Förhindra utspridning av halm?

Marvin

Trådstartare
Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i, så att de har fri tillgång till halm på vintern när gräset har gett upp. Vi ställer in en rundbal.

Alla nöjda och glada, men hästarna vill tydligen helst bada i halmen. Några av dem (speciellt mitt sto) välter ut mängder av halm utanför lådan (för att äta nåt speciellt strå långt ner 🙄) och sen står de och kissar (speciellt min valack 🙈) i den utslängda halmen och vi får mocka bort allt med traktor.

Några idéer om hur vi ska förhindra spridningen av halm, utan att göra det svårt för dem att äta? Vågar inte ha nät av nåt slag då några av hästarna är viftiga med frambenen.

Nu har de avverkat en hel rundbal hö på en vecka på 5 hästar. 🙈

IMG_9289.webp

Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i, så att de har fri tillgång till halm på vintern när gräset har gett upp. Vi ställer in en rundbal.

Alla nöjda och glada, men hästarna vill tydligen helst bada i halmen. Några av dem (speciellt mitt sto) välter ut mängder av halm utanför lådan (för att äta nåt speciellt strå långt ner 🙄) och sen står de och kissar (speciellt min valack 🙈) i den utslängda halmen och vi får mocka bort allt med traktor.

Några idéer om hur vi ska förhindra spridningen av halm, utan att göra det svårt för dem att äta? Vågar inte ha nät av nåt slag då några av hästarna är viftiga med frambenen.

Visa bifogad fil 157643
Du måste ju lägga de speciella stråna högst upp förstår du väl 😉

Det går en bal hö för fem hästar/vecka i mitt stall också. 400 kg blir 12 kg/häst/dag. Det är knappast extrema mängder. I min lösdrift strör jag med halm (samma I boxarna).

Det går en bal hö för fem hästar/vecka i mitt stall också. 400 kg blir 12 kg/häst/dag. Det är knappast extrema mängder. I min lösdrift strör jag med halm (samma I boxarna).
Jo, hö går det ju också åt cirka en bal i veckan utöver halmen.
Mina hästar vill uppenbarligen gärna stå på halm. :D

Men det här är ju ute och blir blött och skitit, och stallägaren vill inte mocka i det utan väntar till det är katastrof och kör då ut allt med traktorn.

Visa bifogad fil 157643
Går det att dra ett småmaskigt hönät över balen?
Ger längre ättid och borde förhindra att de rotar runt så mycket i halmen?

Edit Läs ordentligt. Såg nu att du inte ville ha nät.
Kan man inte konstruera något i något annat material som kan vara som ett rutnät?
Ser en lösning framför mig men vet inte om jag kan förklara den eller om det skulle funka 😅.

Inser att det var ett lock påminnande om detta fast med fyrkanter jag tänkte på.
i Typ gummiaktigt material (gummimatta?)
Trä kanske också funkar bra. Det går jubatt prova.
Plast skulle jag däremot inte rekommendera då det ju kan bli rätt så vasst om det går sönder på fel sätt och kan bli sprött i kyla.

https://farmab.se/vatten-foder/fode...Wx4xdlStffzocv7Z5zGf0TumnmjyJ-0xoCHtsQAvD_BwE
Intressant!
Får kolla lite på det.
Det kanske räcker med att skruva ihop några plankor.

Liknande trådar

Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Hej jag behöver tips på hur man kan göra om man vill ha slowfeedingnät i boxen till hästen men man vill ha det så gott som riskfritt att...
Svar
6
· Visningar
2 392
Senast: NightRain
·
Ekonomi & Juridik Har ny häst som blivit riktigt tjock och inte klarar fri tillgång på grovfoder som jag haft tidigare. Måste göra något nu, risken för...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: acj
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka