alice

Trådstartare
Jag filurar lite på det där med förbygel i hoppning. Till min nya häst får jag med förbygel i resår och martingal. Någonstans känns det inte riktigt riktigt med förbygel i resår. Kan inte sätta fingret på vad det är! Så nu undrar jag: Förbygel i resår eller helt läder? Vilket föredrar Du och varför?

//Alice

Själv tycker jag förbygel är ondöigt. Sadeln ska ligga där den ska, även när hästen hoppar. Annars är något fel.
Men om jag skulle köpa iallafall, så skulle jag ta en helt i läder :) .

Själv tycker jag förbygel är ondöigt. Sadeln ska ligga där den ska, även när hästen hoppar. Annars är något fel.

Förstod att detta skulle komma! :devil: Vill inte ha en diskussion hururvida sadeln passar eller inte. Jag håller dock helt med dig om att en sadel ska passa så långt det går utan förbygel eller svanskappa. Likaså att sadeln ska anpassas efter hästen.

Varför skulle du välja en förbygel helt i läder? Motivera gärna! :)

//Alice

Jag har en som är i läder med ca 1 dm resår. Om man har förbygel för att sadeln åker bakåt borde man väl ha en helt i läder, resåren borde ju bara dras ut och streta emot (?)
Min häst slänger med huvudet och därför har jag förbygel med inbyggd martingal för att jag helt enkelt tycker det är snyggare än med bara en martingal(Bara utseendemässigt?! :eek: Får jag bastning nu?! :devil: :smirk:). Dessutom är den bra att hålla i när man hoppar nerhopp i terrängen :D

Föredrar en förbygel med resår.
Varför? För att de är elastiska kanske :idea:
Tycker att förbyglar i läder är så stumma (kommer inte överens med dem) :crazy:

Men om jag skulle köpa iallafall, så skulle jag ta en helt i läder :) .

Även en sadel som passar perfekt kan glida åt det ena eller andra hållet vid tex hoppning. (Om man inte drar åt sadelgjorden så hårt man bara kan och lite till förstås) :smirk:

Man ska inte behöva förbygel alls!! Och om man vill ha när man hoppar, så SKA det vara med resår, och den ska absolut inte dras åt. Hästen måste ju kunna röra sig obehindrat.

Hur pefekt sadeln än ligger så rör ju hästens rygg på sig, och även sadeln några ynka millimeters. Därför kan det vara bra, och då ska man ha en med resår som följer med i hästens rörelser..
btw. så Det gäller samma sak m sadelgjordar m resår, när hästen tar i över ett hinder vidgas magmusklerna har man då inte en gjord som vidgar sig (alltså utan resår) kan en del hästar tycka det är obehagligt att hoppa, de kan även bli vätskeansamlingar i muskulaturen under magen, som tar lång tid att få bort.

Började med förbygel vid hoppning på min häst efter följande händelse.
Dottern hoppde honom på träning, efter att han gått en vända ville tränaren gå igenom lite saker med ryttarna, plötsligt börjar min häst säcka ihop, typ svimningsanfall, ut i stallet puls 28! några minuter efter att aha hoppat ett antal hinder. Blodprov ua, det enda jag kan tänka mig är att sadelgjorden hamnat för långt bak o gett en vaguspåverkan (nerv), Sadeln passade bra.
PL

Mycket intressant! :bow: Har inte tänkt i dom banorna, mycket pga att jag inte visst detta. När jag tänker efter finns nästan bara förbyglar med resorinläggningar nu mera. Inser varför! :bow:

Blir det ny förbygel blir det helt klart en med resor! Likaså när det gäller sadelgjorden. För förbygel vill jag ha när det gäller hoppningen.

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
844
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Min häst lägger gärna svansen över bakdörren i transporten. Jag har såklart svansskydd på men det är ju bara resår undertill och hon kan...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka