Förkylningstips

Philosophia

Trådstartare
Jag vill invagga mig själv i illusionen att man kan snabba på eller lindra ett förkylningsförlopp och vill därför få era bästa tips i förkylningstider.

Med fem dagar till Berlin maraton så har jag halsont, feberkänsla och är lite slemmig i näsa och svalg. ColdZyme och ingefära i apelsinjuice hjälper inte. Vad är nästa steg? Skrubba halsen med sprit?

Koka färsk grovriven ingefära och vitlök i några minuter i vatten. Låt det stå och dra i tills det är i drickbar temperatur. Smackar inte gott men jag inbillar mig att jag blivit bättre av det. Du kan göra en större sats och värma på efterhand för det räcker inte med att dricka en gång utan du behöver upprepa flera gånger varje dag.

Koka färsk grovriven ingefära och vitlök i några minuter i vatten. Låt det stå och dra i tills det är i drickbar temperatur. Smackar inte gott men jag inbillar mig att jag blivit bättre av det. Du kan göra en större sats och värma på efterhand för det räcker inte med att dricka en gång utan du behöver upprepa flera gånger varje dag.

Instämmer i detta men släng i gurkmeja, citron samt honung också :up:

Mitt tips: echinacea. Mycket god placeboeffekt av den flytande sorten, Echinaforce.

Min partners tips: nässköljning med nässköljningsflaska och saltvatten. Mitt tips 2: akta så du inte får kallsup.

MiviTotal! Alla gånger.
Kör tre matskedar morgon och kväll, och blir (utan undantag) alltid frisk inom tre dagar.
Det har fungerat för flera av mina vänner också, så det kan ju vara värt att prova :)

Mitt tips: echinacea. Mycket god placeboeffekt av den flytande sorten, Echinaforce.

Min partners tips: nässköljning med nässköljningsflaska och saltvatten. Mitt tips 2: akta så du inte får kallsup.

Utmärkt! Tack! Tillsammans med ingefärsdryckenerna och jobbets förra administratörs tips att sova med vitlöksklyftor i öronen så måste jag bara vara frisk snart!

Jag tror på @athena_arabians tips med att tillsätta citron och honung i ingefärsavkoket. Se till att avkoket inte är för hett när du tillsätter honungen för då förstör du det bra i den. Gurkmeja har jag aldrig testat så det kommer jag göra när jag åker ner i förkylningsträsket igen.

Gurkmeja är toppen, speciellt färsk. Min Ica tar hem den på begäran och praktiskt taget alla thaibutiker med grönsaker har den. Den håller sig rätt länge i kylen men går bra att frysa också. Innan jag fryser in dem skalar jag den och kokar en sats te på skalresterna, dvs inget slängs.

Svärmors vårrullar kryddade med färsk gurkmeja är :d

Sömn och heta nyttiga soppor! Fick en liten "släng" nu i helgen av förkylningen som gått på jobbet och gjorde en slät potatis- och purjolökssoppa som jag åt flitigt av hela lördagen. Det lenade så skönt i halsen och jag är övertygad om att soppan hjälpte mig att bli frisk snabbare!

Uppdatering: Efter att ha druckit ingefärsdryck hela dagen igår (med lite efterföljande magkatarr) och diverse andra huskurer så har jag inte längre ont i halsen iallafall. Däremot har jag feber, vansinnig huvudvärk och är förkyld. Tack och lov inget som (ännu) sitter i luftrören.

Till en annan fråga: Jag brukar normalt sett alltid ta paracetamol när jag är sjuk eftersom det gör att man mår så mycket bättre. Men eftersom jag vill bli frisk snabbt så valde jag bort det då jag har hört (ja, jag greppar efter halmstrån och tänker inte rationellt) att feber är bra eftersom virus och bakterier inte gillar temperaturer över 37 grader och därför tar sitt pick och pack och drar (eller om de dör). Min feberyriga fråga är således hur mycket av en myt detta är? Finns det fördelar i mitt tillstånd att ta paracetamol eller bör jag härda ut?

Liknande trådar

M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama