Båda mina katter hade/har TR, alltså FORL. Båda har behövt få tänder borttagna, och efter första gången lät jag veterinären kontrollera status i munnen årligen (vilket innefattar narkos, rengöring och röntgen). Min hankatt hade tänder som såg perfekta ut i kronan, men rötterna var dåliga, vilket en behöver röntga för att se. Jag vill säkerställa att de inte går med smärta. Jag har stenkoll på mina katter och kommer, enligt veterinären, in innan de flesta andra eftersom jag reagerar på småsaker - men katter är experter på att maskera smärta.
Självklart finns det risker med narkos. Men jag litar på den veterinär som gör detta (jag har en specifik som jag ber om när det gäller tänderna), och för båda mina har det alltid gått bra. Smärta är inte ett alternativ för mig. En får väga riskerna mot varandra. Det finns ju alltid risker, om än små, med behandling. Det gör det när jag tar ett receptfritt läkemedel själv, också.
Jag budgeterar 10tkr per tillfälle för årlig koll (räknar med att behöva ta bort nån tand, även om det verkligen inte behövts varje gång), och så dyrt har det inte blivit nån gång. Jag tror att det brukar landa på runt 5-7tkr, lite beroende på. Min hona brukar det kunna landa på ungefär lika mycket när inga tänder tas bort, eftersom hon tyvärr bygger upp en del tandsten (som tar tid att få bort).
Efterkontroll ingår alltid dit jag går, om tänder tagits bort. I klinikens information inför besöket står det att en uppskattning av kostnaden för katt, inkl borttagning av en eller ett par tänder, är upp till ca 8000:-. Men det står också att det är svårt att uppskatta, och att det kan bli dyrare om mer behöver göras.
Vid senaste tandkollen sa veterinären att jag skulle kunna glesa ut tillfällena lite om jag vill. Det har gått minst två år sedan katten behövde ta bort tänder (kommer inte ihåg exakt - min hane hade mer strul med sina tänder och var tyvärr mer hos veterinären i övrigt också, så det flyter ihop lite i huvudet..), och det finns inga synliga tecken på problem i munnen. Har som sagt gått varje år, i en handfull år nu.
Mina försäkringar har inte heller täckt kostnaden. De tecknades för ett gäng år sen, när i princip inget bolag täckte TR. Och när Folksam lade till möjligheten så hade båda mina katter redan fått TR.
*Hade/har för att min ena katt inte längre finns. Vilket inte beror på tänderna öht, inte på något sätt.