Förkommet truckförarbevis - nån som vet...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag söker lite extrajobb att ha vid sidan av studierna och på några av dem är det meriterande om man har truckkort si och så.
Jag gick truckförarutbildning genom jobbet i början av 90-talet och blev behörig att köra de flesta trucktyperna. Men mitt truckförarbevis försvann med en tappad plånbok ungefär då, så jag har ju inget bevis på att jag gått kursen eller vilka trucktyper jag får köra.
Så jag har några funderingar i detta ämne och hoppas att någon här kan ge några bra svar:

1 - Hade DU nämnt detta i ditt CV på något sätt (Hur?) vid en jobbansökan? Eller låtit bli för att det inte finns något bevis?

2 - Vem vänder man sig till för att ta reda på om den utbildning jag har är giltig eller om jag måste gå om kursen för att få köra truck?
Företaget jag jobbade för då (ASG) finns inte kvar längre och det enda jag minns av utbildaren var att han kom från nåt företag i Växjö. Men det är ju 20+ år sedan, så ingen vet om det företaget heller finns kvar...
 
Sv: Förkommet truckförarbevis - nån som vet...

Jag söker lite extrajobb att ha vid sidan av studierna och på några av dem är det meriterande om man har truckkort si och så.
Jag gick truckförarutbildning genom jobbet i början av 90-talet och blev behörig att köra de flesta trucktyperna. Men mitt truckförarbevis försvann med en tappad plånbok ungefär då, så jag har ju inget bevis på att jag gått kursen eller vilka trucktyper jag får köra.
Så jag har några funderingar i detta ämne och hoppas att någon här kan ge några bra svar:

1 - Hade DU nämnt detta i ditt CV på något sätt (Hur?) vid en jobbansökan? Eller låtit bli för att det inte finns något bevis?

2 - Vem vänder man sig till för att ta reda på om den utbildning jag har är giltig eller om jag måste gå om kursen för att få köra truck?
Företaget jag jobbade för då (ASG) finns inte kvar längre och det enda jag minns av utbildaren var att han kom från nåt företag i Växjö. Men det är ju 20+ år sedan, så ingen vet om det företaget heller finns kvar...


Farbror "Google" har svar på allt.....

http://www.tya.se/tya/truck_maskin/kopia_bevis.asp
 
Sv: Förkommet truckförarbevis - nån som vet...

farbror Google är inte alltid snäll mot mig... Så TACK!

Jag hade på nåt sätt fått uppfattningen att TYA var en av utbildarna, så att det skulle krävas att det var just TYA som ordnat min utbildning för att de skulle ha mig i registret. Men nu har jag i alla fall mejlat och frågat dem...

Edit: Såg sen att man kunde söka på vad som fanns när man klickade sig vidare under "BESTÄLL". Och jag fanns inte med där... (undrar för övrigt om jag inte gjort det tidigare också)
 
Senast ändrad:
Sv: Förkommet truckförarbevis - nån som vet...

Ett tips.
Tänk på att reglerna kring truckkörning har ändrats rätt mycket de senaste 10 åren. Speciellt med hänseende på vilka som får köra och vilka förarbevis som gäller. Det har kommit nya AFS:ar med specifikationer som inte fanns "förr", vilket innebär att du kanske måste ta ett nytt körkort om det var i början av 90-talet du tog ditt förarbevis.

Jag tog mitt 2004, nu var det iofs inte speciellt komplicerat, men en teoridel och en uppkörningsdel.
 
Sv: Förkommet truckförarbevis - nån som vet...

Det kan ju vara så, det återstår att se.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp