FORL eller något annat...

NagelacksBeroende

Trådstartare
Idag ska jag till veterinären med min ena katt, och hon har något fel med sina tänder... En dag så kände jag bara på mig att något inte stämde, och kollade igenom hennes mun, och fick en chock. Minst en tand är lös, och resten såg inte allt för bra ut heller.

Jag ångrar mig så mycket att jag inte har varit mer noggrann med det, men när katten är precis som vanligt äter, tuggar, dricker och leker, så misstänker man väl inget direkt... :( Så ett tips till alla: ta som vana att kolla i era katters munnar! Det kommer jag garanterat bli bra på efter detta... Andra kattens mun ser mycket bra ut iallafall. Nu har jag infört tandborstning som en daglig rutin också, och lite bucacat på det.

Nåväl... Jag är såklart väldigt orolig för FORL. Det känns hemskt att gå runt i ovisshet nu, och det här har varit en "bra" bantningskur kan jag säga... :crazy: Nu är jag så nervös att mina ben har skakat i två timmar. Försöker att intala att svaret blir ju inte mer positivt bara för att jag vrakar ner mig, men .. det är inte lätt nu. :(

Någon som har en katt med FORL? Har det gått bra trots att tänder har tagits bort? Kanske t o m alla?
Eller någon annan som har en katt med tandproblem?
Har ni något hum om vad det har kostat, så man får en aning om vad det här kan gå på? (det är inte så att jag inte är beredd att betala, men det vore trevligt att veta...)

Min fina, fina kisse... Det måste gå bra idag. :(

/Orolig NB
 
Sv: FORL eller något annat...

Det går nog bra ska du se!:)

Min ena kisse, åttaårig bondkatt, har FORL. Nu har han bara behövt få en tand bortopererad, men veterinären som gjorde det då påpekade att resten av kindtänderna antagligen kommer att få opereras bort vad tiden lider. Det kostade runt 5500kr om jag inte minns helt fel. Han ska snart in på sitt årliga tandläkarbesök så då får vi se om det har hänt nåt med rötterna på någon mer tand.

Min kisse klarar sig finfint utan sin tand. Han får råa kycklingvingar några gånger i veckan istället för tandborstning, och han som tidigare alltid fått tandsten så lätt är nu helt utan! Trots att det var nästan ett år sen operationen och tandsaneringen. Så det kan jag verkligen rekommendera, ifall din katt får behålla de mesta av sina tänder och inte har ont såklart.:) Jag gjorde några försök till att borsta min katts tänder också men det var inte populärt och det känns så onödigt att behöva bli osams varje dag nu när det fungerar så bra med kycklingvingarna.

Håller tummarna att det går bra med din kisse.:bump:
 
Sv: FORL eller något annat...

Hon hade tyvärr FORL :(. Vi ska till djursjukhuset om 1,5 vecka och dra ut tre tänder och sanera..

Jag kommer nog få brottas med tandborstningen tyvärr... Hon äter BARA torrfoder, hon vägrar äta något annat. Men med lite träning så ska det nog tillslut fungera... Hoppas jag.

Min andra katt är superlätt att borsta tänderna på redan nu (har gjort det i tre dagar). Jag virar in henne i en filt, och hon sitter stilla då och försöker inte ens ta sig bort. Och hon är glad på mig när vi har slutat. Vi brukar klickerträna efter tandborstningen, och det verkar hon nu koppla ihop med att "Oh, nu är vi klara, nu blir det roligt". Även om jag från början inte trodde att hon skulle koppla det riktigt så, men det verkar vara så iallafall.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 773
Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 807
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp