Förbygel vs. Hoppbrösta!

Reykur

Trådstartare
nå! nu vill jag ha åsikter om förbyglar och hoppbröstor!

För det första:Vara eller icke vara (ska man ha eller ej?)

För det andra: Förbygel el. Brösta?
Vid hoppning snackar vi nu.
Om du inte tycker att man ska ha något, så argumentera gärna just varför :idea:
//Reykur

Ahhh! Intressant frågeställning men det går väl inte att svara på rak arm sådär!

Det är individen (hästen) som avgör ifall brösta eller hoppbygel behövs överhuvudtaget, och samma sak vad gäller frågan Vilken av dessa.

Nej, jag tycker inte att det ska behövas. Om sadeln ligger rätt på hästen, så ska den fortfarande ligga rätt när hästen tar i med ryggen mkt. :idea:

Beskriv den häst som behöver en brösta och den som behöver en förbygel vid hoppning på gögre höjder..??
Jag har aldrig förstått vad för olika funktion dessa två "detaljer" eller vad man nu ska säga, fyller som är olik varrandras??

Då skaffar man sig en sadel som passar det urdåliga sadelläget.... :smirk:

om man inte drar upp vojlock/pad/underlägg i tunneln, så eliminerar man den effekt som tunneln har, nämligen att se till att hästen inte får tryck mot tornutskotten och muskelfästena. När tyngd kommer i sadeln kommer tyget eller skinnet att sträckas över precis den del av ryggen sadeln ska skydda. Detta innebär att det endast finns ett läge då pad är användbart, och det är om sadeln är något för vid (förutsatt att den har bred kanal även bakåt i sadeln).

Angående brösta eller förbygel så tycker inte alltid att man kan säga att sadeln bara ska sitta av sig själv. En häst med mycket ryggverksamhet har ju en ryggprofil som ändrar sig OTROLIGT mycket genom språnget, så en sadel som passar denna häst i alla andra lägen kanske inte gör det under språngets första halva, då ryggen rundas. Eftersom det sitter en bom inne i sadeln som inte medger några formförändringar, och stoppningen i bossorna endast kan absorbera en liten formförändring, så anser jag att det kan vara befogat med någon form av hjälp att hålla fast sadeln i det kritiska momentet. Detta för också med sig det goda att man inte behöver ha en FÖR SMAL sadel för att den ska ligga kvar (en för smal sadel halkar nästan aldrig bakåt. Den rider framåt över hästens manke, och gör hästen illa i landningen...)

Angående valet mellan brösta och förbygel har jag ingen direkt åsikt. Har läst/hört att förbygeln skulle hålla ned framänden av sadeln, men har ingen egen erfarenhet själv. På galoppörer, som ofta är så cylinderformade att sadeln lätt kasar bakåt har man ofta brösta, och det fungerar bra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 859
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 381
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka