Förhöjt levervärde - Alsikeklöver?

A

allfunderaren

Var på kliniken idag. Blodprovet på hästen visade ett GT värde på 3,47 (referensvärde < 1,0)!:eek::eek: Har provat hela sommaren sedan han blev ormbiten. Från 1,9 till 1,0. Reds igång men då gick värdet upp till 1,7. Vilade 3 veckor. Fick sedan 1,5 vecka beta i sin sommarhage igen som han inte varit i sedan midsommar och sedan går alltså värdet upp så dramatiskt!:eek::eek: Jag tror att han reagerar på Alsikeklöver för det är den enda konstiga växten jag kan se i hagen. :confused: Har någon någon erfarenhet av förhöjda levervärden av Alsikeklöver?

Sv: Förhöjt levervärde - Alsikeklöver?

Jag har inte haft det, men tror axel här på Buke har haft det. Min häst reagerar istället på Johannesört. Har den fått konstiga sår/blåsor också?

Jag läste någonstans nyligen att Senecio jacobaea har börjat establisera sig runt Stockholms området. Den är mycket giftig och ger leverskador över en längre tid. Det kan även komma med höet.
Här i England räknar man med att flera tusen hästar dör varje år som resultat av detta. Det finns nu en Ragwort Trust som har en hel del information om denna växt samt bilder på den och hästar som lider av förgiftningen.
Tyvärr så sprider sig denna växt mer och mer här. Själv gräver jag upp alla plantor jag hittar i hagarna. Det är viktigt att använda handskar efter som växten är giftig för människor också då giftet kan absorberas genom huden. Människor dör på grund av att levern förstörs. Det har man sett flera fall av här.

Som jag har fattat det så kan inte levern bryta ner klorofyllet i ngt gräs när levern är så pass skadad. Min hade "bara" 2.1- tror jag.

Jag gav min bara hö o då helst fjolårshö- tror jag- igen:angel: Hade munkorg ute o gick ej ute vid solsken.
Borde gälla din med då den får gulsotliknande symptom- nä nu ska jag nog lägga mig- svamlar........

Synd att ingen Vet. har svarat.
Puttar ju nu då:grin:

Senast ändrad:

Hej, har tack och lov inte själv haft problem, men har en fd kollega som hade ett antal travhästar, varav två av deras unghästar fick permanenta leverskador av just alsikeklöver och det gick väldigt snabbt, från symtom till rejält sjuk, vet dessvärre inte hur de mår idag, men vad jag förstår så bör man spruta eller putsa/plöja bort all alsikeklöver då det är direkt skadligt för hästarna att få i sig och tyvärr äter dom det trots att där finns annat.
Vet inte om du blev klokare, men ta det på allvar, för det är allvarligt.
Mvh Mia

Jag har pratat med flera botaniker som inte anser att alsiket kan vara giftigt. det odlas t o m till foder o finns i vara o varannan hage o dessutom mkt av det.

de menade att det måste vara en spor eller ngt liknande som gör den till en potentiell fara.

Mina har ätit i år oxå, men tidigt- i maj o inte under juni månad o sen blev det ingen återväxt förrän i Aug.

Sen har jag en teori till. Kom att tänka på ngn som skrev om lämmelsjuka på häst- som hade identiska symptom.
I hagen där de blev sjuka var det extremt mkt sork.

Kan det vara något:confused:

Ja det är mer än jag vet, dvs om den är en sambandscentral för något annat, dock spelar det ju mindre roll, för om den med sin blotta närvaro i betet skapar grogrund för giftiga ämnen för våra hästar skulle åtminstone inte jag chansa. Ang. min kollega, behandlades hennes hästar på Helsingborgs djursjukhus, dom ställde diagnos och efter lite forskning också orsaken. Blev ju så klart bekymrad för egen del och den läsning jag kunnat hitta är entydig, Alsikeklöver i stora mängder är giftigt för hästar, sen om det är i form av sambandscentral eller själva klövern det är självklart intressant att veta, men ett annat problem. Kan tänka mig att man odlar det i foder för idisslare men skulle personligen aldrig blanda in det i hästarnas foder efter att ha sett kollegans hästar. Dock skulle jag gärna lära mig mer om det du är inne på, så dela gärna med dig av det du fått veta.
Mvh Mia

Då är de dåligt pålästa! Det blir 6900 träffar när man googlar på Alsike clover equine.
Här är en
http://www.agf.gov.bc.ca/forage/alsike/alsike.htm
HH

Fast du kan inte säga att botaniker är dåligt pålästa, det kan ju vara precis som axel säger, att det har samband med annat. Det kan även ha skett en hybridisering som inte "vanliga" människor upptäcker och det kan vara de som är farliga osv osv.

Jag har själv massor av klöver i olika former och inte tagit bort nåt iår och jag har inte en häst som blivit sjuk. Man kan ju även då dra i aspekten med vilken typ av jord osv den står på för att bli giftig...

Trifolium hybridum L, vanlig alsikeklöer har 2 underarter varav T hybridum ssp elegans är den vanligaste, kanske är det den som är giftig..?

Senast ändrad:

Stånds börjar bli väldigt vanligt, men det är direkt dödligt. Dock undviker de flesta hästar den. Gick själv och drog upp säkert 100 plantor för nån månad sen och gick en runda till i helgen, men det var ingen som hade rört dem (trots att vi försöker hålla betet magert).

Bör dock inte förväxlas med fibbla Crepsis capillaris som är totalt ofarlig.

Har för mig att de sa att det kunde vara svampsporer på själva blomman. Vet att det det fanns stora mängder med högväxt blommande alsike vid insjukningstillfället.
I år fick de äta rent innan blomningen o det blev inte ens mugg o rasp- som alla andra år. det var oxå torrt hela våren o även sommaren fram till 2 aug.

Kan givetvis inte dra slutsatser av bara detta, men det vore intressant om de kunde forska lite.
Det borde kunna gå o se om det finns ngt skit på växten. Kanske ett jordprov oxå.
Ska lämna in prov nästa sommar- om det är en normal svensk sommar- dvs blötare.

Tack för länken:bow:
Nu väntar vi bara på att någon doktorerar i Alsikeklöver så vi får reda på om det är giftigt och/eller vad på denna som är det.

Rolle på Österlen
Håller med.

Om det nu är en bakterie på växten- ska det vara så svårt att kolla upp:confused:
O i såna fall- hur, när o varför just på denna?

Tack för namnet Stånds (kunde inte komma ihåg det svenska namnet för Ragwort).
Problemet med Stånds är ofta att hästen inte dör direkt av förgiftningen, det tar månader ibland flera år. När symptomen dyker upp är det oftast försent att göra något åt det. Fast jag har varit med om två sparade liv. Den ena hästen är fortfarande vid liv 8 år senare. Vi brukar ge dom Lactulose (medicin som används för förstoppning i människa) för att hjälpa levern när den är som värst. Fast apotekarn brukar titta konstigt på en när man köper det i stora mängder.
Hästar brukar inte äta den när den är färsk, men torkad så smakar den inte illa och då brukar den ätas upp. Dessutom är den som giftigast i rosett stadiet och när hästarna trampar runt i hagen så bryts bladen av och sedan äts det upp med det vanliga gräset.
Tyvärr har den blivit tillåten att sprida sig över stora områden här (England) och även fast jordägaren är skyldig att ta bort den så görs det inte.
En planta kan producer 150 000 frön med 70% groende, det blir drygt 105 000 nya plantor.
Stånds.
Ursäkta om det har blivit lite KL här.

Det är därför som jag har efterlyst( o nu fått) en bild på Stånds som ung planta.

Det finns många växter som är mer eller mindre levertoxiska, Alsikeklöver är en av dem.

Fotosensibiliteten, som jag vet att Axel råkat ut för, är ett symptom på/följd av leverskada.

Det kan också vara sviter efter ormbettet.

Hur ser övriga levervärden ut? Har hästen några symptom?

Jag har varit utan internet några dagar och har därför inte sett era intressanta svar...

Jag skulle aldrig ha märkt något på hästen om jag inte hade tagit proverna. Han är pigg och glad. Äter som en häst och har blivit tjock under sommaren utan motion...han verkar inte alls sjuk! :confused: Det är nästan skrämmande...:crazy:

Anledningen till att vi tog det första provet var för att han skulle tävla och jag ville vara säker på att han inte hade tagit skada av ormbettet.

När vi var på kliniken häromdagen sade vet. samma sak - den här ponnyn är inte sjuk. Alla andra värden är helt normala. Endast GT som är högt. Men värdet hade gått upp från 1,77 till 3,4 på 3 veckor. Det måste vara hagen. Tills för dryga veckan sedan gick han på grus och det gör han givetvis nu igen. Han har vilat hela tiden också.

Jag ger b-vitamin spruta i muskeln enligt ordiantion från vet. Finns tydligen teorier om att det kan hjälpa levern men inget bevisat...

Om 4 veckor, på grus hage, ska jag ta ett nytt prov och se om värdet har gått ner.

Vet du vilka symptom hästarna fick?

Min häst har inga symptom vad jag kan se. Anledningen till klinikbesöket var för att kontrollera om han är struppipare. Men det är han inte :) Alltid något.

Passade på att ta ett nytt blodprov för att se hur mycket det hade gått ner - inte upp:cry:

Liknande trådar

A
Hästvård Har precis fått tillbaka provsvar på blodprov på min häst, och det visade sig att han låg utanför de rekommenderade referensvärden och...
Svar
11
· Visningar
10 436
Senast: kamitza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka