Förkärlek till lera?

Seabaz

Trådstartare
Alltså har travhästar en förkärlek för att rulla sig i lera??

Tycker ALLTID att när man åker förbi olika travställen så är hästarna alltid skitiga i lera från tå till topp! Och då inte lite leriga eller dammiga utan verkligen ingrodda i lera, det sitter som kockor över hela kroppen. Alltså, stackars hästägare :rofl:

Idag åkte jag förbi ett sådant ställe och då såg jag det värsta jag sett, en häst med täcke och täcket var ju mer som ett tält av lera men man såg först inte att det var ett täcke för halsen och benen hade samma färg.

Hästen såg dock väldigt glad och nöjd ut med sin kamouflage, men alltså... FY FAN för att få rent :rofl:

Sv: Förkärlek till lera?

Jadu... har en på jobbet som är som den du beskrev... fy den lede va hon dyng ner sig vid de leriga tiderna, ända upp från öronspetsarna och man ställer sig alltid frågan - får jag av täcket/grimman idag?

För såklart har det gärna hunnit torka innan hon kommer in = lera i alla spännen, helst är det helt ingrott så man får gräva ut för att kunna spänna upp.

Min egna varmblodsmärr var extremt fin i kanten och rullade sig i princip aldrig men min systers vbl valack lärde henne hur man gör... nog för att han också har börjat lugna ner sig nu genom åren men han har också varit extrem på att rulla sig i all dynga han kunde hitta.

Ska se om jag kan hitta åt en bild när han är som värst :D

Jag har sån tur att där jaghar hästarna har vi stora hagar och i dom så finns det stooora cirklar med bara sand dit hästarna sticker direkt o rullar sig :)
Lätt som en plätt att få bort

Fast här är han ganska ren, han har ju missat att gnugga in lera över hela huvudet och i öronen :grin: :crazy:

Johangris1.jpg

Mina tanter gillar lera overlag men det absolut basta ar nar det regnat ordentligt och blivit polar (las sjoar) i rullgroparna. Da ska det gravas, springas och rullas i dessa. Kan saga att det ofta ar lervalling halvvags upp pa skenbenen nar de star ratt upp och ner sa ni kan ju tanka er hur de ser ut pa kroppen.

Mitt gamla halvblod var dock varre. Hon sprang och i princip slangde sig i farten sa lervallingen akte in innanfor tacket. Skitkul nar man tar av tacket och hasten ser ut som att den aldrig hade nagot pa sig...

Där jag varit så har ju hästarna i princip alltid duschats efter träning, och då har de stuckit direkt till det lerigaste stället i hagen och kamouflerat sig ordentligt. :rofl:

Ibland svär man lite då de varit så rena och fina, men så länge de är nöjda så! :love:

Har varit på galoppstall där det varit precis likadant. Inte har hästarna hålls sig på de torra och höga delarna av hagen när man släppt ut dem. Nej, inte...

Direkt ner till det lerigaste hålet som finns och rulla sig. Och har inte det varit tillräckligt så har de hjälpts åt att sparka upp leran på varandra. Inte heller hästarna i angränsande hagen har hållt sig undan. Nej, de har snällt ställt upp sig vid stängslet och bett om att bli nedsölade. Sen när en sida blivit klar vänder de den andra sidan till. Tack och lov är fullblod oftast relativt kortklippta och enkla att spola av, Men ändå!!!

Man har inte alltid tid att se fin ut ute på turen. Så ofta har man fått fixa till sadelläget lite snabbt. I övrigt har man sett ut som f-n på turen. Men djuret har oftast varit hur nöjd som helst! :angel:

Jag har sån tur att där jaghar hästarna har vi stora hagar och i dom så finns det stooora cirklar med bara sand dit hästarna sticker direkt o rullar sig :)
Lätt som en plätt att få bort

Och vi har Heidi :mad:;)

Tänker INTE visa hur hon ser ut..nä.

AM

Fast här är han ganska ren, han har ju missat att gnugga in lera över hela huvudet och i öronen :grin: :crazy:

Johangris1.jpg

Det där är ju en REN häst :p

Jag har en gammal travare på 19 år. Hon är inte det minsta fin i kanten eller rädd för att få skit under naglarna inte. Jisses Amalia vad den hästen kan se ut!! Att rykta henne är.... ja svårt, jobbigt, dammigt och otroligt ansträngande för hon blir ju ALDRIG ren :rofl: Man får hålla på i evigheter! Värst är det att borsta henne i ansiktet, det dammar så hemskt och hon har lera till och med på ögonlocken! Och i alla morrhår på mulen! Och i öronen!

Tillägg: hon har tjock och lång vinterpäls också....

Och nästa dag ser hon likadan ut igen....

Det där är ju en REN häst :p

Jag har en gammal travare på 19 år. Hon är inte det minsta fin i kanten eller rädd för att få skit under naglarna inte. Jisses Amalia vad den hästen kan se ut!! Att rykta henne är.... ja svårt, jobbigt, dammigt och otroligt ansträngande för hon blir ju ALDRIG ren :rofl: Man får hålla på i evigheter! Värst är det att borsta henne i ansiktet, det dammar så hemskt och hon har lera till och med på ögonlocken! Och i alla morrhår på mulen! Och i öronen!

Tillägg: hon har tjock och lång vinterpäls också....

Och nästa dag ser hon likadan ut igen....

Ja men ja säger ju det att han är ganska ren på bilden :D det är så ljuvligt när dom kommer in med dreadlocks av tjock halvtorkad lera i manen och den här herrn gillar icke att bli borstad på huvudet... bra kombination när han har hela hagen med sig på huvudet och i öronen :cool:

När det kommer till min egen så säger jag bara tack till den som kom på halstäcket! I övrigt så är de flesta av tävlingshästarna lerbadare,alla avelsstona och även fölungarna är hopplösa på att gnugga in lera och de har inga täcken och mycket päls...

Den enda som enbart är lerig om han har råkat vurpa i hagen är en halvblodsvalack på 2 år.... Men desto värre att mocka åt:devil:

Alltså, ja, extra roligt är det ju när hästen har lera från topp till tå och man måste duscha den innan den ska träna. Tar lite mer tid :D Men jag håller med om att många är lortgrisar.

några ändå, ganska rena exmpel. vanligtvis kunde det vara värre ;)

Acadian_lera.jpg

Mary_hagen2.jpg

Mari_lera.png

MARuLERA.png

Tekninken Netted visade ar valdigt vanlig har. Och resultatet ar oftast so Marthas folunge + lang man, sans och vinterpals.

Yay.

Tekninken Netted visade ar valdigt vanlig har. Och resultatet ar oftast so Marthas folunge + lang man, sans och vinterpals.

Yay.

Ja, har ni de lerpölarna (lerhaven?) som vi hade i våra hagar i New Jersey är jag inte förvånad... min hage hade det havet mitt framför grinden.

Ett av mina ston brukade, när hon såg att jag stod vid grinden för att hämta in henne, gå ner i leran av ren jävelskap, jag lovar... :devil:

Man får väl vara glad för att hästarna är glada i alla fall :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Att de rullar över huvud taget när de tappar pälsen, är svettiga, fulla med insekter och liknande, det förstår man ju, det kliar...
2
Svar
39
· Visningar
7 785
Senast: kopparberg
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Träning ..Jahopp! Alltid är det nåt, som kärringen sa. Nu är det såhär. Jag har en valack och ett sto. De har formligen ogillat varann...
2
Svar
20
· Visningar
1 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar