Föreläsning på Örebro Universitet...

Migo

Trådstartare
... om AR, historia, filosofi och framtidsvisioner.

Nån mer än jag som var där och har lite tankar om planerna på framtida ridakademier?

Tycker som vanligt att BB har otroligt mycket givande filosofiska resonemang att dela med sig av, och jag är inspirerad så det sprutar ur öronen.

Mina anteckningar är måttligt sammanhängande, men kan lägga ut lite citat om nån är intresserad?

/Migo

Sv: Föreläsning på Örebro Universitet...

16952893.jpg

Copyright på foto, Ingela Hallblom, Örebro, 2007

NÄr jag har petat ur gröten ur öronen, ska jag lägga in lite av det jag har också i så fall. Jag bandade själva huvudföreläsningen med jobbets mp3-recorder, eftersom jag har svårt att se o hinna med att skriva, efter krocken... Mne inspelningen är inte perfekt, eftersom jag bara höll mic-en i handen och högtalarna sitter i taket, så ljudkvalitén är inte den lättaste.

Jag ska renskriva pö om pö... så det kan ta ett tag. Men då kanske jag kan fylla i luckorna!

Senast ändrad:

åh, kanon!!:D
Kan det kanske finnas möjlighet att få tillgång till den Mp3an? det var ju en gratisföreläsning och jag var där så det borde vara ok:angel:

Luckor lär det finnas en del i mina anteckningar, de är mest fulla av bra oneliners modell
"Jag tror inte på talang, det tar dig bara en bit på vägen. Jag tror på passion, det tar dig hur långt som helst"

Har du några reflektioner annars, vad tyckte du om det han sa?

/Migo

DET citatet skulle ju JAG skriva ju!!! Men jag har bara lyckats lyssna på o skriva första kvarten än... och orkar inte mer just nu....

Vad spännande...berätta mer:bump::banana:

Annika

Jag kan väl lägga ut MIN början...

Jag åkte bussen från min gata upp på stan och såg baklyktorna på den buss, som i god tid skulle ta mig till Universitetet. NEJJJJ!!! Jag hinner aldrig tänkte jag, men skyndade mig över på andra sidan gatan och hoppade på "second choice"- bussen. Den gjorde att jag fick pinna på längs en skum cykelbana över en mörk parkering och sen virra in i Forumhuset, där jga såg att det KRYLLADE av andra förvirrade människor, efter tre misslyckade försök hittade vi "Bion". MEN då började folk välla ut, stolar bars bort och förtvivlad tänkte jag, det är fullt, jag får åka hem...

16952797.jpg

Men, det visade sig att det var så många att arrangören, en rektor som är väldigt intresserad av ridkonsten i sig, och en av BB's riddare, som också jobbar på univiersitetet. Drömmen för rektorn är en blivande ridakademi. DET NI.

Föreläsningen började med filmen "The Royal Art Of Ridning!, som är ett konstverk i sig. Har ni inte sett filmen, BÖR ni göra det....

Denna text är ett föremål, utvecklat av min något usla danska. Jag förbehåller mig därför rätten till att bli missförstådd, som vanligt.

Branderup, startade föreläsningen med de frrågor man bör ställa sig när man ska börja med Akademisk Ridkonst.

• Vart ska vi starta?
  • Vart vill vi?
  • Var är vi nu?

• Vilket användningsområde/syfte vi ska ha den Akademiska Ridningen till.
  • Vilka möjligheter har vi nu, i framtiden?
  • Tillhör ridningen i framtiden bara sporten, eller tillhör den också annan form av ridning? Ridning som hobby, ridning som yrke, ridning som rehabilitering, ridning som terapi eller vad nu ridning kan vara.

Barndreup själv, säger att för honom är riding självklart en konst - ridkonst - konstart.

Historiskt sett började man inte rida perfekt akademiskt bara för att det startades ridakademier runt om i Europa. Utan historien började givetvis redan på de gamla grekernas tid.

Branderup viade sedan en bild på Alexander den Store, en bild som är hämtad från en sarkofag, inte som många tror, Aledxanders egen, utan från någon av de stora härförarna på den tiden.

16952892.jpg

Alla har väl hört historien om Alexander den store och hans välkände stridshingst Bukefalos, Bukefalos, som enligt historieböckerrna tydligen blev mycket gammal. Men samtidigt dog han flera gånger. Ja, åtminstone på flera olka platser...

Åter till bilden. Bilden visar Alexander och Bukefalus på en lejonjakt, där Alexander styr Bukefalos med små hjälper, lans i handen, enhändigt alltså rakt mot lejonet. Det kräver ganska mycket av en ryttare att kunna styra en häst, front mot front, med en så stor fara. Hade det varit en vanlig häst idag, så hade det troligen varit en halvpiruett och bort, långt innan man ens känt lukten av ett lejon.

Alexander fick sin ridintresse av sin farbror och far,.Det var en anställd yckesryttare, som stod bakom Alexanders ridutbildning, på redan välutbildade hästar. Som sextonåring (?) fick han Bukefalos, som Alexander sedan fick utbilda själv.

Här flikar Branderup in vikten av att när man skickar en häst på utbildning oavsett inriktning, skriva kontrakt med utbildaren om vad hästen kan när man lämnar den och vad det är tänkt att hästen ska kunna, där den kommer tillbaka.
....................................................................................
Copyright på text och bild, Ingela Hallblom, Örebro, 2007

Senast ändrad:

oj vad grundlig och duktig du har varit! Mitt är mycket mer lösryckt:o

Det är därför jag är rädd för att folk, får ha tålamod och vänta lite på fortsättningen. Jag och mina ögon kan inte koncentrera oss så långa stunder i taget och jag är en stor del av min sjukskrivningstid ute hos mor och far, för att kunna få skjutstill och från stall och julshopping. - Jag väntar på färdtjänst, då bus inte är ett bra altrenativ för mig. Hos mor och far, kommer jag inte att ha tillgång till bandningen, eftersom jag inte vill proppa mammas dator full med mina saker.

Jag var där, tyckte jag såg dig, men min gröthjärna fattade inte det förren jag var hemma...

Iallafall var det en väldigt intressant föreläsning, och jag fick med mig en del nyttigt hem som ska få gro i huvudet på mig!

Dela med er!! (till en stackare som jobbade hela kvällen och inte kunde åka)

Tack för att du vill ge med dig av dina upplevelser och BB's ord. Jag ser framemot att läsa mer framöver.

Annika

Jag är jätte nöjd med kvällen!! Inspirerande!!:bow:

Roligt att det var så många där!

Gillade det han som om sitsen, rätt sits för hästen. Min tolkning var att en bra sits handlar inte bara om att kunna sitta bra i sadeln utan även förmågan att anpassa sig tillfullo efter hästen. Något som jag kämpar med på hemmaplan, min hjärna vill inte riktigt översätta allt som min hästs rörelser gör med min kropp:p

Efter att ha pratat om Alexander den store en stund, hoppade Branderup lite mellan Xenofon i Aten och Alexander den store och jämför ända fram till nutiden, att när man skulle/ska lära sig rida blir man först ”tilldelad” en äldre utbildad häst, för att lära sig grunderna med hjälp av någon släkting, eller anställd, som jobbar med att utbilda hästarna, innan man som med tiden mer rutinerad ryttare själv kan utbilda sin egen unghäst.

Vi hoppar framåt i historien till renässansen och möter då den franske mästaren Pluvinel (1555-1620), som var läromästare för Ludvig XIII, ”barnakungen” och inte någon ”gammal man”, som felaktigt visas i filmen "De tre musketörerna", efter en roman av Alexander Dumas. Som 16-åring var Ludvig XIII myndig och fick därmed rätten att rida framför sin armé i krig. Det vill säga att han hade fått sin ridutbildning, med vapen och skulle kunna leda sin armé till häst. Redan när Ludvig XIII kunde sitta själv, blev han satt till häst i en barnsadel, i Danmark finns Christian IV’s barnsadel att se. Sadeln har ryggstöd och en bygel fram, för att barnet inte skulle falla av. Pluvinel använder sig av sin bästa häst, en berberhingst, vid namn Le Bonite i utbildningen av Ludvig XIII. Det var livsviktigt att ha en välutbildad häst, när man red framför sin armé i krig, eftersom kungen var den som skulle avlöna sina soldater, var det livsavgörande även för soldaterna att kungen överlevde. Och det gjorde Ludvig XIII.

Här har jag gröt i öronen igen, så här måste jag åter igen reservera mig för hörfel och stavfel och hoppas att någon har mer koll än mig.

En annan stormästare inom Akademisk Ridkonst som omnämns i Branderups fantastiska historeredogörelse är Grisone, som grundade den första ridakademin i Europa, Pigmatelli i Neapel, som idag är Italien men på ”denna tid” tillhörde Katalonien och det var alltså den spanska ridningen som avsågs även här. Grisone startade ridskolan för att ge högrenässanens adel en högklassig ridutbildning. Grisone, var den förste som kom på att privatisera ridutbildningen och anställde Pluvinel som instruktör. Grisone systematiserade principerna för ridkonstens utförande och författade även den första stilbildande ridläran. Pginatellis ridakademi, fick med tiden stort inflytande och ridakademier startades ute i hela Europa, där A och O, var att man satt rätt i sadeln. Kyrkan märkte ganska snart att ridkonsten gav makt och då bestämdes att även skolämnena som religion och latin var viktiga på ridakademierna.

I Danmark fanns en Baron von Huchthausen (jag har googlat, men hittar inget så jag vet inte om han heter så). Han var ambassadör för Dresden, Wien, Hanover, Oldenburg där de stora akademierna fanns, plus att han var chef för stuteriet och den spanska ridskolan. När inte Europa var ute i krig, så blev ridkonsten en stor del av fritiden också, då man på den tiden itne hade TV. Ridkonsten ledde till festligheter, dans och ”hästkaruseller”. Skcikliga ryttare gjorde riduppvisningar, som inte kan återskapas idag. Branderups förhoppning är att hans elevers, elevers, elevers elever någon gång i framtiden kanske ska kunna närma sig den form av ridkonst med exempelvis de riktigt avancerade skolsprången ovan marken.

Copyright på text, Ingela Hallblom, Örebro, 2007

Senast ändrad:

:bow::bow:

Tack Ingela för att du skriver ner detta för oss som missade föreläsningen. :)

Oh vad roligt!
Jag ska plöja så snart jag inte sitter på jobbet:angel:

Det verkar finnas ett stort intresse här i Örebro tycker jag. Vad sägs om att träffas och ha trevligt? Kanske titta på ridfilmer och dela med oss av litterära fynd? Eller bara tjattra???

JAJAJA! "Akademikergrupp" i örebro!:D

Det är ju himla utvecklande att sitta och prata ridning, kanske göra en drive o rida ihop nån helg eller så?

/Migo
vill!

Japp, det skulle vara synnerligen intressant. Inte bara historiska, litterära fynd kan man tjattra om.

Branderups vision om vad en nutida ridakademi bör innehålla:

• Historia
  • Hästens biomekanik
  • Hästens mun
  • Hästens foderlära
  • Hästens utrustning
  • Ryttarens sits och balans
  • Ridkningen i sig

Och sen var det säkert något mer han sa, som jag inte hängde med på

Framför allt tryckte Bent på att det inte ska bli "akademiker som rider", alltså ridning som ett extra tillval, utan "Akademisk ridning"= ridningen och kunskapen om hästen som centrum i en akademisk utbildning samt de övriga ämnena vid sidan av.

Jag kan både förstå och hålla med honom, med ridning som möjligt extraval vid sidan av försvinner mycket av det ideal som han/vi faktiskt eftersträvar. Då kan de lika gärna åka o rida på ridskolan i närheten.
Det finns redan idag utbildningar som har hästen och ridningen som huvudinrikting, men de har tävlingsridning och modernt tänk i fokus på ett helt annat sätt än Bent.

Vad jag förstår det så vill han ha en form av Strömsholm fast med akademiskt och mer filosofiskt/hästvänligt tänk?

*Delvis Knapplån*

Vad jag förstår det så vill han ha en form av Strömsholm fast med akademiskt och mer filosofiskt/hästvänligt tänk?

:mad: *HARKEL*

Innan någon annan säger det, säger jag det själv.

Strömsholm har SITT filosofiska/hästvänliga tänk. Det har INTE alternativa sidan någon copyright på. Jag har lärt mig fantastiskt mycket både på ridskolor med Strömsholmsutbildad personal och på olika kurser inom akademisk och centrerad ridning.

END OF DISCUSSION.

*har min gula kortlek i beedskap*

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama