Förhindra att hästen går på två spår??

Gilette

Trådstartare
Vad gör man för att förhindra att hästen går på två spår.
Min häst skjuter gärna ut bakdelen i vänster galoppen (det är hennes svåra varv) och går på två spår, särskilt på volten men även på fyrkanten. Jag visste itne att hon gjorde det förrän jag såg det på video och när domaren anmärkte på det i senaste tävlingen så jag vet heller inte hur jag ska märka när hon går på två spår, och när jag inte märker det blir det ännu svårare att taxera :smirk:

Min kompis medryttarhäst går på två spår i stort sätt hela tiden, i både trav och galopp, varför går hästarna på två spår egentligen?
:confused:

Sv: Förhindra att hästen går på två spår??

mitt tips ,utan att har sett hästen iofs, är att du för bak ytterskänkeln något för att hjälpa hästen hålla in baken och även se till att få upp stödet på ytter tygel så hästen får rätt balans.

Då du är i ridhus utnyttja speglarna!:idea:

mitt halvblod och jag hade samma broblem i vänster varv. Min tränare bad mej rida henne mer rakriktad i vänster varv på volten korta bitar för att få in baken på rätt spår sedan gällde det att vara uppmärksam och se till att bakvangnen hängde med så att säga;)

det var mitt bidrag men finns säkert fler tips på det här Lycka Till:)

Tack så jätte mkt för tipset! det var ett jätte bra tips, det ska jag tänka på!

Mitt tips till dig är att du tänker öppna då hästen skjuter in bakdelen.

hästar går på två spår när de inte är starka nog/tycker att det är jobbigt att trampa under sig ordentligt.

mitt tips är att tänka öpnna i galoppen

Grundreger 1A, är alltid att rätta in framdeln mot bakdelen, aldrig tvärtom.

Och på två spår går hästen för att slippa trampa under sig=jobbigare.
Så som tidigare nämt, led in framdelen mot bakdelens spår. Och lossa igenom den innersidan med innertygel.

Spegel är guld, i vardagen plus en bra tränare, är ekonomin skral så ta en kompis, två par ögon ser alltid mer en än ett.

Då kommer jag in nudå...

Har ett sto dom galopperar i 2 spår i höger galopp men inte vänster. Vilket ben är det som är svagt då?
Hur bygger man upp det svaga benet?
Hur klarar hon av o placera sig i 1.40 hoppning om hon är svag:confused:
What to do???

Behover det vara ett ben som ar svagtt? problemen kan sitta pa manga stallen, hon kanske ar kort i bukmuskelaturen, el har problem runt hoften..

varfor skulle en hast inte kunna plansera sig i tavlingar for att den ar svagare, den lar sig att kompensera,, fast det skulle sakert ga battre om hasten inte hade problemet.

till tradskaparen--
Tanker att det kan vara bra att ta ut en massor el liknande som kan hjalpa dig med att tala om vilka muskler hasten har problem i och hur man ska arbeta med dom.

sen sa tanker jag oxa att det kan bli lite trakigt for bade dig a hasten om du forsoker sitta och pressa in bakdelen med skankeln. Tank uppmjukande ovningar som gor det lattare for hasten att ga pa ett spar.. tex oppna sluta..

angelaL skrev:
Behover det vara ett ben som ar svagtt? problemen kan sitta pa manga stallen, hon kanske ar kort i bukmuskelaturen, el har problem runt hoften..

varfor skulle en hast inte kunna plansera sig i tavlingar for att den ar svagare, den lar sig att kompensera,, fast det skulle sakert ga battre om hasten inte hade problemet.

Jo jag tänkte eftersom hon inte går på dubbla spår i vänster varv, utan bara i höger.... så borde det vara så att ett ben är dåligare än det andra!?!!

Jo hon skulle kunna vara kort i muskulaturen... men jag funderar på om det kan vara problem i ett bakknä!??

Men om hon är dålig i en sida tycker jag hon borde bli halt o inte kunna tävla/placera sig... Men som sagt så är hon en fighter, så hon kanske belastar fel!

Din häst är antagligen "vänsterhovad", det är inte värre än att du är vänster alternativt högerhänt.

Se till att alltid ha högersidan loss i det vardagliga arbetet. Men det är ju ett problem som typ alla hästar har, så det är ju inget "fel" på din häst. Därför kan hon vara placerad i högre hoppklasser. Hon är duktig på att hoppa helt enkelt. Och vänsterhänt.

Blandrastik skrev:
Din häst är antagligen "vänsterhovad", det är inte värre än att du är vänster alternativt högerhänt.

Se till att alltid ha högersidan loss i det vardagliga arbetet. Men det är ju ett problem som typ alla hästar har, så det är ju inget "fel" på din häst. Därför kan hon vara placerad i högre hoppklasser. Hon är duktig på att hoppa helt enkelt. Och vänsterhänt.

Jo det kan mycket väl vara så...

Men jag upplever för mycket problem och vet att hon har en gammal skada i v.b och därför är jag extra nyfiken då hon ställer o har sig....

Blandrastik skrev:
Grundreger 1A, är alltid att rätta in framdeln mot bakdelen, aldrig tvärtom.

Och på två spår går hästen för att slippa trampa under sig=jobbigare.
Så som tidigare nämt, led in framdelen mot bakdelens spår. Och lossa igenom den innersidan med innertygel.

Spegel är guld, i vardagen plus en bra tränare, är ekonomin skral så ta en kompis, två par ögon ser alltid mer en än ett.

Håller med till 100%. Att med hjälp av bakåt dragen skänkel försöka rätta bakdelen efter framdelen är att jobba från fel håll - det är framdelen som skall rättas efter bakdelen då det är bakdelen som leder och driver.

Gilette: ang att du inte känner om hästen går på två spår: det känner du om du fokuserar och rider raka spår framför allt - då känner du att hästen inte är liksidig och rakriktad. Träna träna rakriktning, med det menar jag liksidighet även när du rider böjda spår. det är a och o och grunden för all fortsatt ridning.

Du känner din häst bäst, tycker du att du har mer problem än "nödvändigt", så åk och kolla henne på klinik.

Annars är det bara generellt att hästen bär sig, rätar ut den sida som den är stark på och kortar den sida den är svag på. Då ska man jobba lösgörande på den svaga sidan, övervägande alltså.

Blandrastik skrev:
Du känner din häst bäst, tycker du att du har mer problem än "nödvändigt", så åk och kolla henne på klinik.

.

Jo jag gör ju det... Det är ingen hälta som vet skulle hitta utan förslitningar som skall underhållas :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 269
Senast: tuaphua
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka