Förhudskatarr?

Anine

Trådstartare
Min unghund har under längre tid haft lite problem med gult klet från snoppen och är där och slickar relativt ofta. Frågade vet. när vi var inom en gång och hon sa att det var vanligt hos unga hanar och inget att oroa sig för.

Nu har vi lagt märke till att han droppar lite ibland och ringde just vet. igen för att höra om inte detta borde behandlas. Hon tyckte inte det, jag skulle rengöra med klorhexidin. (Är inte det lite starkt för invärtes bruk?) Kan det inte vara UVI?

Så det jag undrar är; vad kan jag göra själv? Har försökt googla lite och ser att de flesta rek. koksaltlösning och inte klorhexidin, finns det någon speciell anledning att det är så?

Är det någon som har erfarenhet av förhudskatarr och kan rekommendera någon självbehandling över helgen? (Åker till helgöppet apotek om det är något som behöver inhandlas, såklart)

Tacksam för alla tips jag kan få!

Sv: Förhudskatarr?

Tycker mig ha sett någon typ av förhudsrens hos vissa djurbutiker och apotek. Kan vara värt att kolla. Annars finns det koksaltlösning i små tuber som är rätt behändiga. Brukar köpa på mig ett gäng och ha med när vi är ute i skogen och sådär...

Sv: Förhudskatarr?

Min ena hane hade problem med lindrig förhudskatarr som valp och då var jag hos veterinär som kikade på honom och som sen rekomenderade mig att köpa förhudsrens och använda det.

Sedan dess har mina han hundar aldrig haft några problem tills för nån vecka sedan då båda började gå och läcka gröna prickar på golvet samt slicka sig ganska mycket på snoppen. Jag åkte och handlade förhudsrens och körde en omgång på båda två och det försvann direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka