Förebygga inför sommarens exem

Sv: Förebygga inför sommarens exem

Jag köpte exemtäcket som finns på h--ks med tillhörande huva.. Fast det känns som det inte andas riktigt som jag skulle önska..
Finns säkert bättre modeller och märken men föregående ägare hade använt ett sånt och rekommenderade det.. +att dom tydligen badade honom med head and shoulders mjällshampo en gång i veckan..
Är det något nån här kört med? jag tvättade med prob istället..

Jag säger grönsåpa. Hur ofta tvättar du honom och täcket, hur ofta smörjer du in honom mm? Hööks täcket är ett eksemtäcke så det är helt rätt sorts täcke!

Gå in under islandshäst forumet och läs dom trådar som finns där ang eksem!

har okså en exem häst som kliar av sig man o svans.jag hade testat massa salvor men ingen hjälpt. en vetrinär i tingsryd sa till mig att testa bensyl bensonat och det hjälpte. hon har aldrig innan haft nån man och hon hade sår på rumpan. men testade det och denna sommaren hade hon lång fin man och inte ett enda sår:D

Kan du beskriva hur excemet börjar och hur det ser ut?
Toort, fnasigt, vattningt, varigt, svullet osv, vart på kroppen börjar det och var är hästen angripen?

Aha, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag :D

Horosol funkar inte på min mer än några veckor... Prob olja några gånger i veckan perioder varje dag samt prob schampo. Exem täcke, öppet lantskap i hagen. Hiltons örter har vart toppen på min häst!! Börja med allt i tid.

Ska man tvätta hästen med grönsåpan?
Tvättar inte hästen mer än till tävling.. Har nog levt lite i det gamla att hästen mår som bäst om man inte är där och tvättar bort allt naturligt..
Har fungerat på mina andra hästar men då har ju dom inte haft några problem med exem.. Har smort honom varje dag med tjärsalva i skapet och horsol i man och svans+ ultra shield flugspray på resten..
Ja jag kanske ska in där och kolla runt lite..

Jag köpte honom förra vintern och har bara varit med om en sommar med exem.. Förra sommaren hann jag nog inte riktigt med att fatta att det var så pass illa som det var innan det var lite sent..

De började med att han började klia sig i man och svans inne.. Lite så där "lagom".. Sen ökade det och blev mer å mer tills han nästan var hysterisk när han skrubba sig.. liksom kröp runt längs med väggarna halvliggandes..
Det är nog ganska torrt och fnasigt exem som bara finns i mankam och svansroten.. Sen ligger han och gnuggar sig och får som en torr hårlös landningsbana under hela magen..

´Kan inte avgöra vad det är han reagerar på men han går på ganska lite gräs och så står han inne från innan knotten kommer och då fodrar jag med hö.. Dom berätta att han var käslig för protein när jag köpte honom så fett bete törs jag inte släppa honom på..

Ja jag var nog lite för sen med allt förra året för dom sa att det var ett lätt sommarexem.. Tänkte nog inte att det skulle bli så pass som det blev..

I år åker exemtäcket på när regntäcket åker av på våren.. :)

Hiltons örter? Va e de för special? Berätta mer.. :)

Gud va härligt för hästen att få vara sårfri och ha man och svans igen.. :)
Vart får man tag på Bensyl bensoat och hur använder man det?
Det verkat ju helt otroligt bra.. :laugh:

Kan inte avgöra vad det är han reagerar på men han går på ganska lite gräs och så står han inne från innan knotten kommer och då fodrar jag med hö.. Dom berätta att han var käslig för protein när jag köpte honom så fett bete törs jag inte släppa honom på.

Det är inte troligt att det är protein i grovfoder eller bete som utlöser problemet. Hästar som beter sig som din är vanligen allergiska mot svidknottens saliv; de får alltså kraftig klåda av knottbett.

Vart får man tag på Bensyl bensoat och hur använder man det?

Be en veterinär skriva ut recept på bensylbensoat-salva. Salvan heter Bensylbensoat 35 % i sebum, blandas till "extempore" på beställning av APL, Apotek Produktion & Laboratorier. En burk innehåller cirka 800 gram, det tar ungefär en vecka att få den levererad till ditt apotek. Kostnad ca 650 kronor, plus ev receptavgift. Salvan är fet (sebum är fårtalg) och väldigt dryg, burken räcker länge. Fungerar utmärkt för klihästar, håller knotten borta! Smörj ungefär var 3-4:e dag, eller vid behov.

Skriver under på det!

Och som sagt, lägg in stöten så fort det är barmark! Knotten kommer långt innan vi tror det!
Jag kan tipsa om att badda man, svans och magsträng med kamomillthe...Funkar lugnande och återfuktar lite!

Hoppas att du lyckas hålla det i shack i sommar!

Ja du ska tvätta honom med grönsåpan, den rä både antiseptiskt och återfettande. Du bör tvätta honom 1 gång i veckan och så även hans eksemtäcke.

Du kan beställa hem en produkt som heter Killitch, googla så kommer det upp en återförsäljare i Sverige och du bör börja så snart som möjligt med detta medel. Den innehåller Bensyl bensoat och är helt gudomlig!

Var in och letade efter Killitch men det ser ut som den återförsäljáren inte är återförsäljare längre.. De kanske finns någon annan eller måste man kanske beställa hem från england?

Nu är iaf ett Boett exemtäcke med tillhörande huva på väg hem till mig..
Ska trä på honom det ganska snart.. snön lämnade hagarna typ igår.. :)

Har blivit rådd att bada honom med probshampo en gång i veckan och smörja med horsol typ varje dag.. Blir nog ett första bad till helgen..

Är killitch bättre än horsol så man skulle försöka få hem det hellre än köpa horsol?

Har tillsatt linfröolja i maten sen nån vecka tillbaks men det har nog ingen verkan detta år men kanske till nästa.. :)

Har höra att ProEquo ska vara bra för att undvika/minska problem med eksem! Kanske kan vara värt att kolla upp, finns ju dessutom att få tag på i sverige, så det är ju lite lättare.
Någon som redan provat det?

Har nu haft eksemhäst i tio år och har provat massor. Inget har hjälpt till 100%, men vi kan hålla hästarna ridbara. Av 13 islandsimporter har 2 eksem, än så länge. Eksemhästarna har mycket eksem, inte bara mjäll. Vi har använt Ökozon, och det fungerade okey men inte fullt ut och eftersom man blev tvungen att köpa paket tog en del av grejorna slut medan lagret av annat bara ökade.

Det här är vårt koncept i väntan på något som kan göra dem friska:

Boetttäcke, annat billigare i reserv men alltid boett som standard.

Hästarna kan gå in när de vill.

I magen linfröolja och foderjäst.

Mycket grovfoder eftersom de lätt tappar vikt.

Tvättar smörjer och sprayar med Ekholms PROB. Tvättar minst en gång i veckan.

Homeopatpiller som jag köper av Helena djurhomeopat (googla) billigt och gör hästen lugn så att den inte år omkring och kliar sig hysteriskt. Verkar faktiskt ta bort kliet.

Och förra året köpte vi en Predator dynamic, en myggdödare. Vi hade absolut mycket färre blodsugare på gården än i trakterna runtomkring trots att vi köpte den under sommarens senare del. Ska bli spännande att se vad som händer när vi börjar med den tidigt. Den tar dock bara flygande insekter och inte fästingar.

Nu var jag otydlig igen: Mina eksemhästar har mycket eksem om de inte sköts ordentligt.

På min fungerar sweet itch control hur bra som helst.Sommar efter sommar kliade min häst manen av sig och svansen men efter jag prövade sweet itch så fick han den där långa fina manen som jag längtat efter.Tyvärr slutade hästbutiken som hade det medlet så förra sommaren var manen borta igen och jag prövade mig tokig på alla möjliga medel men nu har jag fått tag i en annan leverantör som tar in medlet sweet itch så jag ser framemot sommaren nu!:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
F
Islandshäst Måste fråga om tips och råd från er kloka, erfarna bukare:) Jag får i slutet av denna månad hem en vallack med exem. Jag tycker att...
Svar
2
· Visningar
1 391
Senast: IslandsMalin
·
J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 282
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka