Förkylt Föl

H

hotstuff

tänkte bara höra ja har köpt ett litet föl som är förkyld, snorig o så hostar han lite.
Han vandes av sin mamma för ca 3 vecker sen kan det ha nått med det att göra? vad ska jag göra? (han har ej feber) :banana:

Det är mycket vanligt att föl blir lite nedsatta och förkylda efter avvänjning och flytt. Det blir nya bakterier att tampas med.
Det kommer att gå över och stärka fölets motståndskraft för framtiden.
Inget att oroa sig för så länge han inte blir riktigt sjuk med feber.

Finns en sak du ska vara uppmärksam på även om han inte har feber - som snoret blir gult, hostan väldigt kraftig eller om han börjar låta illa när han andas eller andas annorlunda. En vanlig virusinfektion (förkylning) kan gå över till en bakterieinfektion och då behöver de ofta penicillin för att bli av med det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
677
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst