kväll ringde vi och pratade med vet. som sa att det var vanligt att kaniner "studsade av sig ryggraden" om de hoppade över någonting och landade snett t.ex. Det verkar stämma eftersom att kaninisen hittades långt ifrån kaninhuset och hade rymt därifrån under natten.
Vet. tyckte INTE att vi skulle avliva henne utan tyckte att vi skulle avvakta och se om hon blev bättre under natten. Kaninen både åt och drack med glädje, kissade och bajsade (men kunde inte kontrollera det, det "rann ur" henne helt enkelt). Så vi avvaktade.
Jag har försökt göra det så bekvämt som möjligt åt henne, bytte ut höet som hon låg på några gånger varje dag, rengjorde henne i rumpan, serverade henne med mat och vatten samt höll henne sällskap flera timmar. Hon var glad, kände ingen smärta och kunde inte förstå varför inte rumpan ville följa med när hon skulle iväg. Men hon fann sig så duktigt i sitt öde.
Valde att vänta ytterligare en dag men imorse kände jag att det var nog. Två dygn hade gått och hon hade inte blivit bättre.

Så jag fick lägga henne i en kartong med tidningspapper på botten och stunden då jag skulle lämna ifrån mig henne till pappa var nog det värsta av allt. Jag och min lillebror storbölade, det var jättesorgligt. :cry: Det värsta är ju när man tittar på kaninen och vet att det är absolut sista gången man ser den...

Matilda fick en grav ute i skogen, jag ska rida ut och besöka den innan snön kommer i stora lass. Hojj, det känns tungt... :(

Usch så lessamt...stackars er! :cry:
Men det verkade ju inte finnas mycket annat att göra tyvärr..

Skickar en tröstkram från gerbilisarna och mej...

Så trist med Matilda, hon var ju så fin...
Ledsen!
Kul dock att Minta piggade på sig...

Lejonflickan skrev:
Usch så lessamt...stackars er! :cry:
Men det verkade ju inte finnas mycket annat att göra tyvärr..

Skickar en tröstkram från gerbilisarna och mej...

Tack för stödet! :bow:

Jo, det känns inte kul alls :(.

Men Minta ska få kompisar nu! (Om de går bra ihop vill säga)
Ska satsa på löwen denna gång, två små gullefjun ska flytta hit. Jag får hoppas att det är trevliga kaniner! Minta går bra ihop med alla om de bara är vänliga mot henne, men annars får de små ninisarna bo i stallet och Minta kvar i sin utomhusbur, hon lever som en drottning nu när Matilda inte är och snyltar från hennes del av maten!

Vad roligt, ska du köpa från Anna E?
Löwen är söta, hade några på G i våras men den tjejen, i Luleå, ändrade sig sedan och skulle behålla dem. Lika bra det kanske, jag borde nog inte utöka mitt kaninbestånd med tanke på min allergi (då när jag sålde Minta så tänkte jag ju sluta helt som jag kanske sa, men sedan kom några av de sålda tillbaka och så gick det som det gick, har 9 niner nu men tre är till salu).

Dolores_88 skrev:
Jo, det känns inte kul alls :(.

Men Minta ska få kompisar nu! (Om de går bra ihop vill säga)
Ska satsa på löwen denna gång, två små gullefjun ska flytta hit. Jag får hoppas att det är trevliga kaniner! Minta går bra ihop med alla om de bara är vänliga mot henne, men annars får de små ninisarna bo i stallet och Minta kvar i sin utomhusbur, hon lever som en drottning nu när Matilda inte är och snyltar från hennes del av maten!

Oh, va gulligt! Då håller vi tummarna för att de är snälla mot Minta!

Ja, just hon!
Det var min kompis som ordande dem åt mig och hon hade missförstått, kaninungarna är löwen/rex-korsningar inte rena löwen. Men de är helt underbara, har hämtat hem då två gullefjuna idag!
En av dem är svart otter med ganska lite lejonman och den andra är viltgrå och ser mycket mer ut som en löwen med massor av hår! :love: Helt underbara :D!

Vad kul! Har bedömt Annas löwen ett par ggr (i petclass), black ottern, och den är SÅ söt.
Hennes rex är också jättefin (ja, hon kanske har fler än en vad vet jag, men fina är de). Åh, det skulle vara kul att ha en stoooor kaningård med massor av raser :love:

Jasså :)!
Hur gamla ska kaninungar vara för att få ställas ut i pet? Är det 4 månader? Funderar på att komma på er utställning som är nu i slutet av oktober (om jag fattat rätt). Men är fundersam på om de har "åldern inne".

Den svarta ottern är pappan till mina ninisar (Otto tror jag han heter) och Afrodite heter mamman. Jag hade också velat ha massor av raser! Vill ha en angora också någon gång i livet! :love:

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 498
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Bakrundsinformation Swb valack född 2000, ingen skade eller sjukdomshistoria bortsett från känsliga hovar och några hovbölder...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 438
Senast: Bison
·
Däggdjur Har börjat misstänka att något inte riktigt står helt rätt till hos min kaninhona. Blev i sensommar/höstas lite rund (på ett lite spänt...
Svar
9
· Visningar
4 329
Senast: Modig_Korn
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka