Förfryser "såret"??

E

El Karisma

Min lilla tös har lyckats skrapa bort en 10 cm lång och kanske 1 cm bred bit av håret på bakbenet (ovanför kotan och uppåt, fram på benet, ej vid senorna). Bara håret for väck, blödde icke. Men hur är det nu när det är kallt, förfryser hon den hårlösa fläcken?? :confused:

Jag skulle inte vilja linda med risk att det gnager på det ömma partiet = börjar blöda... Dessutom tror jag inte att en benlinda hålls på när det lilla yrvädret yr runt i hagen + att hon har sällskap av en shettis som försöker äta ALLT för tillfället, även sårspray...... Nyfiken 2 åring.... :crazy:

Sv: Förfryser "såret"??

Det beror på hur kallt det är, men ja, det kan blir frostskador i såret. Jag skulle utan tvekan ha lindat!!! Lägg en kompress längst in, och på med pad och linda. Tejpa fast kardborren om du är rädd att hon ska klä av sig...

Ingen fara, kan garantera att hon inte förfryser sig. Tänk på alla hästar som är kortsnaggade, går ju inte att täcka precis hela kroppen och de går bra ändå

kom ihåg att linda in hela huvudet på hästen så att den inte förfryser mulen eller ögonen! :idea:

fast det är skillnad på ett öppet sår och en kortklippt päls.....

ok, förstod att det svaret skulle komma, visst det är inte samma sak men kom igen.....
Det handlar om ett litet område där håret är avskavt inte ett öppet sår, klart att hästen klarar detta utan lindor!!!

var är det som fryser sönder när pälsen är bortluggad men huden helt intakt?
är huden inte skadad fungerar den precis som vanligt, blod transportera igenom och hindrar därmed förfrysning..

men jag förstå ditt tänk, när man har skadad hud fungerar inte blodgenomströmmningen som den ska utan förhindras, och då är det lättare att det blir förfruset..

det stod att det var ett SÅR??

sen beror det, som jag skrev, på temperaturen. i benen är det redan dålig cirkulation jmf med resten av kroppen, och är det 20 minus så finns det risk för problem..

Det står "sår" med tydlig förklaring i första meningen på inlägget ;)

ja i 20 minus är det risk för förfrysning av både det ena och det andra hos människan.. hästens päls är inte isolerad såsom isbjörnens päls, så bar hur jämfört med klippta ben är i princip ingen skillnad..

hm okej då det kanske inte var ett så allvarligt sår. :p

men håller fast vid att man inte skall utsätta riktiga sår för stark kyla, det har jag hört från flera vet. också.

Tack alla för era funderingar kring min fråga. Det är inget regelrätt sår, men håret är rejält avskavt.

Hittills verkar hon inte ha tagit nån skada fastän jag inte har haft benet lindat.

Det var nån som skrev om kardborreband på benlindan. Har tvättat upp några fleecelindor och skall sy i ett rejält kardborre band. Om de inte kommer till användning denna gång så är jag ju väl förberedd till nästa drabbning... Min häst tycks nämligen lyckas med det mest omöjliga, alltid.... o hon är bara 3 år ännu.... :cool:

Om det är lös hudflik kan det ju finnas en viss risk men det är inte vanligt att det händer, snarare gör kylan att bakterier inte kan leva & det är bara bra,

hm okej då det kanske inte var ett så allvarligt sår. :p

men håller fast vid att man inte skall utsätta riktiga sår för stark kyla, det har jag hört från flera vet. också.
nej precis, ett riktigt sår är ju som sagt skadad hud :)

Liknande trådar

Z
Hästvård Crow har fått ett (eller två, ett stort och ett mindre) sår på insidan av bakbenet. O_o; Det är hårlöst och ser lite skavt ut (huden är...
Svar
3
· Visningar
4 187
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka