Sv: Före och efter (renovering utav stall)
Ja, något urtjusigt stall som ditt har jag ju inte - men med tanke på vad jag hade att jobba mig upp i från så är jag riktigt nöjd. Det är dock inte klart på bilderna (eller ens irl för den delen) för vi hann inte pga allt regn i höstas. Men ja, jag bjuder på dessa ändå! ^^
Jag (Vi, men mest jag) har gjort allting själva - lagt tegelgolv, handgjutit betong i boxarna (lastbilen tog sig inte fram pga av blötan.), byggt och målat och fixat och donat. Alla boxarna är byggda till 95% av virke från golv och väggar sedan innan, återvunnet material alltså. Vi fick baxa/spränga ut 2 gigantiska stenar som krupit upp genom golvet, skotta ut åratal av gammalt mög. Under det befintliga, ruttna/spräckta/uppvuxna, trägolvet så hittade vi ett till - man hade helt enkelt lagt ett nytt uppepå det som blivit dåligt.
Pelarna som höll uppe höloftet hade satt sig så att taket var helt snett, så dom har vi rätat upp med hjälp av massiv domkraft och stenblock.
Vi fick kärra in 40ton grus med skottkärra för att lastbilen inte kunde ta sig fram hela vägen..
Det är otroligt luftigt och hästarna trivs otroligt bra trots att det är lika kallt inne som ute. Halva stallet har öppet upp till nock (8-10m) andra halvan har höloftet ovanför. Stallgångarna är 3,5 resp 2,2m breda och boxarna är 10m2, 11,5m2 och 13m2.
Jag är riktigt nöjd med mitt lilla stall, det har inga lyxfunktioner och sådant - men vi trivs! ^^ (Att jag dessutom upptäckte att det fanns både kallt OCH varmt vatten utdraget dit var en lycka utan dess like.
)