Förebygga gaskolik?

P

Petunia

Min lilla shettiskorsning på 2½ år har nu två gånger på tre dagar fått kolikkänningar pga gas i magen. Troligen äter han snö ute... de har inget vatten i hagen, men har fått komma in till varje mål mat och äta hö och serverats ljummet vatten till det. Idag var de ute 2½ h innan han visade symptom. Veterinär var ute och gav honom kramplösande och olja, men hade inget förslag till lösning och så här kan man ju inte hålla på.

Att de inte är bra att de är ute för länge utan vatten vet jag, men tyvärr har vi ingen möjlighet just nu att ge vatten ute när det är -20 grader. Men drygt 2h ska han väl klara sig utan när han fått ljummet vatten i hink inne under hela natten och sedan igen efter mindre än 3h utan att ha ätit något torrt däremellan?

Snö har det ju varit ett tag, men koliksymptomen kom nu i måndags i samband med att det blev så väldigt kallt ute. Kan det ha något samband? Han ser ut som en liten isbjörn och verkar inte spänd eller så som att han fryser. Han dricker ordentligt under natten, men kastar sig inte på hinken när han kommer in.

Vad gör man för att de inte ska äta snö? Munkorg?

Sv: Förebygga gaskolik?

eftersom han kommer in och får dricka vatten till varje mål mat, antar jag att det är någon där som kan släpa in han, så borde ju den kuna ge vatten ute? Stället du ut en hink med varmt vatten så har det inte frysit på två timmar, säkert blir det en skorpa men det kan ju hästen själv få hål på.

annars finns det ju olika sätt att isolera själv, och på så sätt fördröja frysningstiden lite

lär ju vara smidigare, och schysstare mot hästen..

Ja, mina föräldrar jobbar hemma på gården där jag har dem, så de kan ta in dem. Normalt sett får de vatten ute, men nu har det varit -20 denna vecka, så även om det inte fryser på en gång så blir det snabbt kallt och då dricker de ändå inte. De verkar inte heller särskilt intresserade av vattnet direkt när de kommer in heller, så de tycks inte vara särskilt törstiga mitt på dagen heller.

Min stora häst vill inte dricka sitt vanliga vatten, och där är vattnet ändå några plusgrader (som stalltemperaturen), han vill ha det ljummet när det är så här kallt. Dessutom känns det bättre att de dricker inne så man ser hur mkt var och en av dem dricker (de är två).

Jag tycker inte det verkar vara törst som gör att han äter snö, för jag kan inte tänka mig att han hunnit bli så törstig på 2h att han måste äta en massa snö :confused: Nu har de fått stå inne en hel del extra de senaste dagarna, och får komma ut på promenader istället för att röra sig.

Jag tror inte att det är snöätandet som är problemet, utan att han dricker för lite. Jag hade försökt lösa vattenfrågan i första hand.

Hästar dricker i samband med att dom äter. Kanske inte direkt men oftast i samband med. En del vill inte dricka isvatten. Problemet är vanligt och man får försöka lösa det så gott det går, särskilt om man har en känslig häst som lätt får kolik.

Fast under natten dricker han ordentligt, ca 10-12 liter (liten shettis). Som det är nu får de alltså ljummet vatten i samband med hö, och då dricker han en del (ca 2-3 liter drucket under 2h kanske) men kastar sig inte över det utan dricker i omgångar. Är 12-15 liter för en shettis för lite? De får ljummet vatten, så temperaturen borde inte vara ett problem.

Ja, det är det jag funderar lite på också eftersom det kom i samband med att det blev några grader kallare, och det kunde varit fallet i måndags när de varit ute några fler timmar... men idag kom symptomen efter 2h i strålande sol och vindstilla?

Han ser ut som en liten isbjörn, och ryggmusklerna känns mjuka och fina så han verkar inte spänna sig pga kyla. De rörde sig en hel del ute idag också då de fick gå i en större hage idag (dock inte så de blev svettiga/för varma), så jag vet inte...

Kan det hjälpa med täcke? Förlorar de verkligen så mkt värme under magen att ett täcke spelar någon roll? Isf med magplatta antar jag, annars känns det ju lite poänglöst när han har så mycket päls... Han är inte frusen av sig alls annars.

Varför tror så många att snö orsakar kolik ?? :confused:

Vet du att det var just gaskolik ? Gaskolik brukar hästar få av tex bristande foderrutiner, foderbyte mm.

Så här vinterttid brukar det oftast vara grovtarmsförstoppning pga av en del saker som tex: minskat vattenintag. På unghästar kan det även bero på spolmask eller kraftig förekomst av bandmask. Många hästar dricker dåligt på morgonen, kanske pga stress innan de ska få gå ut...sen är dom utan vatten flera timmar innan dom får något. Såhär på vintern är det alls inte ovanligt med kolik pga att dom inte vattnas.

Veterinär var ute och konstaterade gaskolik med snö som möjlig orsak, så det är det jag går på. Om det berodde på något annat kan jag bara spekulera i. Att han äter snö vet jag åtminstone, då jag har sett honom göra det. Matrutiner eller foderbyte är det flera månader sedan vi ändrade, och allt hö sedan dess är taget på samma ställe. Utöver det får han bara en näve proteinpellets och mineraler på kvällen för att komplettera värdena i grovfodret

Jag tror inte riktigt heller att det beror på vattenbrist , då de som sagt har tillgång till ljummet vatten flera gånger under dagen och enligt mig dricker han då normala mängder. Under natten dricker han ca 10 liter när han står inne, och sedan några liter till i samband med mat. Inte heller är han stressad vid utsläpp på morgonen. Idag fick han som sagt symptom efter 2h ute, vilket inte känns som särskilt länge utan vatten...

De har fått mat och ljummet vatten på morgonen inne de här extra kalla dagarna. De är vana vid att utsläppet sker vid lite olika tillfällen beroende på väder, så de står aldrig och stampar när det är dags för utsläpp. Mat får de på ungefär samma tider varje dag, kan diffa någon kvart hit eller dit...

Han är maskkollad i slutet på september men var inte i närheten av att behöva avmaskas, och hagarna de gått i under sommaren och nu en annan hage de senaste två månaderna har varit helt hästfria i två år innan dess, så parasittrycket bör vara väldigt lågt.

Kan det vara pga att han rör sig mindre när det är så mkt snö?

Ja, det är ett alternativ jag funderat över. Samtidigt så är det bara ca 2 dm snö i den hage de går i, och då pudersnö som inte alls är tung. Där de mest går så är det ganska nertrampat, så där är det inte jobbigt alls att gå. Igår hade de dessutom gått i en större hage där de rörde sig och busade ordentligt...

Varför din pålle fått gaskolik kan jag inte svara på men några tips som jag fick när våran häst fick det vid några tillfällen förra vintern var att ut och promenera med henne och att man kan ge fil något jag ej behövde prova då hon inte fick det nå mer efter jag fått det rådet. Hoppas det löst sig för dig nu i alla fall.:):)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Efwa
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 274
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka