Förbryllande bilmysterium....

bettysmatte

Trådstartare
För mig är det ett mysterium i alla fall, men kanske någon bilkunnig här vet vad det kan vara som har hänt. För någon dag sedan (kan inte säga exakt när det hände) blev jag medveten om att bilen brummade extremt mycket. Idag när jag böjde mig under bilen för att titta så ser jag ett näst intill perfekt runt hål i avgasröret mitt under bilen. Hålet är ca 5 cm i diameter. Ingen rost någonstans alls. Men ett gapande hål... Jag känner mig så här: :confused::crazy:

Jag har faktiskt en bild på eländet men photobucket vägrar att samarbeta just nu.

Självklart måste det åtgärdas SNARAST för det stinker och låter (jag skäms :o!), men VARFÖR blev det så?? Har jag tappat någon del som ska sitta där, eller har röret bara gått sönder? I så fall undrar jag hur det kan gå sönder på det viset - helt utan rost?? Avgassystemet är relativt nytt och byttes för ett par år sedan ungefär (strax innan vi köpte bilen).

Kör du mycket korta sträckor? Då kan det bildas kondensvatten som gör att det rostar inifrån och det kan bli sådana hål.

Särbon skulle fixa ett avgassystem åt en bekant. Systemet såg rätt bra ut men när han började fick han en dusch... bara att ringa ägaren och säga åt den att köra ordentligt för att få bort vattnet innan han svetsade.

Kan man laga ett hål, eller måste hela "alltet" bytas nu?

Jag råkade ut för något liknande med min Volvo 740, helt plötsligt ett hål i avgasröret, jag trodde att hela alltet skulle behövas bytas men verkstaden bara lagade det. Det var inte sönderrostat utan det var en plugg som trillat av (jag märkte när det hände, och trodde att allt gått sönder, bilen lät jättemycket helt plötsligt)

Förhoppningsvis fungerar det på din också, om resten är ok.

Man kan svetsa igen det hålet med en lite plåtbit eller en klämma. så du måste absolut inte byta hela för ett litet hål ;)

Jag råkade ut för något liknande med min Volvo 740, helt plötsligt ett hål i avgasröret, jag trodde att hela alltet skulle behövas bytas men verkstaden bara lagade det. Det var inte sönderrostat utan det var en plugg som trillat av (jag märkte när det hände, och trodde att allt gått sönder, bilen lät jättemycket helt plötsligt)

Förhoppningsvis fungerar det på din också, om resten är ok.

Verkar vara samma :)! Jag skickade bild till "min" mekaniker igår och han sa att det sitter en svetsad mutter där som brukar lossna utan förvarning...

Verkar vara samma :)! Jag skickade bild till "min" mekaniker igår och han sa att det sitter en svetsad mutter där som brukar lossna utan förvarning...

Det låter precis som på min, ska nog inte vara några problem då. Jag hade sån tur att det hände precis innan min bil skulle in på service (kanske några dagar före, det här är säkert mer än tio år sedan, så jag minns inte riktigt). Jag förväntade mig ett samtal att hela avgassystemet behövde bytas, men hörde inget. Tror det gick på en hundralapp att laga.

Så skönt att det inte verkar vara något allvarligt (dyrt). Om jag vore du skulle jag ändå börja se till att varmköra bilen ordentligt några gånger i veckan, det är bra för mer än avgassystemet.

Det låter precis som på min, ska nog inte vara några problem då. Jag hade sån tur att det hände precis innan min bil skulle in på service (kanske några dagar före, det här är säkert mer än tio år sedan, så jag minns inte riktigt). Jag förväntade mig ett samtal att hela avgassystemet behövde bytas, men hörde inget. Tror det gick på en hundralapp att laga.
Samma här och jag såg inget på räkningen sen så de gjorde det väl gratis , de tala de bara om det när jag hämtade bilen. DE hörde att det var nåt ljud men JAG hörde inget:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka