Blandrastik
Trådstartare
Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte sett förr.
Hon hade ett litet brunt sto av lite grövre modell. Reflexflärpar på stigbyglarna, på huvudet den billigaste "Classic-hjälmen" från Hööks, på hjälmen en pann-lampa. Hon red i oskodda ridbyxor och den tjocka täckjackan var på hela passet. På fötterna ett par Graninge. Till min förvåning red hon i en Equipe-sadel och det för övrigt enkla tränset var försett med ett "Golden Wing-bett". Min hjärna hann för mig och jag tänkte: "Hon lär inte öva på skolor".
Det gjorde hon inte heller. Men jag var jäkligt snabb att ge henne en fördomprofil.
Jag har döpt henne till Lena. Här är min fördomsprofil på Lena:
Så här:
Hon hade ett litet brunt sto av lite grövre modell. Reflexflärpar på stigbyglarna, på huvudet den billigaste "Classic-hjälmen" från Hööks, på hjälmen en pann-lampa. Hon red i oskodda ridbyxor och den tjocka täckjackan var på hela passet. På fötterna ett par Graninge. Till min förvåning red hon i en Equipe-sadel och det för övrigt enkla tränset var försett med ett "Golden Wing-bett". Min hjärna hann för mig och jag tänkte: "Hon lär inte öva på skolor".
Det gjorde hon inte heller. Men jag var jäkligt snabb att ge henne en fördomprofil.
Jag har döpt henne till Lena. Här är min fördomsprofil på Lena:
- Lena är en återfallsryttare, plus 45 i ålder.
- Lena tjänar en bit över genomsnittet, har därför sin häst uppstallad på stall med tämligen hög standard. Och blandar sin hästutrustning med billigaste tänkbara med riktigt dyra grejer.
- Lena har läst massor på nätet om hästar och ridning.
- Lena har inga tävlingambitioner utan har köpt ett tolvårigt sto som är grundutbildat, hon har i mina ögon betalat för mycket pengar för sin häst.
- Lena rider mest ut, för hennes häst tycker "det är så tråkigt i ridhuset".
Så här:
- Jag är 100% bling-fri
- Jag rider i Dyon-träns och Passiersadel och Cavalloridstövlar.
- Reflexer har jag bara ute när det är mörkt.
- Jag rider i täckväst av okänt märke och alla mina ridkläder är mörkblå, gråa eller svarta. Inte heller de av känt märke.
- Har alltid håret uppsatt i en kort svans.
- Alla schabrak är blå, grön-blå, svarta eller grå
- Jag rider utan benskydd
- Jag rider med ett 130:- bett av enklaste modell
- Jag rider aldrig med hjälptyglar
- Min häst är typ 170 standard halvblod av ädlare modell