Fördelar med kastrering?

L

lotta_k87

Jag har en hanhund på 8 månader som jag har planerat att kastrera. Vi har en till hane i vårt hem. En golden som dock är världens snällaste, men nu har lillhunden börjat tävla med honom om ranget.
Dessutom är han störtomöjlig när man promenerar ute. Han lyssnar inte alls utan koncentrerar sig bara på allt runtomkring = pissfläckar :p
Vågar heller inte släppa honom lös ute nåmer eftersom vi har löptikar i byn och han har tagit egna promenader ett par gånger när vi har gjort försök med lösträning hemma. När han var mindre var det inga problem.
Försvinner alla dessa "problem" vid en kastrering?
Vad finns det mer för fördelar med kastrering??
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Om ni kastrerar så här pass tidigt bör dessa "ovanor" försvinna, kastrerar man en vuxen hane kan de ha tränat in beteendena så de inte försvinner.
Andra fördelar är ju att man helt eliminerar risken för testikeltumörer :)
När han inte har alla pissfläckar att tänka på kanske det blir lättare att få kontakt för att träna inkallning och annan "lösträning" men det är ju fortfarande nötning som gäller och alla unghundar är ju lite "vilda".
Nackdelar med kastrering kan vara att hunden har lättare att lägga på sig samt att de blir mer "loja" i tempramentet.
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Man skall inte tro att intresset för pissfläckar nödvändigtvis försvinner för att man kastrerar tidigt(har ett exempel hemma), detta intresse har inte bara med sexualitet att göra.
PL
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Försvinner alla dessa "problem" vid en kastrering?
Vad finns det mer för fördelar med kastrering??

Kan bara berätta om vår omplaceringshund. Det har inte försvunnit, men problemen har blivit mindre och lättare att hantera.

Han är inte längre lika dominant. Han är fogligare och han drar mindre i koppel. Han lyssnar bättre och han är inte alls lika hårt focuserad på precis alla piss-fläckar. Han har blivit lugnare och mer harmonisk. Han har lättare att koppla av och stressar inte alls upp sig lika lätt som förut. Men allt försvann naturligtvis inte och vår övriga träning har också bidragit till att vi nu har en trevligare hund.
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Vi kastrerade våran vid 10 månader och det var alldeles för sent.
Det vart ingen skillnad alls på honom, så ju tidigare desto bättre.
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Min hund kastrerades 6 år.. han är precis likadan som han va tidigare.. sen vet jag inte om det är för tidigt att säga eftersom det är lite mer än en vecka sedan han kastrerades :p Men han har inte blivit en filbunke.. dock inte därför jag kastrerade honom för att han skulle bli lugn.. utan för att jag vill inte ha några valpar..
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Vi funderar på att kastrera våran Schäfer/Kelpie hane, eftersom han har så otroligt mycket "hanhormoner" och är väldigt ranghög. Han är i grund och botten en toppenhund, som är lugn och snäll, lydig och duktig, men han kan aldrig koppla av eftersom han hela tiden måste skälla på anda hundar och vakta (visa att han minsann är bossen)
:smirk:
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Vi kastrerade våran vid 10 månader och det var alldeles för sent.
Det vart ingen skillnad alls på honom, så ju tidigare desto bättre.

Vår kille var strax över 2 år.... och vi är mkt nöjda med den förändring som blev. Men alla hundar är ju olika.
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Jag tror att väldigt många han hundar skulle må bra av att kastreras... Ska man inte ha dem i avel finns det ju ingen anledning att de skall dras med drifter hela sitt liv som dem ändå aldrig får tillgodose... I och för sig så har jag ju sett en del hanhundar i lydnad trots löptikar i området.. Så det gååår att få lydnad, inge drag i kopplet trots drifter.. Frågan är bara om man som människa är tillräckligt duktig. Jag är det inte...:smirk:
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Det enda jag märkt sedan jag kastrerade min (han var 1,5år när det gjordes) är att han blivit mkt mer matglad samt att han är keligare. Så bryr han sej mindre om löptikar :)
Men hur dom reagerar är jätte individuellt, så man ska nog inte förvänta sej så mkt, med risk för att bli besviken.
 
Sv: Fördelar med kastrering?

han drar mindre i koppel.


Blev bara lite nyfiken.. vad har drag i koppel med att göra om han är kastrerad eller inte :)
Min hanhund går jättefint i koppel både när han inte va kastrerad och nu när han är det..
Har inte det med hur mkt man tränar med dom att göra? :)
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Tack för alla svar! :bow:
Han kommer trots allt att kastreras redan imorrn. Vi fick en tid väldigt fort... Jag förstår att det kan vara så att han inte lugnar ner sig alls, men ett försök skadar ju inte. Han ska trots allt inte användas till avel, så det är egentligen sak samma. :) :bow:
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Då är vi två som ska låta skära bollarna av våra voffsingar i morgon. Hoppas allt går bra för både din hund och min!

I mitt fall är huvudanledningen att vi har en tikvalp, som ju onekligen kommer att bli en stor flicka och börja löpa så småningom, och vi har inte någon bra möjlighet att lämna bort någon vid löp. Sedan gillar vår hane inte andra hanar heller, men det är väl tveksamt om det blir någon skillnad på den fronten, han är nämligen snart sex år. Blir det bättre är det ju dock bonus. Däremot oroar jag mig liteför matglädjen, då han redan i dag är en ständigt mycket hungrig hund...
 
Sv: Fördelar med kastrering?

*kl*

Då var det gjort. Han har varit VÄLDIGT trött de senaste dagarna och har nog lite ont också.. Men klagar inte. Han är så ynklig så..

Är det normalt att hundar har svårt att hålla urinen när de är nykastrerade? Min hund har slutat gnälla framför dörren :confused: , kan inte hålla sig nätterna igenom och ofta kommer kisset just innan man hunnit utanför dörren.
Han har tidigare varit helt rumsren.
Igår kväll rastade jag honom kring 23tiden just innan vi gick och la oss. Han brukar i vanliga fall då klara sig upp till 12h. Nu hörde jag när han strax innan kl 5 kissade PÅ GOLVET :crazy: .
Är detta vanligt?
 
Sv: Fördelar med kastrering?

min kille kissade på sig två gånger när han va nykastrerad...det kan man väl iofs förstå eftersom han va sövd..
Men han hade inga problem att hålla sig dagarna efter..då va han precis som vanligt :)
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Vågar heller inte släppa honom lös ute nåmer eftersom vi har löptikar i byn och han har tagit egna promenader ett par gånger när vi har gjort försök med lösträning hemma

Långlina
a056.gif
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Kastrerade min labbepojke igår :bow: Han är nästan 1,5 år och sanslöst galen i ALLA hundbrudar, vare sig dom löper eller inte. Ska jucka och tukta upp kuddar m.m. inne. Man blir tokig!!! Han var trött efteråt och ranglig på benen. Har inte haft problem med kisseriet. Men vi bor dörr i dörr med en tik som är i höglöpen just nu, och det kanske fick upp honom på benen så snabbt ;)
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Min labbe är egentligen väldigt duktig och lättlärd, men det brister i kontakten mellan oss. Allt annat är såååå intressant, och det har blivit ännu värre sista månaderna. Han blir helt blockerad när han känner lukten av en löptik... Och fast han kan gå i koppel utan att dra, så bara drar han iväg dit doften bär... Jag tror att det inte bara sitter i hur väluppfostrad dom är. jag tror att det är en väldig skillnad på olika individer...
 
Sv: Fördelar med kastrering?

Kastrerade som sagt min igår, och de uppgifter jag fick var att det tar i alla fall 1 månad innan jag kan färväntas se några resultat/förändringar. Det tar visst tid innan det går ur kroppen på dom. Är dom unga kan det gå lite fortare och är dom äldre kan det ta ännu längre tid...
Sedan är det väl också som nån annan sa att det kan ofta handla om invanda beteenden.
Mina förhoppningar på kastreringen är att hunden ska få bli mer harmonisk (han verkar ju ha det skitjobbigt!!!!) och att det ska bli lite bättre förutsättningar för oss att jobba på att få bättre kontakt. Observera att jag sa JOBBA :D Ser fram emot bättre odds när vi ska jobba på lydnad, viltspår och jakt i sommar....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 609
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 596
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 028
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
4 997
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp