Förklara detta någon...

M

Madeleine Nilsson

Satt och bläddrade igenom gamla Po**ux-böcker som skulle upp på vinden. På ett ställe i en bok stod det om att rida ut:

När man skrittar ute ska man alltid rida på långa tyglar annars kan hästens gång bli förstörd.

Endast om man skulle korsa en väg eller liknande var det OK att korta tyglarna, annars kunde det ju vara farligt...

Någon som kan förklara detta?:confused:
Nog för att det står mycket konstigt i gamla hästfaktaböcker, men nånting måste ju ligga bakom liksom, kan ju inte ha tagits bara rakt ur luften eller?
Jag antar att de menar att hästen kanske bara trippar fram om den går på korta tyglar? Men att uppmana ungar att alltid skritta på långa tyglar ute låter lite riskabelt, man har ingen som helst kontroll om nåt händer... Man kan ju faktiskt jobba hästen i form även ute.

Sv: Förklara detta någon...

Jag har också läst det, var det inte hämtat ur "Min första ponny" av Eva Eternell Hagen?

Tycker också att det låter ganska skumt, även om jag oftast skrittar ut med långa tyglar själv.

Man kan förstöra alla gångarter om man är stum i handen. Det svåraste med skritten är ju att hästen pendlar med huvudet, och är man inte följsam så låser man hästen = förstör skritten.

Tror att författaren skrev så eftersom boken var riktad till barn. Deras sätt att se på saker är ofta svartvitt, och att säga "halvkorta" tyglar till ett barn kan betyda att de sitter och drar hästen i munnen.

Jo, det är från den boken. Visste inte om man fick skriva ut namnet.
Visst kan man ju skritta ut med långa tyglar, men då känner man ju oftast hästen väl. Det kan jag göra med min också.

Till er andra: Då är det väl ungefär som jag uppfattade det! Men tycker ändå att det var en lite underlig formulering...

Roligt att ni svarade!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka