Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ingen aning, alltså bokstavligt ingen aning, men jag brukar tänka att ju mer av symtomen jag medicinerar bort, desto mindre sliten blir jag "totalt sett" av förkylningen.
Jag har alltid fått höra att man inte ska sänka febern, feber är kroppens försvar mot sjukdomen.Uppdatering: Efter att ha druckit ingefärsdryck hela dagen igår (med lite efterföljande magkatarr) och diverse andra huskurer så har jag inte längre ont i halsen iallafall. Däremot har jag feber, vansinnig huvudvärk och är förkyld. Tack och lov inget som (ännu) sitter i luftrören.
Till en annan fråga: Jag brukar normalt sett alltid ta paracetamol när jag är sjuk eftersom det gör att man mår så mycket bättre. Men eftersom jag vill bli frisk snabbt så valde jag bort det då jag har hört (ja, jag greppar efter halmstrån och tänker inte rationellt) att feber är bra eftersom virus och bakterier inte gillar temperaturer över 37 grader och därför tar sitt pick och pack och drar (eller om de dör). Min feberyriga fråga är således hur mycket av en myt detta är? Finns det fördelar i mitt tillstånd att ta paracetamol eller bör jag härda ut?
Jag vet inte själv vad som var tricket, men avverkade en rejäl förkylning på fyra dagar nyligen. Bröt ut natten lördag - söndag med snuva och trötthet när jag jobbade, hemma och sov på söndagen + tog ett låååångt vaaarmt skumbad, jobbade kort dag på måndagen och sov resten, var på kurs med huvudvärk och mycket snuva på tisdagen, fick bukt på snoret med nässpray, var bättre på onsdagen och symtomfri på torsdagen.
Så sammanfattningsvis: sova, nässpray och varmt bad.
Berlin maraton låter för övrigt fantastiskt, så hoppas det blir ett fint lopp utan störning av förkylningen.