Förhöjd temp

AmyPond

Trådstartare
Tar alla detaljer, håll ut :)

Hästen är ett sto, 26 år, oklippt, täckad totalt 300g.

Idag hade jag insläppet i stallet, plockar in min häst som nummer 2. Det var någon minus eller runt nollan ute och snöade och blåste på eftermiddagen fram till insläppstid, kl 17. Jag tar av henne yttertäcket, 100g halvhals som vid en fläck hade blött igenom (dags att impregnera), och 200g stalltäcke under. Stalltäcket får sitta kvar medan jag plockar in resten.

Under tiden äter hon av sitt hösilage och efter en stund av hummande och pratande från hennes sida får hon sin burk havre också. Jag går och fixar grejer en stund och sedan tar jag av hennes täcke för borstning. Lyssnar på magljuden som blivit rutin sen hon fick kolik i november. Det bubblar och har sig. Men jag tycker att hon är väldigt stilla och ser lite hängig ut, inte sjuk direkt men trött och låg, som hon inte är annars.

Tar tempen, 38,3. Den är högre än hennes annars konstanta 37,7. Nu får matte is längs ryggraden, sist det var feber var det kolik, dock mycket högre och tydligt sjuk. Gör en allmän koll, färg på tandkött, andetag per minut, magljud igen. Erbjuder mer hösilage från ny påse, den äter hon glatt. Men står fortfarande och tittar på mig konstigt. Lyckas inte få pli på pulsen.

Åker hem när jag har övertygat mig själv att hon inte håller på att dö. Ska åka ut imorgon bitti igen innan utsläpp och kolla henne. Ringer självklart vet. om hon skulle bli sämre.

Vad har ni för erfarenheter? Stått och spänt sig ute? Blivit kall trots täcken (handen under täcket tyckte det var normalt, ej blöt genom.)? Något annat? Har blivit totalt nojjig sen koliken i november.

Sv: Förhöjd temp

Låter inte som om det är någon större fara!
Antagligen är det som du själv säger, vädret har påverkat henne och hon är ju ingen ungdom längre. Hon kan ju helt enkelt bara vara trött.

Min shettis skrämde mig rejält en dag.
Han gick in, åt morötterna, gick och ställde sig längst bort med huvudet mot väggen.
Har också haft kolik innan så jag for ju dit och klämde och lyssnade men han verkade ok.
Listade snabbt ut att han var slutkörd. Han var sällskap till det nyss avvanda fölet som stökade en hel del den dagen.
Han var så trött att han lutade pannan mot väggen annars hade han nog trillat omkull :D
Tog en halvtimme sen orkade han äta.
Det har inte hänt varken förr eller senare.

38,3 är knappt någon feber.
Våra hästar var väldigt trötta idag när de kom in idag, tidigare än era. Hård blåst och regn+snö tar på krafterna. De står bara o spänner sig med rumpan mot vinden. Min häst brukar vara pigg direkt efter intag och vill gärna komma ut på ridtur direkt men inte idag. Idag ville han sova, det gjorde alla stallets invånare. Några av dem till och med la sig ner.

Tack för era svar båda två. :) Vet ju också att det inte är någon direkt "feber" men alla ökningar över det normala blir numer en automatisk röd flagga. Ska försöka noja mindre ;)

Att tempa efter mat kan ge förhöjd temp, hästen höjer kroppstemperaturen när den äter.

Tack :), normal temp, puls, andetag och så har jag koll på, men jag utgår efter min hästs normaltemp som är ganska konstant 37,7 (har varit någon ändring mellan 37,6 och 37,8) när hon är frisk och inget extremt väder :) Nu på kvällen var det uppe på 38.1 igen, så det fluktuerar lite. Men som sagt, så länge det ligger inom vad som anses normalt så är jag inte så orolig, mest förbryllad vad det kan bero på :)

Hästar brukar ha ca 0,5 högre i temp på em jämfört med på morgonen. Sen på verkas tempen av att dom tex äter ror sig osv precis som på oss.

Ja precis, men som jag skrev ovan så ligger hon i normalläget på 37,6-37,8 dygnet runt. Efter hennes sjukdom i höstas tempade jag henne 3 gånger per dag (morgon, lunch/em och kväll) i 1 vecka efter friskförklaring, sedan ner till 2 gånger och sedan en gång varje dag, så jag har rätt bra koll på vart hennes temp ska ligga ;) Den brukar alltså inte fluktuera såhär "mycket" av att äta eller röra sig.

Jag skulle tro att det berodde på snöovädret som varit igår och blåsten som varit idag, men ska fortsätta att kolla tempen vid olika tidpunkter för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 139
Senast: Disen
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka