Fördelar/nackdelar att betäcka 3 åring??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
W

Witzippa

Ni som betäcker era 3-åringar, hur resonerar ni kring anledning till detta, givetvis finns ju självklara anledningar för er som bedriver enbart avelsverksamhet men alla som kanske bara har ett mindre antal hästar som jag och där hästarna kanske är tänkta till tävling innan avel, hur resonerar ni?
Alla oavsett verksamhet eller ej får gärna svara med lite för och nackdelar med att betäcka tidigt:)

Frågar såklart detta då jag själv funderar på att betäcka mitt sto (som blir 3 nästa år) av flera anledningar, dels ger det henne "ett år extra" innan tävling startar (vilket jag på tidigare hästar tyckt varit mycket bra ur mental synpunkt) och dels har hon mycket bra stam, exteriör och temperament.
Men tänker samtidigt på hur mycket hållbarheten för tävling påverkas eftersom det under dräktigheten är svårt att hålla igång hästen, även om man kan motionsrida så blir det mycket tid dvs. uppbyggnad och träning av unghästen som faller bort denna period.

Är helt klart obeslutsam om jag ska avla först och tävla sedan eller tvärtom...:confused: någon som har några bra argument för och emot??
De fölston jag tävlat hade redan den delen avklarad när jag köpte dem så jag har inte haft "chansen" att betäcka någon 3 åring så som jag har nu.
Har själv bara haft äldre "färdigtävlade" ston i avel tidigare...

Kanske ni även har andra infallsvinklar på det hela som inte har med tävling/träning att göra också?

Sv: Fördelar/nackdelar att betäcka 3 åring??

Hej. Vi betäckte vår 3-åring efter treårs testet. Vi hade bestämmt tidigare att om det går bra o hon får bra kritik så skulle vi ta ett föl på henne. Nu blev hon klass 1 så de blev bara att köra på :)
Jag kännde att det va skönt att betäcka henne för att få ett extra år på oss, jag gick sista året på gymnasiet så kände att tiden inte riktigt räckte till.
Efter fölingen så blev stoet som en helt annan häst, så mogen i huvudet o kändes verkligen redo att börja jobbas med.
Va även skönt att hon nu hade fölet avklarat o att man i framtiden inte skulle behöva känna att man måste avbryta ev. tävlings gång för att det börjar bli "bråttom" att ta föl pga. åldern.
Tycker även de som va intresserade av att köpa stoet, nu när vi sålt henne, uppskattade att hon redan fått en avkomma.

Jag har också sånna funderingar. I och för sig så kommer jag bara använda min häst som hobbyhäst men ändå. Främsta anledningen till att jag vill betäcka henne är att jag vill stamboksföra henne. Mamman är varken körd eller stamboksförd så vill helst få in dottern. En annan anledning är att det är nog inte helt fel att mitt sto får mogna 1 år till innan vi sätter igång på riktigt.

När det gäller stora hästar så ligger ju vinsten mycket i att ett sto som betäcks som treåring får ett år tillgodo på många unghäst evenemang. Hon får ju t ex som femåring gå kvalitén och är ju betydligt mer utvecklad än fyraåringarna. Då också med chans på betydligt bättre resultat för framtiden.

När det gäller stora hästar så ligger ju vinsten mycket i att ett sto som betäcks som treåring får ett år tillgodo på många unghäst evenemang. Hon får ju t ex som femåring gå kvalitén och är ju betydligt mer utvecklad än fyraåringarna. Då också med chans på betydligt bättre resultat för framtiden.
Det är ju samma vinst för ponnyer som går som fölston ;)

Jo, det finns ju helt klart fördelar med att hästen får ett extraår, det kanske inte finns så mycket nackdelar?...

En av nackdelarna kan ju vara den risk som en dräktighet/fölning innebär tex.
Men o andra sidan så kan ju hästen få kolik, bryta benet eller liknande precis när som helst.

Eller om märren har svårt för att hålla vikten så kan ju skicket på märren vara rätt dåligt när man är "klar".
Så är märren svårfödd, har svårt för vissa fodersorter eller liknande så skulle jag tveka.

En positiv sak är även att lungor och hjärta utvecklas mkt under dräktighet, på ett väldigt mjukt och skonsamt sätt. Istället för att intervallträna hästen som ju medför många risker med benen, senor om man har otur.

Det är en jämt balansgång tycker jag, och min åsikt är då att om märren verkligen har nåt att tillföra, och är riktigt bra, inte bara ok, utan riktigt bra. Ja då är det bara att betäcka. Annars är det kanske bättre att vänta o se vad som händer med hästen utvecklingsmässigt.

Håller givetvis med att det alltid finns för och nackdelar, känner att det finns många fördelar att betäcka just detta sto med tanke på stam och egenskaper, en sak som påverkar lite för mitt beslut är om jag har möjlighet att behålla avkomman eller inte, dvs har plats och ekonomi för det. Jag har svårt att sälja mina hästar om det inte finns en konkret anledning till det dvs att man kanske inte passar ihop o hästen har det bättre hos en annan ryttare eller att hästen kanske fått en skada som gör den obrukbar för ridning/tävling osv, men det är svårt att sälja en fin avkomma....! Jag har ingen större verksamhet heller o satsar inte på avel på heltid, snarare att man kanske tar en avkomma för att det är ett fint sto och för att det kan bli ens framtida tävlingshäst, så det kanske är mycket i det som min tveksamhet ligger, sedan har jag liksom ovanpå det börjar fundera om egentliga för- och nackdelar med det hela för att blir mer beslutsam.

Jag planerar oxå att betäcka min blivande 3 årning (07) till våren, av den anledning att hon är så stor så jag vill att hon ska få växa färdigt och mogna i lugn och ro.

Jag hade planer på att betäcka min -07 till våren, främst för att stärka skelett, senor, lungor, hjärta etc på ett skonsamt och gradvis sätt, men även för att stamboksföra henne och givetvis få en lite mognare individ.

Tyvärr har jag inte möjlighet att ha två hästar och med nuvarande säljmarknad vågar jag faktiskt inte betäcka med risken att stå med två hästar. :crazy:

Jag är samma läge, har en 07 med bra stam, strakt mödene, psyke, lättlärd etc och har väl eg besämt mig för att betäcka, främst pga de fördelar som nämnts tidigare: metal & fysisk mognad/utveckling etc. Det stämmer dock att hon själv ska vara en lämplig individ, vilket jag hoppas 3-års ska ge en fingervisning om (man kan ju inte bara leva på släktingarnas meriter anser jag öven om alla naturligtvis kan ha en dålig dag). Jag väljer dock helst en äldre meritrerad hingst till ett oerfaret sto...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 577
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 591
Senast: Svartkatt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur