Förebygga sommarexem?

L

Lilla_My

Importerade min pålle från island i september förra året. Allt har funkat bra, han är frisk och pigg och en underbar häst! Men nu börjar sommaren närma sig och jag funderar alltmer över risken för att han ska få exem som många islandsimporter får. Har tidigare haft exemhäst som fick ha "exemtäcke" på sommaren och det fungerade bra, men allra helst vill jag ju att han inte ska få några besvär.
Någon mer än jag som funerat över att försöka förebygga exem på en nyimporterad häst? Hur går ni isåfall tillväga?
Hur gör ni för att göra det lättare för era hästar som har exem?
Tacksam för alla tips!

Förebygga går inte, däremot lindra för den som har det. En del salvor fungerar bra, eksemtäcke, noggrann rengöring och dylikt.

Förebygga för en import, det gör man på samma sätt som man behandlar en eksemhäst. Med installning och eksemtäcke, detta får man nog hålla på med några somrar.

lägg på ett täcke när exemperioden börjar.
bucas har ett luftigt bra täcke som inte blir så tätt som exemtäckena, ganska dyrt.
kommer inte ihåg vad det heter, silverfärgat med hals och magplatta.
ta in hästen innan knott och mygg visar sig på kvällen.
med lite tur så kan man vänja hästen gradvis vid det nya klimatet och knotten. sen beror ju mycket på var man bor.

Jag funderar på om betet spelar någon roll för exemet, för mycket protein och så? Fast å andra sidan så är proteininnehållet väl högre på island än här i sverige? Tänker i vilket fall som helst vänja pållen mycket långsamt vid det nya gräset när det kommer, låta honom gå i gräshage korta stunder de första veckorna så det inte blir alltför snabbt byte från hö till gräs. Kanske gör det någon nytta.

sommarexem beror väll inte på gräset..

Men om man ser till att hästen är i bra kondition och är vällmående så borde den ha bättre motståndskraft..

sen lär det ju inte skada att kasta i hästen lite aloe jos och vitlök,, det är bra..

Borde det inte finnas såna dära "lopp" band som man kan ha på hästen,, fast det funkar kanske bara mot fästingar och inte knott...

sen är det väll bara att hålla hästen ren och tvätta när den är svettig,, typ

Att vänja honom vid gräset gör jag för att han ska må bra överhuvudtaget. Och så tror jag precis som du angelaL att om hästen mår bra så är den mer motståndskraftig mot det mesta. Att se till så han är fysiskt och psykiskt välmående blir nog mitt viktigaste sätt att motarbeta exem. Jag tror att exem lättare bryter ut när hästen är stressad precis som vi människor är mer mottagliga för visa sjukdomar när vi inte mår bra.

Gräset har knappt någon betydelse. Sköt hästen väl med bra mat, skydda den från knott. Använd Switch-pour-on, köp gärna ett eksemtäcke (Boetts rekommenderas). Ha öppna, blåsiga marker.

undvik att sätta hästen på klöverbeten eftersom det innehåller histamin som gör klåda värre. naturbeten med mycket örter är bättre än odlade beten. ge kalktillskott eftersom floran i sverige är surare både vad gäller beten och vatten.
eksemtäcke på kvällen när det är myggigt kan underlätta, eller att ta in hästen, men undvik täcke när det är sol! många eksemhästar får solbrist för att de går hela dagarna med täcke och får chock av solen om de sedan tas av. islandshästar borde vara extra beroende av sol eftersom den är starkare på island och lyser dygnet runt på sommar halvåret. så undvik att täcka hästen dygnet runt.
se till så att hästen mår bra både psykiskt och fysiskt, ge gärna vitlök el smörj med något myggavstötande. undvik knottiga hagar om de går el ta in hästen på kvällen.
schölj bort rester från feta salvor el smörjmedel ibland, med ljummet vatten el möjligtvis grönsåpa, men undvik att tvätta hästen i onödan (för att inte torka ut huden el ta bort dess naturliga fettbalans)
mvh / en annan my :D

är det inte så att man ska tvätta bort smuts och svett när man ridigt,, insekter känner ju lukten av svett och det är det som gör att de hittar till sitt offer..

Jag gjorde ett specialarbete om sommarexem och då rekomenderade de flästa att man ska tvätta/spola av hästen..

Fast som du däger kan man ju rubba fettbalansen,, så man kan ju tvätta utan att använda tvål..

Tycker inte att man ska använda sig av SWITCH. Kan ju, även om det inte verkar så vanligt, ge en allergisk reaktion. Dessutom är det mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljöer: Även grodor, insekter och spideldjur påverkas negativt.

Permetrin (det aktiva ämnet)utsöndras ju bla via urin och avföring (alla har väl sett en häst käka bajs nån gång).Visserligen är doserna man ska ge rätt låga men ändå. Man får ju inte behandla senare än 60 dagar före slakt t.ex. Nä hu. Röstar på eksemtäcke istället.

MVH Shasta

Jag tycker Switchen är bra , man behöver väl inte bada hästen där det finns grodor då. Jag har använt det i flera år utan problem, men man ska testa först. Sen har jag kört med vitlök och täcke och smörjt med beckolja. Inne på natten och bra bete. Hade en kanonsommar förra året, inget eksem. Få se hur det går i år peppar peppar...

Hm, ja att bada hästen där det finns grodor.... :idea: Bör man ju inte göra. Tycker bara att många som använder sig av switch inte verkar ta giftigheten på allvar utan trampar glatt omkring i bäckar och på andra våtmarker :mad:
Bara för att man inte SER hur det påverkar...
Husomhelst hoppas jag att din häst slipper jobbigt eksem i sommar!

Finns det inga andra insektsmedel som fungerar? Kanske något som inte är farligt för naturen?
Använder alla Switch?

De som har täcken kanske inte är så beroende av myggmedel, jag vet inte.. men det finns ju såååå många olika som vi har pratat om här på <Buke>. Jag använde beckolja utblandat med matolja för att dryga ut med och jag var jättenöjd. Det är samtidigt klådstillande verkar det som. Sök på förra säsongens trådar.

Tycker inte att man ska använda sig av SWITCH. Kan ju, även om det inte verkar så vanligt, ge en allergisk reaktion. Dessutom är det mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljöer: Även grodor, insekter och spideldjur påverkas negativt.

Permetrin (det aktiva ämnet)utsöndras ju bla via urin och avföring (alla har väl sett en häst käka bajs nån gång).Visserligen är doserna man ska ge rätt låga men ändå. Man får ju inte behandla senare än 60 dagar före slakt t.ex. Nä hu. Röstar på eksemtäcke istället.

MVH Shasta

Ja det är helt rätt att switchen inte är en toppenlösning. Men jag skulle ändå använda den för att skydda min nyimporterade häst för att undvika lidande för HÄSTEN.

Jag använder dock inte den på min eksemhäst. Det märks att det gör ont att få på.

Man ska ALDRIG smörja in med dylika salvor som helosan och andra feta salvor. Det samlar smuts och damm o gör kliandet än värre.

Många här klarar sina esemhästar med att tvätta med Prob-schampo en gång i veckan.

Jag tvättar varje dag med 1 dl äppelcidervinäger (fodervinäger) blandat med en halv hink vatten. Tar på med svamp o sköljer hästen med det. Man o svans o resten av kroppen efter ridning.

Det torkar inte ut och är mycket skönt och desinficerande för hästen.

AVS 14 är en bra salva.

Horsol ger lindring.

Ishavsalger hjälper många hästar.

Täcke o installning. Öppna o blåsiga hagar.

Tycker att ett eksemtäcke är ett utmärkt sätt att skydda HÄSTEN. Har man kostat på sig en import så.. Finns ju billigare varianter om man tror att ev. eksemproblem kan vara övergående. Nylanders hästkräm och veckotvätt med såpa brukarfunka bra för oss. Ger liksom Korven också vitlök. Äppelcidervinäger lät intressant, ska testa i sommar!

"Man ska ALDRIG smörja in med dylika salvor som helosan och andra feta salvor. Det samlar smuts och damm o gör kliandet än värre."

Ja, man får ofte råd om å smøre inn man og svans med salve, men det har jeg aldri forstått -det klør/kliar jo HVERTFALL om det blir fett og skittent/smutsig óg!!!

Da skal jeg ikke følge salve-filosofien i sommer!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 704
Senast: Korven
·
Islandshäst Ja som rubriken nu säger varför importerar man för skojskull med den exemrisk som är? Alltså jag pratar inte import av "super" hästar...
Svar
17
· Visningar
2 340
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
Islandshäst Jag undrar lite hur man bär sig åt när man ska importera islandshäst? Jag har två hästar som jag inte har råd att ta in men jag...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Mist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama