Förkylning?

M

Moja

Min ponny som jag köpte i april. Har hostat kanske 1 gång (inte varje ridtur) när man börjar trava. ( har han även gjort hos dom förra ägarna).
Men nu har det blivit mer.
Han är helt frisk annars. Han har inte feber och är pigg.
Men vad kan man kolla efter för tecken om det skulle vara förkylning?

Sv: Förkylning?

Har han inte feber skulle jag tro att det är hosta orsakad av damm. Vad står han på för strö? Hu mycket är han ute? När han är ute - vad går han då på? Rider du i dammigt ridhus/ridbana?

Vår gamla ponny är väldigt dammkänslig: kan inte äta hö, bör stå på torv, klarar inte dammiga ridhus/ridbanor.

Om man har en känslig häst ska man ta det på allvar så att hästen inte utvecklar allvarligare symptom än "lite" hosta i början av ett arbetspass.

Lycka till!

Hej hopp

-Min häst är DAMmALLERGIKER, vilket gör att man måste vara otrligt noga med strö, hö och havren

Nu i sommar så går hon så klart ute om nätterna, men på vinter så blir det extra jobb..

¤¤Vi vattnar spånet med ca 1 10 l vattenkannna när vi spånat nytt för att få bort dammet

¤¤lägger höet i en ikea-kasse och vattnar kvällshöet på morgnen och respektive morgon höet på kvällen före, ps vattna rejält!

¤¤Havre, kross och sånt vattnar vi när vi har blandat ihop det

Detta gör vi för att slippa hostan och för att jag ska kunna träna med henne som vanligt!:)

Hopas det var till ngn hjälp:p

Om det är dammallergi skulle jag INTE vattna höet som annan sa. Det binder bara dammet, det försvinner inte.
-Använd strö utan damm, dammsuget spån tex.
-Fodra med hösilage om du inte hittar ett hö emd BRA kvalitet.
-mycket utevistelse
-Stall med bra luft, inte stänga dörrarna på vintern tex.
-Utebox kanske?

Min häst kan hosta ibland, han får lite perioder på sommaren beroende på väde (han är frisk men hostar lite ändå). Har en flaska ventipulmin hemma som han får ett par dagar då, det släpper direkt. Måste skrivas ut av veterinär och hästen bör kollas av vet. innan du ber om medicinen såklart.

Sv: damm

Vi var på utredning på klinik med vår ponny, och fick då rådet att han skulle stå på antingen pappersströ eller torv, att han aldrig ska äta hö utan ensilage i stället (han klarar inte av hö oavsett om det är blött eller ej), att han alltid ska få kraftfodret blött.

Sedan har vi ett stall med mycket luft, vi har alltid bra luftväxling i stallet utan att det är dragigt, ponnyn går ute mycket (minst 12 timmar/dygn), och vi ser till att han är i kondition. Det sopas aldrig när han är inne, och det sopas bara på morgonen så att dammet hinner lägga sig tills han ska in. Hade vi bara haft möjligheten hade jag föredragit att låta alla hästarna gå i utebox.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka